ترس استفن هاو کینگ از آینده هوش مصنوعی

او در سخنرانی ویدئویی خود در افتتاحیه کنفرانس «web Summit» در لندن گفت: «احتمالا با استفاده از ابزارهایی که این تکنولوژی در اختیار بشر قرار می‌دهد، می‌توان برخی از صدماتی که بشر در گذشته به دنیا وارد کرده را ترمیم کرد. بشر قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی فقر و بیماری را از بین ببرد و احتمالا در این مسیر ابعاد و شیوه زندگی انسان‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و تغییر خواهند کرد. من در کل انسان خوش‌بینی هستم و معتقدم که می‌توان هوش مصنوعی را در جهت بهبود وضعیف فعلی دنیا به‌کار گرفت و عملکرد آن را با زندگی انسان‌ها در یک راستا تنظیم و کنترل کنیم.»

او در ادامه هم اظهار کرد که با آگاهی کامل از خطرات این تکنولوژی می‌توانیم از ابتدا اقدامات لازم برای پیشگیری از خطرات احتمالی هوش مصنوعی را انجام دهیم. این اظهارات هاوکینگ که در گذشته گفته بود هوش مصنوعی می‌تواند حیات انسان‌ها را به‌طور کلی نابود کند کمی عجیب بود، البته تا زمانی که اظهارات خود را به این شکل ادامه نداده بود: «موفقیت در خلق هوش مصنوعی کارآمد می‌تواند بزرگ‌ترین و در عین حال بدترین واقعه در تاریخ بشریت باشد و متاسفانه فعلا کسی از پیامدهای پیشرفت هوش مصنوعی در آینده اطلاع دقیقی ندارد. هنوز نمی‌دانیم که هوش مصنوعی در آینده به کمک انسان‌ها می‌آید یا اینکه به‌طور کامل بشریت را زیر پا می‌گذارد و آن را برای همیشه نابود می‌کند.»

او در ادامه سخنان دلهره آور خود گفت: «تا زمانی که بشریت خود را آماده مقابله با خطرات احتمالی این تکنولوژی نکرده باشد، هوش مصنوعی جدی‌ترین و بدترین دشمن بشریت تلقی خواهد شد. این تکنولوژی می‌تواند باعث افزایش خطرات مختلفی از جمله تولید اسلحه اتوماتیک پیشرفته و بیکار شدن جمع کثیری از افراد در صنایع مختلف شود. هوش مصنوعی می‌تواند رکود اقتصادی گسترده‌ای را در دنیا به راه بیندازد.» هاوکینگ همواره مدعی شده که بشریت از سال‌ها پیش به بدترین شیوه ممکن با سیاره زمین و محیط زیست رفتار می‌کند و اگر انسان این رویه نادرست خود را تغییر ندهد، احتمالا تا ۱۰۰ سال آینده مجبور به ترک کره زمین خواهیم شد. بنابراین بهتر است از همین حالا وسایل ضروری خود را آماده کنید؛ چراکه هر لحظه ممکن است مجبور به فرار از کره زمین و سفر به‌ ماه بشویم.