هزینه سیم‏‏‏‏‏‏‏‌کشی چقدر است؟

البته این عدد نسبت به میزان نوری که احتیاج است تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌کند چون علاوه‌بر متری تقریبا ۳۰هزار‌تومان سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی، برای نصب هر روشنایی یا کلیدوپریز باید هزینه جداگانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای پرداخت کرد. دستمزد برق‌‌‌‌‌‌‌‌کارها براساس متراژ کار و میزان نوری است که در خانه کار می‌شود و براساس نیازهای کارفرما اجرا می‌شود که دامنه هزینه لوازم مصرفی را تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌کند؛ البته میزان استاندارد نور برای مکان‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف مشخص است. هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی شامل چه عواملی می‌شود؟

نوع قرارداد

هزینه سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی عددی ثابت نیست و بسته به تعداد کلید‌‌‌‌‌‌‌‌وپریز و نوع لامپی که نصب می‌شود مبلغ تغییر می‌کند. نرخ سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی در پایتخت، کلان‌‌‌‌‌‌‌‌شهرها و شهرهای کوچک متفاوت است و هزینه وسایلی مثل سیم و هالوژن هم با کارفرما است. یکی از روش‌هایی که برق‌کارها با کارفرما قرارداد می‌‌‌‌‌‌‌‌بستند، روش شعله‌‌‌‌‌‌‌‌ای است. در این روش برق‌‌‌‌‌‌‌‌کار بر اساس هر «شعله» که نصب می‌‌‌‌‌‌‌‌کند دستمزد می‌گیرد. به تمامی کارهایی که یک برق‌‌‌‌‌‌‌‌کار باید انجام دهد که یک وسیله برقی اعم از روشنایی یا پریز، در یک قسمت ساختمان روشن یا نصب شود، شعله می‌گویند. شیار زدن، نصب قوطی کلید و پریز، لوله‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری و ردکردن سیم و در نهایت نصب کلید و سرپیچ مراحل اجرای یک شعله است.  در این نوع قرارداد اگر در مرحله آخر کلید دوپل نصب شود دو شعله اجرا شده‌‌‌‌‌‌‌‌است و کلید کولر ۳ شعله. دستمزد اجرای هر شعله در تهران در سال‌۱۳۹۹ حدود ۳۰‌هزار‌تومان بود. البته این روش مدت‌ها است که منسوخ شده‌‌‌‌‌‌‌‌است و برق‌‌‌‌‌‌‌‌کارها معمولا به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت متراژی کار می‌کنند. در این روش اگر ساختمان نوساز باشد و نقشه داشته‌‌‌‌‌‌‌‌باشد برق‌‌‌‌‌‌‌‌کار از روی نقشه کار را شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و هزینه پایین‌تر است اما اگر نقشه‌‌‌‌‌‌‌‌کشی نداشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد که معمولا ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌های بازسازی شده این‌گونه هستند، هزینه تغییر می‌کند. در روش متراژی یا زیربنا، میزان متراژ واحد مسکونی یا تجاری موردنظر است. دستمزد سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی در این روش، در شهرهای کوچک بین ۲۰ تا ۲۵هزار ‌تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰‌هزار‌تومان و در تهران ۳۵ تا ۴۰‌هزار‌تومان به ازای هرمتر است. برای ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌های اداری و تجاری که پیچیدگی‌‌‌‌‌‌‌‌های کار بیشتر است این مبلغ تا بالای ۵۰هزار‌تومان افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، پس با این حساب هزینه سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی یک ساختمان ۲۰۰متری حدود ۷ تا ۸‌میلیون‌تومان است. ناگفته نماند که در این روش هم هزینه وسایل و نصب هر کلید یا روشنایی جداگانه محاسبه می‌شود.  نصب لوستر، نور مخفی، سیستم اعلام‌حریق، چراغ‌‌‌‌‌‌‌‌های پارکی یا ایستاده محوطه، نصب بیش از ۵عدد هالوژن، بستن کلید و پریز برای بار دوم به درخواست کارفرما، بازکردن کلید و پریز برای نقاشی ساختمان و سوراخ‌‌‌‌‌‌‌‌کاری بتن برای عبور لوله‌‌‌‌‌‌‌‌های برق، آی‌فون و آنتن عواملی هستند که هزینه برق‌‌‌‌‌‌‌‌کشی را افزایش می‌دهند.

نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌ نصب این عوامل هم متفاوت است. برای مثال دستمزد نصب آی‌فون ۲۰۰هزار‌تومان، مهتابی ۲۵ تا ۳۵هزار‌تومان، هالوژن ۲۰ تا ۲۵هزار‌تومان، انواع دیوارکوب ۲۵هزار‌تومان، نور مخفی متری ۱۰هزار‌تومان، هواکش ۲۵هزار‌تومان و لوستر کوچک ۳۰هزار‌تومان است. البته درمورد نرخ نصب لوستر، نسبت به اندازه نرخ تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌کند؛ لوسترهای بزرگ را به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت «شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌ای» نصب می‌کنند و دستمزد نصب هر شاخه بسته به اندازه لوستر ۱۵تا۲۰هزار‌تومان است. توجه داشته‌‌‌‌‌‌‌‌باشید که این نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قیمت‌های کف بازار است و نرخ بر اساس منطقه شهری، تجربه و شهرت برق‌‌‌‌‌‌‌‌کار تا ۳ برابر ارقام ذکر شده بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

محاسبه هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها

فرض این گزارش برای محاسبه حدودی سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی، یک واحد ۲۰۰متری است. کارشناسان سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی می‌گویند سالن یک واحد ۲۰۰متری نزدیک به ۴ لوستر کوچک دو تا سه شاخه و ۴ عدد نور مهتابی لازم دارد. همینطور هر اتاق خواب به یک لوستر کوچک برای وسط، نور مهتابی و یک چراغ خواب لازم دارد، در آشپزخانه علاوه‌بر نور وسط، یک مهتابی هم نصب می‌شود. با احتساب اینکه این واحد ۲۰۰متری ۳خوابه باشد، هزینه دستمزد سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی هر اتاق خواب حدود ۶۰هزار‌تومان تمام می‌شود که برای سه خواب آن را ۱۸۰هزار‌تومان درنظر می‌‌‌‌‌‌‌‌گیریم. برای ۴ نور مهتابی سالن نشیمن همین عدد تخمین زده‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود که در کنار هزینه ۱۲۰هزار تومانی نصب لوستر، عدد ۲۲۰هزار‌تومان به‌‌‌‌‌‌‌‌دست می‌آید. نور آشپزخانه هم حدود ۱۲۰هزار‌تومان تمام می‌شود که با هزینه سالن نشیمن و سه اتاق خواب این رقم از ۵۰۰هزار‌تومان عبور می‌کند. اگر هزینه سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی این واحد ۲۰۰متری را ۸‌میلیون‌تومان درنظر بگیریم با هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های بالا به ۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان می‌رسد. جست‌وجوی خبرنگار ما در سایت‌‌‌‌‌‌‌‌های فروش اینترنتی نشان می‌دهد قیمت رول ۱۰۰متری سیم برق افشان نزدیک به ۵۰۰هزار‌تومان است. همینطور رول نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر این برند که معمولا برای ماشین لباسشویی به‌‌‌‌‌‌‌‌کار می‌رود تا ۸۰۰هزار‌تومان هم بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌رود. هزینه خرید لوله خرطومی برعهده کارفرماست و نرخ هر رول آن هم حدود ۱۰۰هزار‌تومان است. سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی کولر و یخچال روی متراژ زیربنا حساب می‌شود اما قیمت نصب آن متفاوت است؛ مثل جعبه فیوز. مسلما برای جعبه مینیاتوری سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی صورت می‌گیرد اما دستمزد نصب آن جداگانه و حدود ۵۰هزار‌تومان است. با ۳۰۰هزار‌تومان می‌توان جعبه مینیاتوری باکیفیت تهیه کرد و نرخ نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌های باکیفیت‌‌‌‌‌‌‌‌تر تا ۵۰۰هزار‌تومان هم افزایش پیدا می‌کند. قیمت لوستر بسته به نوع و شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌های روشنایی متفاوت است اما متوسط قیمت یک لوستر نه‌‌‌‌‌‌‌‌چندان بزرگ دو تا سه شاخه یا لوستر مدرن بین ۲ تا ۳‌میلیون‌تومان است. برای هر کلید‌‌‌‌‌‌‌‌وپریز و لامپ مهتابی هم بین ۱۵ تا ۲۰هزار‌تومان بودجه درنظر بگیرید. ناگفته‌‌‌‌‌‌‌‌ نماند این میزان دستمزد نصب این عوامل است و هزینه سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی و تهیه وسایل سیم‌‌‌‌‌‌‌‌کشی با کارفرما است. البته اگر قصد نصب هالوژن هم دارید به ازای هر ۵/ ۱متر یک هالوژن نصب می‌شود و قیمت هر عدد آن به‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰هزار‌تومان است.