هزینه افزایش امنیت منزل

یکی از این وسایل که کمک می‌کند امنیت خانواده افزایش پیدا کند «در‌های ضد‌سرقت» هستند. به‌طور کلی انسان در طول تاریخ با ایجاد دیوار اولین حرکت‌های خود برای افزایش امنیت را آغاز کرد. سپس به فکر اختراع وسایلی چون درهای مختلف، انواع قفل و بعد‌تر از آن در سال‌های اخیر نیز با استفاده از تولیداتی چون قفل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چندگانه، دوربین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مداربسته، نصب حفاظ و نرده و در ضد‌سرقت سعی کرد امنیت محل سکونت خود را بالاتر ببرد. در این میان، در ضد‌سرقت به‌خاطر امنیت بالاتر و استحکام قوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر به‌سرعت جایگزین درهای قدیمی شد و جایگاه خاصی بین سازندگان ساختمان‌ها پیدا کرد. درهای چوبی که در گذشته استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، کاملا ایمن نبود و سارقین به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانستد آنها را شکسته یا از لولا دربیاورند، اما درهای جدید در برابر هرگونه فشار، ضربه یا دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاری، ایمنی بیشتری دارند و راه ورود متجاوزین را تا حدود بیشتری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندند.

  ابعاد و کیفیت

درهای ضد‌سرقت در ابعاد مختلفی تولید شده تا مصرف‌کننده بتواند اندازه موردنیاز خود را به‌راحتی خریداری کند. رسول ادیبی یکی از فعالان و کارشناسان درهای ضد‌سرقت در مورد شرایط تولید آنها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «اکثر درهای ضد‌سرقت موجود در بازار ایران که پیش‌ساخته نیز هستند از نظر ساختار و طرح به دو دسته چینی و ترک تقسیم می‌شوند که بخشی از مدل‌های ترک مونتاژ یا تولید ایران هستند. از نظر ابعاد استاندارد نیز مدل‌های چینی عموما به صورت ۱۰۵ در ۲۱۰ و مدل‌های ترک عموما به صورت ۱۱۵ در ۲۲۰ تولید می‌شوند، اما در بازار درهای غیرمتفرقه نیز وجود دارند که مدل‌های چینی با ابعاد ۱۰۵ در ۲۰۵ و ۱۱۰ در۲۱۰ و همچنین مدل‌های ترک با ابعاد ۱۱۵ در ۲۲۵ را می‌توان یافت.‌»  وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که کیفیت و استحکام این دو نوع در متفاوت است و مدل‌های ترک فروش بیشتری در بازار نسبت به چینی‌ها دارند. از نظر مقایسه، در ضد‌سرقت ایرانی از لحاظ کیفیت پایین‌تر از درهای استاندارد ساخت ترکیه قرار می‌گیرند اما از لحاظ قیمت بسیار ارزان‌تر از مدل ترک هستند. البته در بازار ایران در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ضد‌سرقت دیگری مانند نمونه ایتالیایی نیز وجود دارد اما به دلیل قیمت بسیار بالای آن استقبال چندانی از آن صورت نگرفته است. این فعال بازار درهای ضد‌سرقت در پایان توصیه کرد خریداران باید به این نکته توجه کنند که هر در که به‌نام ترک یا ایرانی در بازار وجود دارد لزوما از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و باید قبل از خرید با شناخت کامل از واردکننده و شرکت تولیدکننده، آن را تهیه کنید.

  راه‌های شناخت کیفیت

مطمئنا شما هر وسیله‌ای که درصدد خرید آن باشید به‌دنبال نوع با‌کیفیت آن خواهید بود. در مورد درهای ضد‌سرقت نیز همین موضوع متداول است.  به گفته آقای ادیبی که یکی از فعالان تولید و فروش درهای ضد‌سرقت است، اولین راه مشخص‌شدن کیفیت این محصولات، وزن درب است. به‌صورت کلی درهای کمتر از ۶۰کیلوگرم جزو نوع بی‌کیفیت محسوب می‌شوند، ۷۰ تا ۹۰‌کیلو درهای متوسط و درهای ۹۰‌کیلوگرم و بالاتر، جزو انواع باکیفیت از لحاظ آهن‌کشی محسوب می‌شوند. وی تاکید می‌کند شما می‌توانید با «کولیس» ضخامت چارچوب را اندازه‌گیری کنید. با باز‌کردن یکی از قفل‌ها می‌توانید از وجود ورق فولادی میانی اطمینان حاصل کنید که با توجه به مشکل‌بودن این کار می‌توانید از فروشنده تضمین وجود ورق فولادی ایمنی را بگیرید.‌

  قیمت‌های فروش

بعد از سنجش کیفیت، مهم‌ترین مساله در هنگام خرید؛ قیمت آن است. یک در باکیفیت مسلما دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به یک نوع معمولی است، اما باید دقت داشته باشید تا در بی‌کیفیت را به‌جای درب اصل به شما نفروشند. فعالان بازار توصیه می‌کنند در هنگام خرید درب ضد‌سرقت حتما با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید یا از فروشگاه‌های شناخته‌شده اقدام به خرید کنید. در ادامه قیمت فروش برخی نمونه این محصولات را مشاهده می‌کنید:  مدل دو قاب آلپی‌براق با تاج ۱۵‌میلیون و سیصد‌هزار، مدل MA۱۰۰  مشکی و بلوطی ۱۳میلیون و صد‌هزار، ضد‌سرقت مدل A۵۵ گردو با روکوب ۱۲‌میلیون و سیصدهزار، ضد‌سرقت مدل D۶۴ گردو با دستگیره ۱۱‌میلیون، ضد‌سرقت مدل رپینگ گردو مدرن ۱۰‌میلیون و دویست‌هزار، ضدسرقت استیل ۸‌میلیون و دویست‌هزار، ضد‌سرقت مدل لارا ۷‌میلیون و چهارصد‌هزار، ضد‌سرقت مدل لمیکس‌های‌گلس ۷‌میلیون، ضد‌سرقت مدل رپینگی دوبل ۶‌میلیون و هشتصدهزار، رویه فلز مدل(f۲۲) ۴میلیون و چهارصد هزار، ضد‌سرقت ونوس پی‌وی‌سی گردو افرا ۳‌میلیون و پانصد‌هزار، ضد‌سرقت مدل نگین (کد۹۰۰) ۲‌‌میلیون و چهارصد هزار و درب HPL ملامینه مدل‌ماهور (کد۱۱۰۴) یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان فروخته می‌شود.