سنجش سرعت

نخستین گام آن است که به سخت‌افزار به‌کار برده شده در رایانه یا گوشی همراه خود توجه کنید. در بسیاری از مواقع، علت سرعت کم بارگذاری و دانلود در اینترنت به دلیل سرعت کم پردازنده و سایر سخت‌افزارهای مربوطه در رایانه و دستگاه‌های الکترونیکی است. همچنین با استفاده از یک برنامه و ابزار سنجش سرعت معتبر، سرعت اینترنت را اندازه‌گیری کنید. بعد از چندین بار که آن را امتحان کردید، آن را با میانگین سرعت اینترنتی که خریداری کرده و بابت آن پول پرداخت می‌کنید، مقایسه کنید.

 بررسی مودم

مودم نیز همانند بسیاری از وسایل الکترونیکی پس از چند ساعت کار کردن مداوم، نیاز به ریست شدن(روشن/  خاموش کردن) دارد تا بتواند با قدرت قبل، به کار خود ادامه دهد. بد نیست هر از گاهی، برای جلوگیری از هک شدن پسورد مودم را تغییر دهید. برای تقویت سیگنال‌دهی، مودم وای فای را در جای بلندتر و بالاتر قرار دهید و همچنین مودم را روی سایر وسایل الکترونیکی که گرما ایجاد می‌کنند، قرار ندهید. مودم وای فای را بعد از چند سال استفاده، تعویض کنید. مودم‌های وای‌فای نیز همانند بسیاری از وسایل الکترونیکی، یک عمر مفید دارند و با گذشت این مدت، قدرت سیگنال‌دهی آنها به شدت افت می‌کند. البته آلودگی هوا و گرد و غباری که روی مودم می‌نشیند، روی کیفیت سیگنال‌دهی آن نیز تاثیرگذار است. بنابراین می‌توانید با تمیز نگه داشتن آن، سرعت اینترنت خود را اندکی افزایش دهید.

 مدیریت استفاده از برنامه‌ها

در صورتی که می‌خواهید سرعت اینترنت شما اندکی بهبود یابد، بهتر است به‌طور همزمان از چند برنامه استفاده نکنید، سرعت پایین اینترنت در دستگاه شما می‌تواند ناشی از همین امر باشد. همچنین برای افزایش سرعت اینترنت، از غیر فعال کردن هرگونه برنامه‌ای که به‌صورت VPN است، اطمینان حاصل کنید. البته در بسیاری از مواقع، دلیل سرعت کم اینترنت و در نتیجه بارگذاری و دانلود شما، همان مرورگر اینترنتی قدیمی‌ای است که از آن استفاده می‌کنید. همچنین وظیفه بسیاری از ویروس‌ها ایجاد اختلال در روند پردازش و باز کردن صفحات اینترنتی است؛ بنابراین با نصب و به‌روزرسانی یک آنتی ویروس مطمئن، می‌توانید تا حد زیادی سرعت رایانه و اینترنت خود را افزایش دهید.