سکان صنعت حمل‌و‌نقل در دست تکنولوژی

خودروهای خودران

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۰ میلیون خودروی خودران در جاده‌های سراسر دنیا باشند، در حالی که تا آن زمان تعداد خودروهای هوشمند مورد استفاده در جهان به بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه خواهد رسید. خودروهای هوشمند خودروهایی هستند که با اتصال به شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی فناوری‌های برتر کار می‌کنند. این در حالی است که تا آن زمان قابلیت‌های مختلف خودران روی وسایل نقلیه مختلفی وجود خواهند داشت؛‌ امکاناتی که در حال حاضر هم شرکت‌هایی مانند تسلا، مرسدس و بی‌ام‌و هم در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند. در حقیقت این نوآوری به کمک تکنولوژی یادگیری ماشینی، سیستم‌های پیچیده حسگرها، دوربین‌ها و نرم‌افزارهایی که کمک می‌کنند وسیله نقلیه اطلاعات را از محیط اطراف دریافت کرده، یاد بگیرد و واکنش مناسب و درست نشان بدهد، شکل گرفته و در دسترس قرار گرفته است.  پروژه خودروی خودران گوگل که با نام Waymo شناخته شده و از سال ۲۰۰۹ در حال آزمایش است، در حال حاضر چیزی معادل ۳۰۰ سال تجربه رانندگی در خیابان‌های شهری را برای خود به ثبت رسانده است تا به این ترتیب به ما نوید آینده‌ای با استرس کمتر، وقت آزادتر، سفرهای جاده‌ای ایمن‌تر و حمل و نقل بهتر را بدهد. حتی شرکت معروف تاکسی‌های اینترنتی اوبر هم در حال آزمایش و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری روی توسعه ناوگان خودروهای خودران برای خودش است.

 کامیون‌های خودران

قطعا دلیل مشخص و موجهی برای نگرانی ۷/ ۸ میلیون نفر راننده فعال در بخش کامیون‌داری آمریکا وجود دارد و آن ورود کامیون‌های خودران است که می‌تواند معاش این افراد را تحت تاثیر قرار بدهد. شرکت دایملر در حال حاضر کامیون‌های ۱۸ چرخ کاملا خودران را برای راندن در جاده‌های آمریکا معرفی کرده است. هرچند این کامیون‌ها کاملا بدون راننده نیستند، اما در شرایط مشخص می‌توانند به شکلی مشابه راندن هواپیماهای امروزی در حالت خلبان خودکار (اتوپایلت)، با سرعتی ثابت و حفظ فاصله مطمئن از دیگر وسایل نقلیه هدایت شوند.استارت‌آپ سوئدی Einride پا را فراتر گذاشته و نمونه اولیه کامیون خودرانی را ارائه کرده است که کابین راننده نداشته و به‌صورتی کاملا خودکار و بدون دخالت انسان یا با اپراتور از راه دور هدایت می‌شود.  در سال گذشته میلادی هم کامیون خودران شرکت اوبر برای تحویل اولین بار سفارش خود چیزی حدود ۱۲۰ مایل (بیش از ۱۹۳ کیلومتر) را پیمود. در انگلستان هم گروهی از کامیون‌های خودکار آزمایش شده‌اند تا برای کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن و بهبود بهره‌وری مورد استفاده قرار بگیرند.

 هوانوردی و پهپادها

دبی با همکاری شرکت Volocopter اخیرا یک پهپاد تاکسی هوایی را آزمایش کرده است. اولین بار «شیخ حمدان‌بن محمد آل مکتوم» ولیعهد دبی با این مدل پهپاد دو نفره سفر هوایی به مدت پنج دقیقه را تجربه کرد. چشم‌انداز آینده این اتفاق آن است که بتوانید به راحتی مانند اوبر یا تاکسی‌های اینترنتی دیگر، یک تاکسی هوایی بگیرید و به جای آنکه به جنگ ترافیک بروید، قلب آسمان را فتح کنید. این در حالی است که شرکت آمازون خدمات تحویل کالا و سفارشات را با ارائه سرویسی به نام

 Prime Air متحول می‌کند.

این سرویس با استفاده از پهپادهای پیشرفته سفارشات و محصولات مورد نظر مشتریان را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه تحویل می‌دهد. شرکت آمازون همچنین در تلاش است تا حق ثبت اختراعی را بگیرد که با استفاده آن پهپادی را توسعه دهد که به یک خودروی الکتریکی در حال حرکت متصل و مرتبط شده تا بتواند شارژ شود.

 کشتی‌های باربری با کنترل از راه دور

شرکت معروف و قدیمی رولز رویس در حال ورود به عرصه دریانوردی است و طرح‌هایی برای توسعه کشتی‌های باربری که می‌توانند کالاها را بدون نیاز به خدمه انسانی جا به جا کنند، ارائه کرده است. چنین کشتی‌های چندمنظوره‌ای از طریق یک مرکز کنترل مستقر روی زمین هدایت می‌شوند. از آنجا که هیچ خدمه‌ای در این کشتی‌ها نیستند، این راهکار بسیار ارزان‌تر خواهد بود و می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در حمل و نقل دریایی ایجاد کند. با این اوصاف کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کشتی‌های باربری بدون خدمه تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت تجاری مورد استفاده قرار بگیرند.

 یادگیری ماشینی و بهینه‌سازی

قطار، هواپیما یا خودرو؛ همه دستگاه‌ها و ابزارهای مرتبط با اینترنت ما مقادیر قابل توجهی از اطلاعات را ارائه می‌دهند که می‌توانیم از آنها برای بهبود ایمنی و بهره‌وری در سیستم حمل و نقل استفاده کنیم. از ردیابی مسیرهای ترافیکی و بهینه‌سازی خدمات تحویل کالا گرفته تا فرآیند پرداخت کرایه و همچنین محاسبه پاداش و غرامت شرکت‌ها بر اساس اطلاعات در لحظه، داده‌ها و اطلاعات انرژی هستند که می‌توانند موتور سیستم حمل و نقل ما را برای حرکت به سمت آینده به‌کار انداخته و روشن کنند.  این در حالی است که امروزه روند استهلاک و از بین رفتن تدریجی ناوگان حمل‌و‌نقل اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است که بسیاری امیدوارند به کمک راهکارهای تکنولوژی دست‌کم کندتر شود. خبر خوب اینکه در حال حاضر چند شرکت به‌صورت متمرکز روی شناسایی و ارائه راهکارهای تحلیل نگهداری از این ناوگان‌ها کار می‌کنند. این شرکت‌ها با استفاده از کامپیوترها موارد و مشکلات را پیش از آنکه جدی‌تر و شدیدتر بشوند، شناسایی کرده و به کمک اینترنت اشیا سعی در حل آنها دارند. با این اوصاف کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، بزرگ داده‌ها و اینترنت اشیا کمک بزرگی به بهبود سیستم‌های حمل و نقل آینده کرده و این سیستم‌ها را ایمن‌تر، موثرتر و هوشمندتر بکنند.