جنگ تجاری آمازون و گوگل

هم‌اکنون اگر از اکو شو بخواهید محتوایی را از یوتیوب پخش کند به شما پاسخ خواهد داد که «فعلا یوتیوب از اکوشو پشتیبانی نمی‌کند.» آمازون در این باره در پاسخ به پرسش خبرنگار Verge گفته است: گوگل بدون هیچ توضیحی دسترسی کاربران اکوشو را به یوتیوب مسدود کرده و هیچ مشکل فنی در این زمینه وجود ندارد. این حرکت گوگل هم ما و هم مشتریان ما را از گوگل ناامید کرده است. اکوشو البته تنها محتوای ویدئویی خود را از گوگل دریافت نمی‌کرد بلکه دسترسی به هزاران فیلم و محتوا روی خود آمازون همچنان از این طریق فراهم است اما چه کسی است که نداند اقیانوس محتوای ویدئویی یوتیوب فعلا با هیچ پلت‌فرم دیگری قابل مقایسه نیست. به‌طور ساده می‌توان گفت اکوشو نمادی از دستیار هوشمند فوق‌العاده‌ای است که فعلا رقیب دیگری ندارد و یوتیوب هم سرویس محتوای بی‌رقیبی است و ترکیب این دو یک محصول فوق‌العاده را ساخته بود اما این چیزی نبود که گوگل می‌خواست.

دستیار صوتی گوگل – گوگل هوم – هیچ گاه نتوانست به اندازه آ‌مازون توجه و اعتبار کسب کند. قطع اتصال یوتیوب به اکوشو این پرسش را پیش می‌آورد که آیا حذف یوتیوب از اکو شو انتقام از آمازون به خاطر موفقیت الکسا بود؟ گوگل هم البته در این زمینه ساکت نبوده و بیانیه‌ای منتشر کرده است. در بیانیه گوگل آمده است: ما مذاکرات طولانی با آمازون داشته‌ایم و می‌خواستیم به تفاهمی برسیم که تجربه خوبی برای مشتریان هر دو پلت‌فرم به همراه داشته باشد. مدل اجرای یوتیوب روی اکوشو نقض‌کننده قوانین ماست و تجربه کاربری ناقصی را به کاربر ارائه می‌دهد. ما امیدواریم به‌زودی با یک توافق مشکل ایجادشده را برطرف کنیم.

آنچه از محتوای این بیانیه بر می‌آید این است که یوتیوب به دنبال فیچرهایی است که هم‌اکنون در دیگر پلت‌فرم‌ها هم دیده می‌شود؛ مثلا امکان عضو شدن در یک کانال (Subscription) یا نمایش ویدئوهای مشابه یا امکان پخش خودکار ویدئوهای بعدی و این امکانات در اکوشو وجود نداشت با این حال احتمالا همه چیز در مذاکره دو شرکت با هم مشخص خواهد شد. گوگل روی چگونگی نمایش اپلیکیشن‌هایش در پلت‌فرم‌های دیگر بسیار حساس است و سابقه برخوردهای مشابه را هم پیش از این داشته است. مثلا در سال ۲۰۱۳ اپلیکیشن ویندوز فون را روی پلت‌فرم ویندوز موبایل مسدود کرد و این باعث شد که مایکروسافت یک پخش‌کننده وب را جایگزین آن کند.  به جز این بحث جدید دو شرکت گوگل و آمازون سابقه خوبی در رقابت با یکدیگر ندارند. کروم‌کست گوگل هم‌اکنون به شکل رسمی روی فروشگاه آمازون فروخته نمی‌شود.

 

 اکوشو، دستیارهوشمند تصویری

اکوشو (Echoshow) دستیار هوشمند آمازون تازه‌ترین محصول از بازار دستیارهای هوشمند است که حالا از بلندگوی هوشمند به یک تلویزیون کوچک هوشمند توسعه پیدا کرده است. با اکوشو می‌توان تماس تصویری برقرار کرد (تنها با گفتن اینکه به فلان شخص زنگ بزن) یا از آب و هوا آگاه شد یا ویدئوهای آمازون را دید یا پادکست‌های مختلف را گوش داد. اکوشو درواقع نسل جدید بلندگوی هوشمند آمازون است به همین دلیل از بلندگوی استریوی با کیفیتی برخوردار است که می‌توان از طریق سرویس‌های آمازون موزیک، اسپاتیفای، پاندورا و... موسیقی دلخواه را روی آن پخش کرد. اگر از دستیارهای قبلی اکو استفاده کرده باشید، به‌راحتی می‌توانید از ویژگی‌های آنها در اکو شو نیز بهره ببرید. این امکانات شامل نمایش لوکیشن فعلی، تقویم گوگل و لیست کارهای روزانه می‌شوند. صفحه اصلی هم ترکیبی از تقویم، آب و هوا و لیست کارهای روزانه را نشان می‌دهد که در صورت نیاز می‌توانید با اعلام دستورات صوتی اطلاعات بیشتری از این گزینه‌ها کسب کنید.

اکو شو همچنین قادر است از طریق بلوتوث به دیگر اسپیکرها نیز متصل شود. بنابراین اگر اسپیکرهای قدرتمندی در منزلتان دارید، دیگر نیازی به نگرانی برای بی‌استفاده ماندن آنها در منزل نخواهد بود. در حال حاضر اکو شو رقیبی ندارد اما در بین اسپیکرهای هوشمند، اسپیکر هوشمند گوگل هوم تنها رقیب اصلی محصولات اکو محسوب می‌شود. با وجود اینکه گوگل هوم ویژگی‌های متعددی را به اسپیکر خود اضافه کرده، اما هنوز هم آمازون نسبت به این رقیب سرسخت برتری دارد. حال اگر به گوگل و محصولاتش وفادار هستید، بهتر است گوگل هوم را انتخاب کنید اما فراموش نکنید که محصولات اکو با اکثر تجهیزات هوشمند شرکت گوگل همخوانی دارند.