حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها

آذری جهرمی درباره برنامه‌های وزارتخانه در حوزه کسب و کارهای نوپا و کارآفرینی جوانان اظهار کرد: زیرساخت‌های مرتبط با این کسب و کارها در کشور آماده شده است. خدمات و سرویس‌های کسب و کارهای نوپا می‌تواند اقتصاد و اشتغال ما را شکل دهد. به این کسب و کارها باید با دید حمایتی نگاه کرد. زیرساخت‌های نهادی توسعه کسب و کارهای اینترنتی در کشور وجود ندارند.در بخش نهادی ایجاد شرکت و آغاز کسب و کار در کشور فرآیند بسیار طولانی دارد در حالی که آغاز این فعالیت‌ها باید تسهیل شود که ما آسیب‌شناسی کرده و به زودی نتایج را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش دیگری از مشکلات کسب و کارهای نوپا نظام سرمایه‌گذاری است به‌طوری که این کسب‌وکارها از مرحله نخست که آغاز می‌کنند تا به مرحله رشد برسند نیاز به سرمایه‌گذاری دارند، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما هنوز کامل نیست.در این موضوع نگاه‌های متفاوت وجود دارد. یک نوع این است یعنی به محض شکل‌گیری استارت‌آپ، حمایت دولت به شکل سرمایه‌گذاری کلان آغاز شود. نوع دیگر وجود صرف بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است و دولت نباید دخالتی کند. با این حال، در کشور ما دولت برنامه‌ای برای حمایت از کسب و کارهای نوپا ارائه کرده تا بتوانند آنها تقویت شوند.

از طرفی سود پایین صندوق سرمایه‌گذاری در مقایسه با سود بازار مانع از ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذار می‌شود تا بخواهد از استارت‌آپی حمایت کند. کمیته‌ای برای حمایت از استارت‌آپ‌ها در وزارت ارتباطات تشکیل شده است. جلسات مشترکی با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت کار تشکیل داده و به این موضوع پرداخت که مشکلات استارت‌آپ‌ها را پیگیری کند. همچنین جلساتی با سازمان بورس انجام گرفته تا از ظرفیت آنها برای حل و فصل بحث سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات انجام بگیرد.وی اشاره کرد: بحث دیگر این است که ما در حفظ قانون مالکیت معنوی و رعایت حریم خصوصی در حوزه‌های اینترنتی که نیازمند کسب اعتماد عمومی و حفاظت از ایده‌های کارآفرینان کسب و کارهای نوپا است، اشکالاتی داریم. لایحه مربوط به مالکیت معنوی که در حال حاضر کفایت لازم را ندارد، از سوی دولت بررسی و پیشنهاد شده که لایحه عودت داده شود تا دولت اصلاح کرده و مجدداً به مجلس ارائه دهد.

لیست نهایی ۲۱کالا اعلام نشده

وزیر درباره فهرست ۲۱ قلم تجهیزات فناوری مشمول ممنوعیت واردات و کیفیت آن در مقابل نمونه‌های خارجی گفت: آیا امکان دارد کالایی در لیست تایید شده قرار بگیرد، اما شاخص‌های کیفیت لازم را نداشته باشد. این امر پذیرفتنی نیست. در عرصه‌ای مانند تولید باتری که کارخانه‌های متعددی در کشور وجود دارد که کالای با استاندارد تولید می‌کنند، باتری وارد شده و در نهایت کارخانه تعطیل شود. به هر حال، عدم توجه و حمایت از تولید داخلی باعث شد، دستورالعمل ممنوعیت واردات این کالاها صادر شود. لیست درباره این کالاها به نقل از یکی از معاونان منتشر شده، البته این لیست تفاوت چندانی ندارد، با این حال تغییراتی داشته که هنوز اعلام نشده است. زیرا در صورت اعلام لیست، برخی از فروشندگان قیمت این اقلام را در بازار افزایش خواهند داد.وزیر ارتباطات ادغام شرکت‌های اینترنتی را قدمی مثبت برای توسعه اینترنت ثابت در کشور دانست و گفت: این ادغام به کاهش هزینه جاری شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار اینترنت ثابت کمک می‌کند. با این حال، شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که فضا رقابتی باشد و انحصاری برای شرکت ایجاد نشود. فعلا رگولاتوری امتیاز ویژه‌ای برای شرکت‌های اینترنتی که دست به ادغام زده‌اند، در نظر نگرفته است. وی در ‌مورد آخرین اخبار از اجرای طرح اینترنت غیرحجمی خبر داد و گفت: مقدمات این طرح در حال انجام است و در جلسه اول کمیسیون تنظیم مقررات مباحث آن مطرح شده که در جلسه دوم که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، نیز مباحث مختلف مطرح خواهد شد تا به جمع‌بندی برسیم که در ۱۰۰روز اول نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

آغاز طرح رجیستری موبایل

آذری‌جهرمی با بیان اینکه رجیستری گوشی موبایل پایان این هفته وارد فاز عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: طرح رجیستری آغاز شده و دوره مقدماتی را می‌گذراند و در مرحله پایش است. با اتمام این فاز از انتهای هفته جاری وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می‌شویم تا ساماندهی بازار از گوشی‌های قاچاق اجرایی شود. بر اساس اجرای مرحله پایش، ۶۰ درصد گوشی‌ها در شبکه مخابراتی پایش شدند و از هفته آینده مطابق با جزئیاتی که پیش از این اعلام شد رجیستری وارد فاز عملیاتی می‌شود. وی درباره تکلیف گوشی‌های موبایل آی‌فون با شروع طرح رجیستری در کشور نیز پاسخ داد: همه برندها باید چارچوبی را که کمیته تصمیم‌گیری رجیستری اعلام می‌کند رعایت کنند. گوشی آی‌فون هم نماینده توزیع دارد ولی نمایندگی رسمی خودش نیست. اجازه بدهید کمیته تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد و بعد اعلام می‌کنیم. ما هر حرفی بزنیم ۲۰۰هزار تومان روی قیمت گوشی‌های بازارمی‌رود. وی درباره همکاری رسانه‌های داخلی و ارگان‌های دولتی با اپلیکیشن‌های بومی گفت: صداوسیما در برخی موارد حتی به تبلیغ اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی می‌پردازد اما نام بردن از شرکت‌های داخلی این حوزه را تبلیغ می‌دانند. در این راستا انتظار می‌رود صدا و سیما شفافیتی در دستورالعمل‌های خود اعلام کند تا همه از این امکان بتوانند استفاده کنند. این در حالی است که نقشه رسانه ملی در توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌تواند بسیار کلیدی باشد.

