کارشناسان IDC انتظار دارند که هدست‌های واقعیت مجازی بیش از ۹۰ درصد از کل این بازار را تا سال ۲۰۱۹ به خودشان اختصاص بدهند؛ در حالی که طبیعتا این سهم برای هدست‌های واقعیت افزوده تنها به ۱۰ درصد می‌رسد. این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در دو سال پایانی این دوره مورد بررسی یعنی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، هدست‌های واقعیت افزوده رشد بیشتری پیدا کرده و دست‌کم ۲۵ درصد از سهم کل این بازار را در اختیار خودشان بگیرند.

«جیتش عبرانی» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد معتقد است: «امروزه صادرات هدست‌های واقعیت افزوده تنها بخش کوچکی است از آنچه ما برای این بازار تا پنج سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین انتظار می‌رود درآمد جهانی حاصل از فروش هدست‌های واقعیت افزوده تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۰ میلیارد دلار برسد که این میزان تقریبا دو برابر درآمد جهانی حاصل از فروش هدست‌های واقعیت مجازی در این زمان است. در واقع اغلب هدست‌های واقعیت افزوده متوسط قیمت فروش بالاتری نسبت به هدست‌های واقعیت مجازی دارند و همین موضوع باعث شده است در حال حاضر این هدست‌ها بیشتر در بخش تجاری مورد توجه باشد تا در میان گروه‌های مصرف‌کنندگان. این در حالی است که اغلب کاربران، واقعیت افزوده را در دستگاه‌های موبایل‌شان تجربه می‌کنند. البته ورود اپلیکیشن‌های مبتنی بر ابزارهای واقعیت افزوده ARKit اپل و ARCore گوگل می‌توانند راه جدیدی برای دسترسی بیشتر و بهتر کاربران به تکنولوژی واقعیت افزوده باز کنند.»

درحالی‌که هدست‌های واقعیت افزوده روند رشد بلندمدت و تاثیر عمیق روی شیوه‌های داد و ستد و پردازش‌های مصرفی دارند؛ اما هدست‌های واقعیت مجازی روند رشد کوتاه‌مدت و سریع‌تری دارند. کاهش اخیر قیمت‌های این محصولات در اغلب پلت‌فرم‌ها هم تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش فروش و صادرات این محصولات داشته است. این در حالی است که ورود محصولات و اپلیکیشن‌های کاربردی جدید به این عرصه می‌توانند نقش مهمی در توسعه بیشتر تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی داشته باشند.

«تام مانی‌یلی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «واقعیت مجازی روند رشد غیر واقعی را در سال ۲۰۱۷ خواهد داشت؛ اما در بازار همچنان این تکنولوژی با سرعت قابل قبولی در حال رشد است و ورود محصولات جدید شرکت مایکروسافت و شرکایش به افزایش رشد و فروش این محصولات و ابزارها در فصل پایانی سال‌جاری میلادی کمک خواهند کرد. با ورود به سال ۲۰۱۸ انتظار داریم محصولات جدیدی مانند هدست‌های مستقل از تولیدکنندگان بزرگ روانه بازار شوند. همچنین تعداد بیشتری از شرکت‌های تولیدکننده وارد این عرصه رقابتی جدید شوند.»

بازار دیجیتال

بازار دیجیتال