دسترسی به تنظیمات مودم

با توجه به مارک و برند مودم شبکه بی‌سیم اینترنت وای‌فای خود، در اینترنت سرچ کنید و معمولا با تایپ «۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱» در یکی از مرورگرهای خود و با وارد کردن نام کاربری و پسورد مودم می‌توانید به صفحه تنظیمات مودم وای‌فای خود دسترسی پیدا کنید و به این ترتیب قادر خواهید بود وارد صفحه تنظیمات مودم وای‌فای خود شوید. در صورتی که از اینترنت وای‌فای خانه یا محل کار خود استفاده نمی‌کنید یا می‌خواهید از آنجا خارج شوید، سعی کنید حتما مودم وای‌فای و بلوتوث را خاموش کنید تا به این وسیله از هک شدن و استفاده سایرین از اینترنت شما جلوگیری به عمل آورید.

تغییر نام اتصال به شبکه مودم

شبکه SSID یا همان Wireless Network Name که نام شبکه اینترنت شما بوده، معمولا به‌صورت پیش فرض روی کلمه «default» یا به نام برند مودم شما نامگذاری شده است. در صورتی که می‌خواهید امنیت شبکه وای‌فای خود را ایمن تر کنید، باید حتما نام آن را تغییر دهید. برای تغییر نام وای‌فای می‌توانید از صفحه تنظیمات مودم و بخش wireless settings یا هنگام راه‌اندازی از قسمت Setup اقدام به عوض کردن نام شبکه اینترنت خانگی خود کنید. برای تعویض یا تغییر نام شبکه، هرگز از نام و نام خانوادگی یا سایر اطلاعات شخصی خود استفاده نکنید. این کار نه تنها امنیت شبکه اینترنت شما را افزایش نمی‌دهد، بلکه تاثیری برعکس بر حفاظت اطلاعات شما خواهد گذاشت. به منظور جلوگیری از هک شدن مودم وای‌فای باید همواره از رمز عبور‌های مطمئن و غیر قابل حدس استفاده کرد. با ورود به صفحه تنظیمات مودم خود، می‌توانید در صورت باز بودن شبکه و غیرفعال بودن رمز عبور، آن را فعالسازی کرده و رمز عبور مطمئنی برای آن بگذارید.

فیلترینگ آدرس فیزیکی دستگاه‌های قابل اتصال به مودم

تمامی دستگاه‌هایی که به مودم وای‌فای متصل می‌شوند نظیر لپ‌تاپ، رایانه، گوشی و تبلت برای اتصال به وای‌فای از یک آدرس منحصر به فرد استفاده می‌کنند و شما در صورتی که می‌خواهید امنیت اتصال به مودم خود را افزایش دهید، می‌توانید آدرس فیزیکی منحصربه‌فرد IP دستگاه‌هایی که به وای‌فای شما متصل می‌شوند را به مودم معرفی کرده و به عبارتی دیگر، تنها به تعداد معدودی از دستگاه‌های الکترونیکی اجازه اتصال به وای‌فای تان را بدهید. در صورتی که منزل یا محل کارتان کوچک است و از مودمی با طیف گسترده‌ای از امواج و سیگنال‌های وای‌فای استفاده می‌کنید، سعی کنید طیف امواج مودم خود را کاهش دهید تا همسایگان و افراد خارج از خانه کمترین احتمال دسترسی را به اینترنت شما داشته باشند. به این منظور می‌توانید با قرار دادن مودم زیر تخت و در درون یک جعبه کفش یا بسته‌بندی فویلی، سیگنال‌دهی مودم خود را محدود کنید.