وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی، نیازهای شرکت‌های دانش بنیان را با ارائه تسهیلات و خدمات مرتفع می‌سازد، تاکید کرد: مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا با حمایت از شرکت‌های نوپای تولیدی و صنعتی دانش بنیان رقم می‌خورد. همچنین در این مسیر، صندوق نوآوری و شکوفایی با پرداخت تسهیلات و استفاده از اهرم مالی خود در بانک‌ها، در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان ایستاده است. سلطانی ادامه داد: از ۳ هزار و ۲۶۳ شرکت دانش بنیان، تا‌کنون ۲ هزار و ۴۴۰ شرکت، ۴ هزار ۴۱۰ طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه کرده‌اند. صندوق نوآوری و شکوفایی طی سه سال و نیم گذشته با حمایت و تعامل دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، بیش از ۳‌هزار و ۵۰۰ درخواست وام و تسهیلات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی و تعیین تکلیف کرده است.

سلطانی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار ۲۵۰ طرح با مبلغ هزار و  ۲۱۰ میلیارد تومان در صندوق نوآوری و شکوفایی تصویب شده است، گفت: هیچ‌کدام از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون با مشکل تامین مالی مواجه نبوده‌اند و طرح ادعایی مشکل تامین مالی، مورد تایید شرکت‌های دانش بنیان نیست. این در حالی است که صندوق از طریق ۱۱۰ کارگزار به‌صورت بسیار فشرده بررسی و ارزیابی طرح‌ها را انجام می‌دهد. وی افزود: سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی ۲ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان است اگر چه مطابق قانون،سرمایه اولیه صندوق باید ۳ هزار میلیارد تومان باشد،البته امیدواریم این سرمایه به زودی تامین شود. سلطانی افزود: تاکنون بیش از ۷۸۰ طرح شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق به‌صورت موفق خاتمه یافته و این شرکت‌ها در حال بازپرداخت تسهیلات دریافتی قرار گرفته‌اند. موج فناورانه در کشور و ارائه ۳۶۵ نمونه محصول از طریق ۲ هزار ۱۶۱ مصوبه صندوق نوآوری به راه افتاده که ۷۰ هزار نفر اشتغال‌زایی رادر پی داشته است.

وی در ادامه به تعاملات با پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: حمایت از تشکیل شرکت‌های دانشگاهی، حمایت از شرکت‌های نوپا و جدید مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد و مشارکت در ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری با همکاری پارک‌های علم و فناوری از جمله مواردی است که می‌تواند پویایی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری را به همراه داشته باشد. این در حالی است که به گفته رئیس پارک علم و فناوری سمنان، صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان را احیا کرده زیرا تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان این پارک قرار داده، ۱۰ برابر تسهیلاتی بوده که این پارک از تمام همه نهادهای دولتی گرفته است. سلطانی افزود: به نظر می‌رسد مشکل اصلی، در تمایل برخی دستگاه‌های اجرایی برای تسلط بر صندوق نوآوری و شکوفایی است. تحقق این موضوع باعث می‌شود اعتبارات صندوق صرف کسری اعتبارات آن دستگاه‌ها شده و جریان موفق ایجاد شده از شرکت‌های دانش بنیان در سال اخیر از بین برود. ویژگی این صندوق‌ها در کشورهای مختلف استقلال آنها از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی در عین ارتباط و همکاری با آنها است.