احتمال تغییرنرخ برنج خارجی

دولت در مقاطعی سعی کرد با تزریق برنج‌های خارجی به بازار با قیمت پایین‌تر این بازار را متعادل کند؛ این در حالی است که در روزهای اخیر قیمت جهانی برنج افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰‌درصدی داشته و باید دید این اتفاق در آینده چه اثری بر بازار ایران خواهد داشت. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران در مورد این اتفاق توضیح بیشتری داده است.

مسیح کشاورز با اشاره به بالا رفتن نرخ جهانی برنج به «ایلنا» گفت: «بعد از جنگ روسیه و اوکراین شاهد بالا رفتن قیمت غلات و سایر محصولات کشاورزی در بازارهای جهان بودیم؛ چراکه کشورها تلاش دارند میزان ذخایر احتیاطی خود در زمینه غذا را افزایش دهند. در حال‌حاضر نرخ برنج خارجی حدود ۱۰ تا ۲۰‌درصد افزایش پیدا کرده است.‌»

این فعال اقتصادی ادامه داد: «نرخ ارز، تعرفه و عوارض گمرکی و در نهایت نرخ جهانی برنج خارجی جزو مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعیین قیمت برنج وارداتی در ایران محسوب می‌شوند.‌»

وی تصریح کرد: «کاهش تعرفه کمک می‌کند قیمت برنج خارجی چندان افزایش نرخ را تجربه نکند و اگر شاهد اتفاق خاصی در روند واردات نباشیم در نهایت برنج خارجی کیلویی ۴۰‌هزار‌تومان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده نهایی می‌رسد.‌»

به گفته کشاورز؛ به‌تازگی مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در ستاد تنظیم‌بازار تصویب شد که بنا به آن واردات برنج تایلندی ممنوع شده است؛ چراکه برنج تایلندی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرد در بازار داخلی با استقبال مواجه نشد.

وی با اشاره به وظیفه ذاتی شرکت بازرگانی دولتی در تامین ذخایر احتیاطی کشور، گفت: «بنا نیست که این شرکت برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لوکس وارد و در بازار عرضه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند از این‌رو برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ارزان‌قیمت این کشور را وارد کرد. این شرکت برای اینکه تاریخ مصرف برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تایلندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش نگذرد آنها را وارد بازار کرد اما از آنجایی‌که مورد استقبال مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان قرار نگرفت واردات برنج تایلندی ممنوع شد. البته، برنج تایلندی نوع مرغوب دارد که کیفیت آن با برنج داخلی برابری می‌کند.‌»

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان گفت: «در سال‌جاری مجموع واردات ۳۰۸۸۶۲ تن بود که ۳۵‌هزار تن آن توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد و حدود ۲۰۰‌هزار تن آن از سوی تجار وارد کشور شده است.‌» اما افزایش جهانی قیمت برنج بر بازار ایران تاثیر می‌گذارد؟ مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکیدکرده افزایش قیمت مصوب برنج خارجی فعلا منتفی است.

حجت براتعلی در این‌خصوص به تسنیم گفت: «با وجود اینکه قیمت‌های جهانی برنج افزایش یافته است، دولت به‌منظور تنظیم‌بازار برنامه‌ای برای افزایش قیمت مصوب برنج خارجی ندارد.‌»

وی ادامه داد: «برنامه‌ای برای تغییر قیمت برنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی از محل ذخایر راهبردی در‌نظرگرفته نشده است اما شاید در شرایط مناسب‌تر این اقدام صورت گیرد.‌»

براتعلی در پایان گفت: «به هر حال نباید دولت اقدام به دامپینگ قیمت برنج کند تا بخش‌خصوصی نیز بتواند برای واردات اقدام کند اما تاکید می‌شود فعلا برنامه‌ای برای تغییر قیمت‌ها نیست.‌»