همکاری غول‌های فناوری برای حل مشکلات پورتوریکو

شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود نیز قصد دارد تا بالن‌های مجهز به وای-فای (Wi-Fi) خود را به این منطقه ارسال کند. این دو شرکت جزو چندین شرکت فناوری هستند که پیشنهادها و راه‌حل‌هایی را برای حل معضل این منطقه ارائه کرده‌اند که بیشتر آنها قصد راه‌اندازی سرویس تلفن و اینترنت را در آن منطقه دارند. اما بسیاری از پیشنهادات کمک از شرکت‌های بزرگ تا حدودی مبهم است. شرکت آلفابت پیشنهاد کرده تا مانند سایر نقاط جهان بالن‌های خود را به منظور ارائه خدمات Wi-Fi بر فراز این جزیره فرستاده تا به مکان‌هایی که دسترسی به آن دشوار است اینترنت ارائه دهد. FCC روز شنبه اعلام کرد که مجوز آزمایشی این پروژه برای کار در پورتوریکو را تایید کرده است اما این به آن معنا نیست که این شرکت قادر است به‌زودی این کار را انجام دهد.

سخنگوی آلفابت اظهار کرد: ما از حمایت FCC و مقامات پورتوریکو سپاسگزاریم زیرا ما برای برقراری مجدد اتصال، نیازمند حمایت هستیم. اما محدودیت‌هایی نیز برای اجرای این طرح وجود دارد. وی گفت: این بالن‌ها برای ارائه سیگنال به دستگاه‌های مورد استفاده مردم، باید با شبکه «تلکو»(telco) همگام‌سازی شوند و به تنهایی قادر به انجام این کار نیستند. الون ماسک، مدیر اجرایی«تسلا»(Tesla)، که معمولا از توئیتر برای اعلام ایده‌های جدید خود استفاده می‌کند، اعلام کرد قصد دارد با ارسال باتری‌های خورشیدی شرکت خود به پورتوریکو به برق‌رسانی به این منطقه کمک کرده و توجه مقامات آن را جلب کند. شرکت لکسینگتون در ماساچوست که شبکه‌های بی‌سیم ارتباطات را در مناطق روستایی ایالات‌متحده، آفریقا و هند راه‌اندازی می‌کند، ده‌ها ایستگاه سلولی کوچک خود را که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند به این منطقه ارسال کرده است.

مقامات پورتوریکو اعلام کردند که هنوز به بازگرداندن برق و ارتباطات پس از توفان ماریا نیازمند بوده و حدود ۸۸ درصد از این جزیره هنوز بدون برق است. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) روز شنبه گفت که ۵۸درصد از خدمات ارتباطاتی در این جزیره از کار افتاده است. گزارش وضعیت روزانه کمیسیون ارتباطات فدرال همچنین نشان می‌دهد مقدار زیادی از کابل‌های ارتباطی تلویزیون و رادیویی در ایالات‌متحده از کار افتاده است.