بهای خنک‌شدن در تابستان

در ایران همه این وسایل در دسترس مردم قرار دارند اما سال‌هاست که عده زیادی برای کاهش گرما «کولرهای آبی» را انتخاب می‌کنند. دلیل این موضوع نیز به صرفه اقتصادی آن در مقابل کولرهای گازی است، زیرا هم قیمت کولرهای آبی نسبت به مدل گازی آن پایین‌تر است و هم اینکه قطعات یدکی آن نیز ارزان‌تر است. البته کولرهای گازی در قیاس با انواع آبی برق زیادی هم مصرف می‌کنند. هر چند که کولرهای گازی میزان سرمایش بیشتری تولید می‌کنند اما بنا به دلایلی که عنوان شد در مناطقی غیر از استان‌های جنوبی که گرمای هوا طاقت‌فرساست، در استان‌های دیگر عمدتا نگاه به استفاده از کولر‌های آبی است.

راهنمای انتخاب و استفاده مناسب

همان‌طور که می‌دانید حجم هوای واردشده به اتاق باعث خنک‌شدن هوا می‌شود، پس ملاک اصلی توانایی سرمایش در کولرهای آبی حجم هوادهی کولر است. توجه داشته باشید اگر کولری که تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ظرفیت کافی را نداشته باشد هوای اتاق به‌طور مطلوب خنک نمی‌شود و اگر ظرفیت بیش از حد نیاز باشد مصرف برق و آب بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، لذا انتخاب سایز مناسب کولر آبی بسیار مهم است. ظرفیت کولرهای آبی بر حسب مقدار هوادهی آنها بیان می‌شود. به بیان ساده تعریف آن این‌چنین است: مقدار حجم هوای جابه‌جا شده در واحد زمان.  این کمیت با واحد CFM یا فوت‌مکعب بر دقیقه و یا واحد دیگر آن یعنی لیتر بر دقیقه بیان می‌شود. برای تبدیل فوت‌مکعب به متر مکعب کافی است، هر فوت را در ۳۱/ ۲۸ضرب کنید.  اما ظرفیت کولر آبی موردنیاز خود را چگونه محاسبه کنیم؟ ظرفیت کولر آبی موردنیاز به ابعاد اتاق و طبقه آن بستگی دارد. لازم به یادآوری است که کولرهای آبی معمولا بر پشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بام خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نصب می‌شود لذا مسافتی که جریان هوا در کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی می‌کند رابطه مستقیم با طبقه آپارتمان دارد.

در نظر داشته باشید که نوع دیگری از کولرهای آبی با نام«کولرهای سلولزی» وجود دارند که در ساختار آنها به‌جای پوشال از پد‌های سلولزی استفاده می‌شود. به دلیل پیوستگی حجمی سلولز نسبت به پوشال، تامین هوای خنک در این نوع کولرها به‌صورت بهتر و پیوسته‌تری انجام می‌شود، اما قیمت آنها نیز نسبت به سایر کولرهای آبی بالاتر است.  توجه داشته باشید که سرویس هر ساله کولرآبی بسیار مهم است و اگر کولر آبی با بهترین و متناسب‌ترین ظرفیت برای ساختمان انتخاب شود، ولی به سرویس دستگاه توجه نشود، بعد از مدت کوتاهی، کارآیی وسیله کاهش پیدا کرده و مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد.

هزینه‌های نصب و سرویس

هزینه سرویس نصب و راه‌اندازی کولر آبی نو بین ۲۰۰تا ۲۵۰‌‌هزار تومان است، ضمن اینکه در کنار خرید و نصب کولر نو، شما باید هزینه خرید و نصب کانال‌های کولر را هم در نظر داشته باشید که این مورد خصوصا در خانه‌های غیرآپارتمانی بسیار حائزاهمیت است. میانگین سرویس کولرهای کارکرده هم ۲۰۰‌هزار‌تومان است. البته این قیمت‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰‌هزار‌تومان در شهرهای مختلف اختلاف خواهد داشت. سرویس سالانه یک کولر آبی نیاز به برخی وسایل دارد. درمیان آنها هر سال ‌باید پوشال تعویض شود که برای کولرهای آبی با حجم و قدرت مختلف متفاوت است. مثلا برای کولرهای ۳۵۰۰ قیمت آن ۶۰‌هزار و برای کولرهای ۴۵۰۰ نیز ۷۰هزار‌ تومان است. البته ممکن است نیاز به برخی وسایل دیگر هم باشد که به‌عنوان مثال  حداقل قیمت پمپ آب ۱۸۰هزار، شناور ۳۰‌هزار و تسمه نیز ۴۰‌هزار ‌تومان است.

قیمت خرید کولر نو

در ادامه قیمت فروش انواع کولرهای آبی در بازار را مشاهده می‌کنید:  کولر آبی مدل ۸۰۰۰برند مرواریدسوز ۶‌میلیون و نهصد‌هزار، کولر آبی ۷۰۰۰ آبسال (مدل AC۷۰) ۶‌میلیون و صد‌هزار، کولر آبی ۳۵۰۰ آبسال (مدل AC۳۵) ۳‌میلیون و نهصد و بیست‌هزار، کولر آبی ۳۵۰۰ جنرال ۲‌میلیون و ششصد‌هزار، کولر آبی ۷۰۰۰ سپهر‌الکتریک (مدل SE۷۰۰) ۶‌میلیون و سیصد‌هزار، کولر آبی ۵۵۰۰ سلولزی انرژی (مدل EC۰۵۵۰) ۸‌میلیون و پانصد‌هزار، کولر سلولزی تبخیری انرژی (مدل EC۰۷۰۰) با هوادهی از بغل ۱۱‌میلیون و نهصد‌هزار، کولر آبی پرتابل ۲۶۰۰ آبسال ۲‌میلیون و هفتصد‌هزار، کولر آبی پرتابل جنرال مدل ۲۸۰۰ به‌همراه پایه یک‌‌میلیون و دویست‌هزار و الکترو‌موتور (دینام) کولر آبی فیدار (مدل &frac۳۴;) یک‌‌میلیون و هفتصد و نود‌هزار ‌تومان فروخته می‌شوند.