«جیتش عبرانی» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این باره می‌گوید: «تقاضا برای تبلت‌های ساده ارزان‌قیمت در بازار زیاد است و این کمک زیادی به افزایش سهم تولیدکنندگان بزرگی مانند اپل از بازار کرده است. اگرچه بسیاری از تبلت‌های ساده ارزان‌قیمت چرخه جایگزینی طولانی‌تری دارند، اما برای خریدارانی که برای اولین بار می‌خواهند کار با تبلت را تجربه کنند، انتخاب خوبی بوده و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارند.» این در حالی است که رشد بازار تبلت‌های جداشدنی نسبت به انتظارات شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت- که این بازار را در دست دارند- کندتر شده و تبلت‌های تبدیل شدنی یا هیبریدی (تبلت-لپ‌تاپ‌ها). «لی هوآنگ» یکی از کارشناسان IDC در این باره می‌گوید: «در بررسی‌های اخیر، صاحبان تبلت‌های جداشدنی تمایل بیشتری به خرید انواع هیبریدی یا تبدیل‌شدنی و دومنظوره پیدا کرده‌اند.»

به‌طور کلی اما شرکت اپل همچنان حاکمیت مطلق بازار جهانی تبلت‌ها را در اختیار دارد و توانسته با عرضه آی‌پدهای ارزان‌قیمت توجه خریداران تازه‌وارد به این بازار را هم به‌خوبی جلب کرده و در نهایت سهم خودش را از بازار افزایش دهد. عرضه نسخه جدید سیستم‌عامل iOS هم آی‌پدها را به رقبای جدی‌تری برای کامپیوترهای شخصی تبدیل کرده است. از طرفی شرکت سامسونگ که در بازار موبایل‌های هوشمند توانسته اپل را پشت سر بگذارد، در این بازار با وجود عرضه تبلت‌های مختلف هم نتوانسته آن‌چنان‌که باید موفقیتی در این بازار به‌دست بیاورد. تبلت‌های رده‌بالا و پیشرفته این شرکت برخلاف تبلت‌های ساده و ارزان‌قیمت آن محبوبیت چندانی در بازار پیدا نکرده‌اند.

در این میان اما گویا استراتژی‌های بازار شرکت آمازون به‌خوبی در بازار جواب داده و به این شرکت کمک کرده است که ضمن حفظ جایگاه خود به‌عنوان سومین شرکت تولیدکننده برتر بازار جهانی تبلت، بیشترین رشد سالانه را در میان شرکت‌های رقیب به خودش اختصاص بدهد. دو شرکت چینی هوآوی و لنوو هم در فصل سوم سال‌جاری میلادی نتایج یکسانی به‌دست آورده‌اند تا به این ترتیب به صورت مشترک جایگاه چهارم را در فهرست برترین شرکت‌های تولیدکننده بازار جهانی تبلت به‌دست بیاورند.

بازار دیجیتال

بازار دیجیتال