بهبود عملکرد ذهن با فناوری‌های پیشرفته

نمونه اولیه، بخشی از یک تحقیق جامع و پیشرفته در زمینه مغز به‌عنوان مرز بعدی عملکرد است و اینکه چگونه استفاده از تکنیک‌های آموزش ذهنی از سوی رانندگان حرفه‌ای می‌تواند برای کمک به همه ما برای مقابله با شرایط استرس‌زا در زندگی روزمره کمک کند. ورزشکاران نخبه از تکنیک‌های آموزش ذهنی برای تعدیل عملکرد خود استفاده کرده و می‌کنند. با این حال، استفاده از این تکنیک‌های روانشناسی ورزشی به تدریج گسترده‌تر می‌شود، زیرا مردم به دنبال شیوه‌های مختلفی برای مقابله با سرعت سرسام‌آور دنیای امروز هستند. این مطالعه با بررسی نحوه استفاده از روش‌های آموزش ذهنی از سوی رانندگان حرفه‌ای، می‌تواند به بهبود عملکرد ذهنی ما کمک کند. یک هدست EEG یا همان موج‌نگاری مغز برای نظارت بر امواج مغز در تحقیق «روانشناسی کارآیی» مورد استفاده قرار می‌گیرد که توسط «Ford Performance» که یک شاخه از سازندگان موتورهای اسپرت آمریکایی است، با همکاری دانشگاه کینگز لندن و مشارکت فنی «UNIT۹» توسعه داده شده است. نوار مغزی یا الکتروآنسفالوگرافی (Electroencephalography) یا الکترومغزنگاری، ثبت فعالیت الکتریکی مغز است. این تکنیک شامل اخذ سیگنال به‌وسیله الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولا تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروآنسفالوگرام نامیده می‌شود.

تکنولوژی EEG، که فعالیت الکتریکی را در مغز اندازه‌گیری می‌کند، برای این آزمایش به‌دلیل تطبیق پذیری و توانایی آن برای استفاده در خارج از محیط آزمایشگاهی و مطالعه موج‌های مغزی در زندگی واقعی یا در این مورد، برای واقعیت مجازی ایده آل است.

دکتر الیاس موکلیانتیس از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه کینگز لندن گفت: امیدواریم با استفاده از روش‌های پیشرفته واقعیت مجازی (VR) و EEG ببینیم که اثرات خستگی ناشی از رانندگی چیست و اینکه آیا تکنیک‌های آموزش ذهنی می‌تواند به تمرکز و هوشیاری رانندگان برای مدت زمان بیشتری کمک کند یا خیر. شرکت‌کنندگان در این آزمایش که شامل برخی از رانندگان حرفه‌ای در جهان و همچنین برخی افراد معمولی خواهد بود، در یک شبیه‌سازی رانندگی VR شرکت می‌کنند. آزمایشی که در آن تمرکز و زمان واکنش آنها اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش واقعیت مجازی یک چالش طراحی شده برای بازسازی تجربه هرچه واقعی‌تر رانندگی است. دکتر موکلیانتیس می‌گوید: VR بسیار موثر است، زیرا موضوع به‌طور کامل در آزمایش شما تحت نظر و قابل تحلیل می‌شود. حواس‌پرتی‌های کمتری وجود دارد و شما می‌توانید همه مسائلی که آنها را احاطه کرده است، کنترل کنید. وی افزود: در VR، شما به راحتی می‌توانید یک آزمایش برای تغییر میزان سختی و اشکال بعدهای مختلف مهارت رانندگی در یک روش کنترل شده طراحی کنید.

هر دو عملکرد و فعالیت مغز در طول آزمایش، اندازه‌گیری خواهند شد. درحالی‌که بعضی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه قبل از آزمایش، آموزش‌های ذهنی و مدیتیشن را که از سوی روانشناسان ورزشی طراحی شده، به‌کار خواهند گرفت و بعضی از آنها هم به هیچ وجه آمادگی نخواهند داشت. ایده این است که متخصصان داده‌های عملکرد مختلف بین این دو گروه را برای اندازه‌گیری تاثیر آموزش‌های ذهنی بر مغز و عملکرد، بررسی کنند.

فورد به‌طور همزمان در حال ساخت و توسعه یک نمونه از کلاه ایمنی مسابقه EEG برای تیم رانندگان خود است که در آزمایش زنده شبیه‌ساز استفاده کنند. این شرکت درحالی‌که شکل اصلی کلاه را حفظ می‌کند، طراحان محصول در حال تلاش برای ادغام هدست EEG و سنسورها در آن هستند. بنابراین امواج مغزی رانندگان را می‌توان در محیط و شرایط واقعی اندازه‌گیری کرد.

امید است نتایجی که اواخر همین ماه منتشر خواهد شد، به ما در مورد فهم تاثیر روش‌های مختلف مدیتیشن و تجسم و اینکه ما چگونه می‌توانیم آنها را در شرایط پر تنش، چه در پشت فرمان و چه در یک مصاحبه کاری یا سخنرانی به‌کار گیریم، کمک کند. عملکرد تحت فشار یک مهارت ضروری است که می‌تواند برای همه ما، هم برای مقابله با شرایط چالش برانگیز و هم برای کمک به انجام کارهای مختلف روزمره مفید باشد.