استفاده ۴۷ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل

در این گزارش، شاخص‌های مهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقایسه با سال ۸۶ و برمبنای ضریب نفوذ و تعداد تلفن‌های ثابت دایر شده در کشور، ضریب نفوذ و تعداد مشترکان فعال موبایل در کشور، تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده، تعداد سیم‌کارت‌های فعال، تعداد روستاهای دارای ارتباط و دارای تلفن خانگی، تعداد تلفن‌های همگانی نصب شده در کشور، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل و IP داخلی و نیز تعداد مشترکان پهن باند سیار و ثابت، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور تا پایان شهریورماه ۶۹/ ۳۸ درصد است و این درحالی است که در سال ۸۶ ضریب نفوذ تلفن ثابت ۴۹/ ۳۳ درصد بوده است. در همین حال ۳۰میلیون و ۶۶۱ هزار و ۸۴۴ خط تلفن ثابت در کشور دایر است.

 درهمین حال ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه که در سال ۸۶ حدود ۵/ ۳۹درصد بود هم اکنون به ۴۳/ ۱۰۶درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته نفوذ موبایل در ایران بیش از ۵/ ۲برابر شده است. درهمین حال تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده در کشور تا پایان شهریورماه امسال ۱۵۶میلیون و ۵۴۸هزار و ۵۱۱خط اعلام شده است. از سوی دیگر تعداد سیم‌کارت فعال تلفن همراه در کشور که هم اکنون در دست مشترکان است نیز ۸۵میلیون و ۶۴هزار و ۴۶سیم‌کارت عنوان شده است.  برمبنای بررسی‌های انجام شده، شمار روستاهای دارای ارتباط که در سال ۹۱ حدود ۵۲ هزار و ۹۶۵ بوده، هم اکنون به ۵۵ هزار و ۱۲۱ روستا رسیده است. این درحالی است که روند ارتباط رسانی به روستاها طبق جدول منتشرشده، روند نزولی دارد و در سال ۹۵ تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۵ هزار و ۲۰۷ روستا بوده است. برآوردها نشان می‌دهد که ۴۸هزار و ۹۷۶روستا در کشور دارای تلفن خانگی هستند و ۱۱۵ هزار و ۵۵۰ دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده است.

برمبنای ارزیابی‌های انجام شده پهنای باند اینترنت بین‌الملل تا پایان شهریورماه امسال به یک‌هزار و ۱۱۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است و این درحالی است که در سال ۸۶ ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل ۶/ ۰۵ گیگابیت بر ثانیه بوده است که رشد هزار برابری را نشان می‌دهد. در همین حال ظرفیت پهنای باند شبکه اینترنت داخل کشور نیز از ۸/ ۳۱ گیگابیت بر ثانیه در سال ۸۸ به ۸۰۰ گیگابیت برثانیه رسیده است. این درحالی است که ظرفیت پهنای باند داخلی در ۶ ماه نخست امسال بدون تغییر نسبت به انتهای سال ۹۵ ارزیابی می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که ۴۷ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۵۵۵مشترک در کشور از اینترنت موبایل و پهن باند سیار استفاده می‌کنند و شمار مشترکان اینترنت ثابت (پهن باند ثابت از طریق فناوری ADSL و فیبر) بالغ بر ۱۰ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۱۸ مشترک اعلام شده است.