گروه بنگاه‌ها: سایت «ایسام» که اکنون با عنوان eBay ایرانی شناخته می‌شود، با حدود نیم میلیون کاربر فعال تنها بازار مزایده‌های آنلاین درا یران است. روزانه بیش از ۱۰ هزار کالا به صورت آنلاین در قسمت مزایده‌های این سایت ثبت می‌شوند و در معرض دید کاربران ایرانی قرار می‌گیرند. سام مدن‌پور، مدیرعامل «ایسام» در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» گفت: سایت ایسام اگرچه بزرگ‌ترین بازار خرید و فروش آنلاین تمبر، سکه و اسکناس نیز محسوب می‌شود، اما در حوزه‌های بسیار متفاوتی مثل کالاهای دیجیتال، لوازم و قطعات ماشین و موتور، اشیای قدیمی و کلکسیونری و همچنین کالاهای استوک، بالاترین رده‌های نقل و انتقال مالی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه مزایده‌ها در دنیای امروز بهترین مدل برای تبدیل کالای نو و دست دوم به وجه نقد است، گفت: این مزایده‌ها در «ایسام» مورد توجه مدیران فروشگاه‌ها و صاحبان سرمایه قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که ایسام به بهترین محل برای خرید و فروش اجناس پرفروش و حتی کم‌مخاطب تبدیل شده است. وی درباره نحوه کار سایت گفت: کاربران سایت ایسام از سراسر کشور اجناس خود را برای فروش در این سایت به صورت مزایده ثبت می‌کنند و به این شکل در کمتر از ۵ دقیقه یک فروشگاه آنلاین قدرتمند خواهند داشت که هزاران خریدار از سراسر کشور به آن دسترسی دارند.

وی افزود: ایجاد فروشگاه و ثبت کالا در ایسام رایگان است و فروشنده بعد از فروش رفتن کالا به ایسام تعرفه پرداخت می‌کند. به گفته وی، در ایسام بیش از ۱۵۰ هزار کالای مختلف در دو هزار گروه، آماده برای خرید ثبت شده است و از این نظر ایسام، بزرگ‌ترین بازار اینترنتی ایران است؛ اما نکته جالب توجه در مورد ایسام، تضمین رضایت خریداران است. مدن‌پور ادامه داد: مکانیزم دادوستد روی ایسام به‌گونه‌ای تعریف شده است که خریداران هنگام شرکت در مزایده، قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند و چنانچه در مزایده برنده شوند، وجه کالا را به سایت ایسام پرداخت می‌کنند. وی ادامه داد: به محض پرداخت، کالا توسط فروشنده برای خریدار ارسال می‌شود و خریداران ۲۴ ساعت وقت دارند تا کالای خریداری شده را تست کرده و در صورتی که کالای دریافتی آنها مغایرتی با آنچه سفارش داده بودند نداشت، دستور پرداخت را در سایت ثبت کنند. ایسام پس از تایید و کسب رضایت خریدار از کالای دریافت شده، وجه را به فروشنده می‌دهد و با او تسویه می‌کند.

لازم به ذکر است که امروزه در ایران سایت‌های آگهی متعددی پا به عرصه آنلاین گذاشته‌اند، اما سایت ایسام با جدیت فراوان اعلام می‌دارد که سایت آگهی نیست و بازاری است آنلاین که با اهتمام فراوان حامی خریداران و فروشندگان بوده و سلامت دادوستد آنها را تضمین می‌کند. مزایده‌های آنلاین وب‌سایت ایسام، ساختار همیشگی مزایده‌ها در دنیای واقعی را در بردارد و این در حالی است که همه روند مزایده‌ها، به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد. مضاف بر اینکه به کاربران امکان می‌دهد تا آخرین قیمت پیشنهادی خود را وارد کرده و به سیستم اجازه دهند تا به صورت اتوماتیک به جای آنها در مزایده شرکت کند تا دیگر نیازی به نشستن پشت کامپیوتر و انتظار برای اتمام مزایده نداشته باشند.

مدیرعامل سایت ایسام در ادامه مهم‌ترین برنامه شرکت را بهینه‌سازی روند دادوستد دانست و افزود: گروه‌هایی در این زمینه تشکیل شده که روند ارسال بسته‌های پستی را آسان‌تر می‌کنند. وی اضافه کرد: این گروه‌ها همچنین امتیازهای ویژه‌ای به فروشندگان ممتاز اعطا می‌کنند. این نوآوری در دنیا با وب‌سایت eBay شروع شد و برای نخستین بار سبب شد تا مردم بدون نیاز به جمع شدن در نقطه خاصی از شهر، به‌صورت آنلاین در مزایده‌ها شرکت کنند و نه‌تنها از مزایای پر از هیجان و سودآور مزایده، بلکه از دسترسی‌های فضای آنلاین و اینترنت بهره بگیرند.