توصیه وزیر به زائران

وی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای پوشش ارتباطاتی مراسم اربعین حسینی با اظهار نااطمینانی از خدمات باکیفیت طرف عراقی در این حوزه گفت: در مسیر کربلا و نجف بعید است طرف عراقی تمهیدات ویژه‌ای را در رابطه با اپراتورهای ما اندیشیده باشد و احتمالا مشکلاتی در مسیر خواهیم داشت هر چند در خود شهرهای کربلا و نجف مشکلی نخواهیم داشت. برای کاهش تعرفه و دایر کردن خدمات منتظر اقدامات عراقی‌ها هستیم.  توصیه می‌کنم زائران اربعین وقتی وارد عراق می‌شوند، سیم‌کارت‌های عراقی را تهیه کنند که هم پوشش بهتری را انجام می‌دهند و هم به لحاظ هزینه‌ای به دلیل عدم استفاده از رومینگ ارزان‌تر است.

برنامه‌ جهرمی برای ارزهای دیجیتالی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارتقا و حمایت از ایده شهر هوشمند توضیح داد: متولی واقعی شهرهای هوشمند، شهرداری‌ها و بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی هستند. اما به لحاظ زیرساخت، وزارت ارتباطات وظیفه توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای تحقق شهر الکترونیک را دارد. در این حوزه تامین فیبر نوری، اینترنت ۴G و ۳G و بیگ دیتاها، دسترسی به اینترنت اشیا و رایانش ابری بسیار موثر هستند که وظیفه داریم آنها را توسعه دهیم. دستورالعمل‌هایی در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در دستور کار است. وی درباره برنامه وزارت ارتباطات برای استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین اشاره کرد: در این مورد اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی معتقدند استفاده از بیت کوین‌ می‌تواند آسیب‌زا باشد. به هر حال ورود این پدیده می‌تواند خیلی از بخش‌های اقتصادی کشور را دچار تغییر و تحول کند. با این حال، باید در این زمینه رویکردها را مشخص کرد.این طرح در حال حاضر در دست مطالعه و گمانه‌زنی است و در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بحث‌هایی درباره آن مطرح شده است. در وزارت ارتباطات نیز به ماهیت موضوع و فرصت و تهدیدهای آن پرداخته شده است. در هر صورت، تا به حال در حوزه‌های مربوط به تصمیم‌گیری به بحث گذاشته نشده است. سیاست فعلی وزارتخانه این است که متولیان امر را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی توجیه کنیم تا در نهایت استراتژی‌های مناسب اتخاذ شود.

رصد اپراتورها از طریق مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه ما نظارت جدی از طریق گزارش‌های مردمی در حوزه خدمات اپراتورهاست، گفت: اپلیکیشن‌هایی در دست طراحی است که برای گزارش‌گیری از کاربران خدمات اپراتورها در سراسر کشور طراحی می‌شود. در این اپلیکیشن‌ها ما گزارش‌های کاربران را به‌صورت لحظه‌ای دریافت می‌کنیم و با شناسایی اطلاعات جغرافیایی کاربران می‌توانیم بدانیم که اپراتورها در چه حوزه‌ها و مناطقی دچار ضعف خدمات‌رسانی هستند. وی در ادامه به ضرورت گسترش دولت الکترونیک در کشور اشاره و اظهار کرد: توسعه دولت الکترونیک در کشور از مسائلی است که بسیار مورد تاکید رئیس‌جمهوری قرار دارد اما در این حوزه مشکلات ما زیرساختی نیست بلکه فرآیندی است چرا که در این حوزه اگر شهروندی بخواهد یک شرکت ساده را ثبت کند باید چند مرحله را بگذراند و با چندین اداره نامه‌نگاری کند. جهرمی با اشاره به ضرورت حمایت از کودکان در برابر آسیب‌ها در فضای مجازی اظهار کرد: باید شرایطی برای کودکان مهیا شود تا بتوانند در فضای مجازی از حوزه‌های مرتبط با خود بیشتر استفاده کنند. همچنین ابزارهایی که نظارت خانواده‌ها را بر استفاده کودکان از اینترنت بیشتر می‌کند ایجاد و تقویت شوند.

 اینترنت رایگان برای خبرنگاران

آذری‌جهرمی در مورد ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران تاکید کرد: متولی این سرویس وزارت ارشاد است و ما آمادگی داریم زیرساخت فنی آن را برای همکاری با وزارت ارشاد آماده کنیم. مصوبه‌ای در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای دسترسی خبرنگاران به اینترنت بدون فیلتر داشته‌ایم و اینکه این مصوبه اجرایی شده یا خیر، اطلاعی ندارم. وی افزود: ما معتقدیم اینترنتی باید در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد که بتوانند از منابع اطلاعاتی بدون محدودیت استفاده کنند اما متولی این بخش وزارت ارشاد است و باید از وزارت ارشاد این موضوع را مطالبه کنیم.