تغییر جهت بازار چیپس و پفک عكس:دنیای اقتصاد

البته در طبقه‌بندی متنوع تنقلات، انواع مفید‌تر و یا با ارزش غذایی پایین وجود دارند. مثلا در مورد مناسب بودن مصرف مغز‌ها و آجیل‌ها برای بدن موارد زیادی عنوان شده است. این موضوع شامل برخی از انواع کیک، بیسکوئیت و شکلات نیز می‌شود، اما در مورد مصرف خوراکی‌هایی مثل چیپس و پفک ماجرا بسیار متفاوت است. متخصصان تغذیه می‌گویند آنها در کنار ارزش غذایی پایین، کالری زیادی نیز دارند و حتی مصرف آنها برای برخی مضر است. مثلا در مورد پفک گفته می‌شود در هر ۱۰۰ گرم آن ۵۰۰ کالری انرژی وجود دارد. ارزش غذایی آن نیز در هر ۱۰۰ گرم شامل ۲۸ گرم چربی، ۵۸ گرم کربوهیدرات و ۶ گرم پروتئین است، بنابراین چنانچه حفظ وزن و یا کاهش وزن برایتان مهم است، ناچارا باید مصرف آن را کنترل کنید.

از سوی دیگر وجود رنگ‌های مصنوعی، استفاده از روغن با ترانس بالا برای سرخ‌کردن (چیپس) و داشتن نمک زیاد مهم‌ترین مواردی هستند که متخصصان تغذیه برای استفاده بی‌رویه از این محصولات غذایی در مورد آنها هشدار می‌دهند. این البته مشابه همان هشداری است که در مورد فست‌فودها و غذاهای آماده مانند همبرگر، مرغ سوخاری، پیتزا، سوسیس و کالباس و انواع کنسروها داده می‌شود، در مقابل همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انواع مغزها مانند پسته، بادام و بادام‌زمینی حاوی چربی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مفید، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی مانند ویتامین E هستند.

اما با این حال بسیاری از مردم تمایل به مصرف خوراکی‌هایی مانند چیپس و پفک و غیره را دارند؛ این در حالی است که اخیرا برخی از این محصولات در بازار افزایش قیمت محسوسی داشته‌اند. به‌عنوان مثال قیمت پفک تا ۶۷درصد، ‎قیمت چوب‌شور ۷۱ درصد، قیمت بیسکوئیت تُرد ۷۱‌درصد و ویفر ۵۰‌درصد به دلیل بالا رفتن قیمت آرد، شکر، روغن و... ‎گران شده است. قیمت انواع چیپس و پفک در سال‌گذشته با رشد قیمت روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو نشد اما در روزهای اخیر و با افزایش قیمت روغن و آرد مردم شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت پفک و چیپس هستند. در سال‌جاری تولید‌کنندگان این محصولات تصمیم به افزایش متوسط ۶۷‌درصدی انواع چیپس و پفک گرفتند که این مساله در حال‌حاضر در دستور کار آنها قرار گرفته و شاهد رشد قیمت پفک و چیپس در بازار هستیم. انواع تنقلات و اسنک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شور و شیرین عرضه‌شده در سوپرمارکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ازجمله؛ انواع چیپس، پفک، پفیلا و انواع غلات حجیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده شیرین، در فاصله یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال گذشته افزایش قیمت زیادی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و نرخ برخی از آنها بعضا بیش از دوبرابر گران شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

مقایسه قیمت انواع چیپس در سوپرمارکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد این خوراکی پرطرفدار درمیان خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ظرف یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌سال بین ۷۵تا ۸۵درصد رشد قیمت داشته و هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون قیمت هر ۱۰۰گرم چیپس، به بیش از ۱۰هزار‌تومان رسیده است. انواع چیپس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ۶۰گرمی که وزن معمول بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌نفره است، صرف‌نظر از نام و برند آن، در آذر سال‌گذشته ۴هزار‌تومان قیمت داشت، درحالی‌که این روزها قیمت این کالا به ۷هزار‌تومان رسیده است.

