سمی که بازار میوه را تهدید می‌کند

در این رابطه اخیرا علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش به باشگاه خبرنگاران گفت: «حدود سه ماه قبل روسیه به دولت ایران اعلام کرد دو نوع سم نباید در محصولات کشاورزی باشد، اگر این مساله رعایت نشود، محصولات را خریداری نخواهد کرد.

کشاورزان و تولیدکنندگان ما ادعا دارند سم‌‌های یادشده عادی هستند و خطرناک محسوب نمی‌شوند، اما روسیه خرید محصولاتمان را به دلیل وجود این دو نوع سم متوقف کرد. به دنبال کشور جایگزین هستیم که عدم استفاده از این سم‌‌ها را در دستورکارش نداشته باشد.» اما در همین حال برخی نیز نگران وجود همین مواد خوراکی در بازارهای داخلی هستند. شاید به همین دلیل باشد که اخیرا، پیرو پیشنهاد وزیر جهادکشاورزی و رئیس جدید سازمان حفظ نباتات برای مشارکت بخش خصوصی، انجمن واردکنندگان سم و کود ایران یک کارگروه تخصصی برای آفت‌‌کش‌‌ها و یک کارگروه تخصصی برای کودها در عالی‌‌ترین سطح ممکن تشکیل داده است.

البته در همین رابطه دیروز مجید محمدنژاد، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در ارتباط با برگشت خوردن محموله سیب زمینی ایران از ترکمنستان گفت: «برگشت خوردن سیب زمینی‌‌های صادراتی ایران از ترکمنستان کذب محض است. اصلا ما به ترکمنستان سیب‌زمینی صادر نمی‌کنیم.»

اما محمدرحیم نیازی عضو هیات‌مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی کشور که با «ایلنا» گفت‌وگو کرده نظر دیگری در این مورد دارد. وی گفت: «در سال جاری چند محموله کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌‌ای از روسیه، کیوی از هند و امارات متحده عربی، سیب زمینی از ازبکستان و ترکمنستان مرجوع شد.» وی با اشاره به دلایل مرجوع شدن محموله‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: «برخی از سموم استفاده شده از سوی کشاورزان در کشور از سوی کشورهای مقصد تعریف نشده است و همین مساله درنهایت مشکل‌‌ساز می‌شود. علاوه بر این برخی کشورهایی که سموم از آنها خریداری می‌شود استانداردهای لازم را ندارند و در تولید و کیفیت آنها تقلب صورت می‌گیرد؛ این مساله در سمومی که از چین وارد می‌شود بارها مشاهده شده است و سموم این کشور از کیفیت لازم برخوردار نیست. بسیاری از تجار ایرانی سموم مورد نیاز کشور را از چین خریداری می‌کنند. البته این احتمال وجود دارد که تاجر برای اینکه سود بیشتری عایدش شود سموم با درجه کیفی پایین را خریداری می‌کند.»

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در سال‌های اخیر ضعیف عمل کرده است، گفت: «‌در شرایط این‌چنینی باید دیپلماسی اقتصادی قوی عمل کند و مشکلات را حل کند تا حداقل  بازارکشورهای همسایه را از دست ندهیم.»