شیشه پژو ۲۰۶ حدود۹۰۰هزار تومان

خیابان کارگر جنوبی، پایین‌‌تر از میدان قزوین. آبی آسمان از بین حجم آلودگی پیداست و خورشید می‌‌تابد اما گرمایی ندارد. خیابان شلوغ و پیاده‌‌رو خلوت است اما هر چند قدم ماشین‌‌هایی پارک شده که چسب‌‌هایی مثل بخیه، شیشه عقب یا جلو را به بدنه نگه‌‌ داشته است. یکی از دست‌اندرکاران که لباس یک‌‌دست تعمیرگاهی سورمه‌‌ای پوشیده درباره میزان افزایش قیمت شیشه ماشین نسبت به پاییز سال گذشته عدد «۱۰۰ درصد» را اعلام می‌کند: «اوایل از قیمت‌‌‌‌‌‌ها تعجب می‌کردند اما الان نه. مگر هربار در سوپرمارکت به قیمت متفاوتی خرید می‌‌کنید تعجب می‌کنید؟» به گفته او قیمت شیشه پژو ۴۰۵ که سال گذشته بین ۴۰۰ تا ۴۵۰هزار تومان بوده «الان به ۸۰۰هزار تومان رسیده، تازه این کف قیمتی است.  اگر شیشه سفارشی باشد که نرخ فرق می‌کند». منظور از شیشه‌‌ سفارشی، شیشه‌های uv است که از اشعه‌های مضر خورشید جلوگیری می‌کند. این فروشنده بابت نصب شیشه جلو و عقب ماشین ۱۵۰هزار تومان دستمزد می‌گیرد. همکار او هم همین مبلغ را برای دستمزد تعیین کرده است: «پارسال ۱۰۰هزار تومان بود.» سعید همان‌طور که یکی از شیشه‌های روی‌‌هم قرار گرفته را به مشتری نشان می‌دهد می‌گوید: «شیشه جلو پراید ۵۰۰هزار تومان که با دستمزد و چسب ۶۵۰ تا ۷۰۰هزار تومان تمام می‌شود.» به گفته سعید «تمامی شیشه‌های مغازه ایرانی است. شیشه وارداتی خیلی کم اینجا میاد. بالای ۷۰ درصد از مشتری‌‌های اینجا ماشین ایرانی دارند». این فروشنده جوان هم شیشه جلو پژو ۴۰۵ را ۸۰۰هزار تومان می‌‌فروشد: «شیشه جلو ۲۰۶ هم بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان. نصب شیشه جلو ۲۰۶ همراه با چسب و دستمزد تقریبا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ بالاتر یا پایین‌‌تر.»

 شیشه‌های ارزان ماشین‌‌های گران

سعید درباره دستمزد‌‌های متفاوت شیشه ماشین می‌گوید: «بعضی از شیشه‌ها خم دارند و با توجه به چارچوبی که قرار است جای بگیرد، چسب و کار بیشتری لازم دارد. مثلا شیشه جلو ماشین‌‌هایی مثل اپتیما سخت‌‌تر از مابقی ماشین‌‌‌‌هاست؛ شیشه جلو اپتیما را می‌توانم ۴میلیون تومان برایتان پیدا کنم.» مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» حاکی از شناوری نرخ‌‌ها در شیشه جلو ماشین‌‌های خارجی است.

به گفته یکی از فروشندگان میدان قزوین شیشه ماشین‌‌های مختلف ایرانی و خارجی «داخل کشور تولید می‌شود اما بعضی‌‌ها دنبال برند هستند». به گفته سعید برای هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ «شیشه ایرانی ۳ میلیون تومانی و حتی کمتر در بازار پیدا می‌شود تا شیشه اصل سنسوردار که ۱۸میلیون تومان قیمت دارد». چند فروشنده دیگر هم حرف‌های سعید را تایید می‌کنند؛ بهادر همان‌طور که کارت یکی از مشتری‌‌ها را در دستگاه پوز می‌‌کشد با لبخند می‌گوید: «کمبودی در بازار نداریم. شیشه جلو هر ماشینی از بی‌‌ام‌‌و و بنز تا وانت‌‌های داتسون قدیم. چقدر بودجه داری؟» به گفته بهادر قیمت شیشه جلو BMW - Z۴ از «۲میلیون تومان شروع می‌شود تا جنس اصل آلمانی که ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد». جست‌وجوی خبرنگار ما نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها هیچ کمبودی در بازار نیست و به اندازه کیف پول‌‌تان می‌توانید خرید کنید فقط بازه قیمتی بسیار گسترده‌‌ای دارد. نمونه‌های ایرانی شیشه ماشین‌‌های خارجی از شاسی‌‌بلندهای شرقی تا کوپه‌های غربی در بازار فروخته می‌شود اما نمونه‌های ایرانی آن هم دقیقا در قفسه کناری است. این فروشنده برای نصب شیشه ماشین‌‌های شاسی‌‌بلند خارجی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان دستمزد می‌گیرد چراکه «نصب شیشه‌های سنسوردار حساسیت بالایی دارد و اگر مراقب نباشیم باید قیمت همان شیشه را پرداخت کنیم».

 دودی کردن ممنوع

شیشه‌هایی که uv هستند و از نور مزاحم خورشید جلوگیری می‌کنند بین ۴۰ تا ۷۰ درصد نسبت به نمونه معمولی آن قیمت بیشتری دارد. یکی از فروشندگان درباره ممنوعیت این شیشه‌ها می‌گوید: «هنوز ممنوعیت شیشه‌های دودی برقرار است اما در قانون هم تا ۳۰ درصد مشکل خاصی ندارد.» به گفته این فروشنده «نصب شیشه uv با آن شیشه‌هایی که با برچسب دودی می‌کنند متفاوت است. برای نصب شیشه uv تا جایی که داخل ماشین دیده‌‌ شود مورد قانونی ندارد». در بسیاری از استان‌های جنوبی شیشه‌های دودی بیشتر استفاده می‌شود. در این استان‌ها معمولا فروش شیشه‌های uv معمول نیست و از برچسب برای تیره کردن آن استفاده می‌کنند.

 چقدر هزینه کنیم؟

اگر ماشین‌‌تان ایرانی است و قصد تعویض شیشه جلو یا عقب آن را دارید باید حدود یک میلیون تومان بودجه درنظر بگیرید. اگر ماشین خارجی مثل هیوندا یا بی‌‌ام‌‌و و بنز دارید موضوع فرق می‌کند و با بازار شناوری روبه‌رو خواهید شد. در راسته جنوبی میدان قزوین قیمت شیشه بغل خودرویی مثل ۲۰۶ هم ۲۸۰ تا ۳۰۰هزار تومان تعیین شده و برای پژو ۴۰۵ بین ۲۲۰ تا ۲۵۰هزار تومان. جست‌وجوی خبرنگار ما نشان می‌دهد قیمت شیشه‌‌ ماشین‌‌های خارجی به سبب تعدد نمونه‌های ایرانی و خارجی در بازار در بازه ثابتی حرکت نمی‌کند چراکه از نمونه ایرانی آن تا «شیشه آلمانی اصل» در بازار پیدا می‌شود.