در سال‌جاری تولید‌کنندگان این محصولات تصمیم به افزایش متوسط ۶۷‌درصدی انواع چیپس و پفک گرفتند که این مساله در حال‌حاضر در دستور کار آنها قرار گرفته و شاهد افزایش قیمت تنقلات در بازار هستیم.

اما با تجسس و بررسی در بازار خرده‌فروشی گروه خوراکی‌ها و به‌خصوص تنقلات در فروشگاه‌ها، متوجه خواهید شد در حالی این کالا‌ها افزایش قیمت داشته‌اند که قیمت درج‌شده بر روی آنها عدد دیگری را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال چیپس ۶۰‌گرمی کتل نمک دریایی که قبل آن، عدد ۸‌هزار بر روی آن درج شده، حالا با قیمت ۱۲‌هزار‌تومان فروخته می‌شود. البته این موضوع فقط شامل این نوع خوراکی‌ها نمی‌شود و بسیاری از کالاهای دیگر مثل انواع روغن‌های خوراکی، کنسرو ماهی، ماکارونی و دیگر کالاها نیز با همین شرایط فروخته می‌شوند. طبق مصوبه ستاد تنظیم‌بازار قرار شد برخی کالا‌های اساسی شامل روغن، لبنیات، ماکارونی و شکر که قیمت تولید آنها مربوط به قبل است را با قیمت جدید بفروشند و مابه‌التفاوت این رقم به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود. البته در مورد چیپس و پفک هم برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند هفت، اقدام به فروش به این شیوه می‌کنند که موضوعی ابهام‌برانگیز است. مشکل بزرگی هم که در این میان به‌وجود می‌آید این است که به این ترتیب این گروه کالاها دو نرخی شده و موجب سردرگمی و ناراحتی خریدار و مصرف‌کننده می‌شود.

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت فروش فعلی برخی از تنقلات که طبق مشاهدات میدانی خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به‌دست آمده را ملاحظه می‌کنید. بر این اساس از تاریخ ۹ خرداد به بعد اسنک (پفک) جادویی ۵۰‌گرمی چاکلز ۶۱۱۰، اسنک طلایی ویژه ۶۵‌گرمی چی‌توز ۱۰‌هزار، پفک پنیری ۱۷۰‌گرمی مزمز ۲۴۴۰۰، مولتی‌گرین خردل و عسل ۷۵‌گرمی چاکلز ۱۰۱۷۸، چی‌پف بالشتی ۹۰‌گرمی خانواده چاکلز ۱۰‌هزار، کتل‌چیپس ۶۰‌گرمی متوسط ۱۲‌هزار، کرانچی آتشین بزرگ ۹۰‌گرمی چی‌توز ۱۳‌هزار و کرانچی پنیری بزرگ ۹۰‌گرمی چی‌توز با قیمت ۱۳‌هزار‌تومان به فروش می‌رسند.  بر این اساس افزایش قیمت برخی از این خوراکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شامل پفک نمکی ۶۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمی مینو از ۶ به ۹‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار، پفک نمکی ۱۱۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمی مینو از ۹ به ۱۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار، چوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌شور ۵۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمی مغزدار از ۳ به ۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار، بیسکوئیت پتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌بور ساده از ۶ به ۱۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار، استمارتیز (مروارید) لوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ۲۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرمی از ۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و پانصد به ۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار، رنگارنگ بسته ۳۵عددی از ۱۵ به ۲۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار، شکلات تک‌‌‌‌‌‌‌‌‌تک ۴انگشتی از ۷‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و پانصد به ۹‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار و آدامس وایت قوطی طعم توت‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرنگی از ۱۹‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار به ۲۳۷۵۰‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومان رسیده است. به این ترتیب پفک تا ۶۷ درصد، ‎چوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌شور ۷۱ درصد، بیسکوئیت تُرد ۷۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد و ویفر ۵۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد به دلیل بالا رفتن قیمت آرد، شکر، روغن و... ‎گران شد.