بازگشت پادکست به رقابت با ویدئوی آنلاین

پادکست چیست؟

به زبان ساده‌تر پادکست از جمله پیشرفته‌ترین و جدیدترین سامانه‌های ارتباطی است و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا است که کاربران از طریق آن می‌توانند ساخته‌های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند و از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می‌شود و به زبان ساده‌تر جدیدترین تکنولوژی برای انتشار صوت روی شبکه اینترنت است. پادکست یک فایل چند رسانه‌ای است که با استفاده از فیدهای عمومی برای پخش صدا در کامپیوترهای شخصی و موبایل، روی اینترنت فرستاده می‌شود. پس از مرحله اولیه تنظیمات کاملا به‌طور اتوماتیک اتفاق می‌افتد و شما در هر زمان بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا دسترسی به دستگاه کامپیوتر فقط به دستگاه پخش موسیقی می‌توانید پادکست‌های جدید را گوش کنید.

گواه این ادعا که پادکست‌ها در روزهای پررونق‌شان قرار گرفته‌اند این است که اپلیکیشن‌ها و امکاناتی که استفاده از پادکست را آسان‌تر کرده‌اند حالا در میان کاربران رواج بیشتری یافته است. به‌طور مثال پادکست‌هایی مثل اپل امروزه با استقبال مخاطبان جهانی‌اش همراه است. در برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گوشی‌های اپل یک پلت‌فرم خاص وجود دارد که مردم می‌توانند پادکست‌های مورد علاقه‌شان را بر اساس منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، بیابند. هرچند که در کنار این قابلیت از زمستان گذشته اپل آن را به روز رسانی کرد و دسترسی به پادکست‌ها را به‌طور همزمان در گوشی‌ها در سیستم

 Apple TV نیز در اختیار کاربران گذاشت. بنابراین اپلیکیشن Podcasts اپل هم‌اکنون با سیستم عامل tvOS این شرکت ادغام شده است و بر این اساس کاربران می‌توانند پادکست‌هایی را که در اپلیکیشن‌های iTunes یا iOS Podcasts در اختیار دارند روی گیرنده تلویزیونی خود ببینند یا بشنوند. مثال دیگر برای کاربران اندروید می‌تواند اپلیکیشنی مثل TuneIn Radio باشد که یک اپلیکیشن محبوب برای شنیدن رادیوهای اینترنتی است که حالا پر از پادکست‌های مختلف شده است. اپلیکیشن «TuneIn Radio» با استفاده از یک رابط کاربری ساده به کاربران خود این امکان را می‌دهد که به‌صورت زنده به بیش از ۵۰.۰۰۰ رادیوی اینترنتی از سرتاسر دنیا دسترسی کامل داشته باشند. این برنامه با به کارگیری GPS تلفن‌های هوشمند این امکان را در اختیار کاربران خود می‌گذارد که بر اساس مکانی که در آن رانندگی می‌کنند، بتوانند لیست رادیوهای محلی مورد علاقه خود را مشاهده کنند.

 

محبوبیت کتاب صوتی

همچنین از دیگر قابلیت‌های استفاده از برنامه‌های صوتی بر بستر اینترنت دسترسی به کتاب‌های صوتی است؛ چراکه کتاب‌های صوتی در چند سال اخیر به شدت جذاب شده‌اند و مردم زیادی هستند که علاقه‌مند به تهیه کتاب‌های صوتی در کنار کتاب الکترونیکی شده‌اند. نکته جالب اینکه این سرویس‌های رادیوی اینترنتی حالا به فروشنده کتاب‌های صوتی هم تبدیل شده‌اند. در واقع پلت‌فرم‌های ارائه‌دهنده رادیوی اینترنتی هم پادکست و هم کتاب صوتی ارائه می‌دهند و می‌توان گفت که صوت بعد از آرام گرفتن توفان ویدئو که روزگاری اینترنت را کاملا در اختیار گرفته بود حالا محبوبیت فزاینده‌ای در فضای کاربری اینترنت پیدا کرده است.

 

آنچه پادکست را منحصر می‌کند

برای تمایز قائل شدن میان یک برنامه رادیویی اینترنتی و برنامه‌های رادیو دلایل منطقی وجود دارد که اهمیت به آنها می‌تواند کاربران را قانع کند بیش از آنچه که در گذشته رادیو گوش می‌دادند حالا پادکست انتخاب اولشان باشد. به‌طور مثال کاربر بر اساس موضوع یا موضوعات مورد علاقه خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی‌شود، بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود دریافت می‌کند. کاربران همچنین محتوای مورد نظر خود را از تمام دستگاه‌های دیجیتال و هوشمند تحویل می‌گیرند و در زمان استفاده، لزوما نیازی به دسترسی به کامپیوتر ندارند. در نتیجه در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهند بود. محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود.

همچنین امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده خاص از محتوا و سایر کنترل‌ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر هر چند بار که بخواهد می‌تواند محتوا را گوش دهد. پادکست به شنوندگان خود این اجازه را می‌دهد که چند کار را به‌طور همزمان با گوش کردن به پادکست انجام دهند. به‌طور مثال همزمان با جست‌وجو در وب، حین رانندگی، ورزش، کارهای منزل، محل کار، حضور در فضای فشرده مترو و اتوبوس که امکان دست گرفتن کتاب و تلفن همراه نیست، به پادکست گوش فرا دهند.

 

پادکست‌های مورد علاقه ایرانیان

یک سرویس ارائه‌دهنده برنامه‌های پادکست در ایران تحقیقی در میان مخاطبان خود انجام داده و بر اساس نتایج آن مشخص شده که موضوعات مورد علاقه شنوندگان ایرانی در برنامه‌های پادکست عمدتا در میان مدیریت و کارآفرینی، شعر و ادبیات، روانشناسی و جامعه، سلامت و سبک زندگی، تاریخ، هنر، کمدی و سرگرمی است. با دریافت این موضوع که کاربران ایرانی نیز به تدریج با در اختیار داشتن ابزارها و امکانات اتصال به دنیای وب علاقه‌مند به استفاده از برنامه‌های صوتی تحت وب هستند، می‌ توان آن را گزینه‌ای قابل توجه برای شبکه‌های چندرسانه‌ای داخلی در نظر گرفت.