جزئیات پروژه هایپرلوپ

در این پروپوزال، ماسک یک قطار فوق سریع که از درون یک لوله با سرعت ۱۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند را توصیف کرد. او در پایان این متن پروپوزال از کارشناسان، متخصصان و علاقه‌مندان دعوت کرده بود که روی کانسپت حمل و نقل فوق سریع تمرکز کرده و آن را با دقت بررسی کنند چرا که او ادعا کرده زمان کافی برای رسیدگی و تحقق این پروژه را ندارد. حال در ادامه این مطلب به سوالات کلیدی که پس از ارائه این پروپوزال توسط ماسک تا به‌امروز مطرح شده، اشاره کرده‌ایم.

 آیا کسی برای اجرای طرح مفهومی ایلان ماسک اقدام کرده است؟

بله. پس از ارائه این طرح ۲ شرکت با نام‌های «Hyperloop One» و «Hyperloop Transportation Technologies» سریعا کار روی ایده‌ ماسک را آغاز کردند. شرکت Hyperloop One در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و شرکت دوم هم در حال حاضر برترین مهندسان سراسر دنیا را برای تحقق این طرح پیشنهادی به خدمت گرفته است.

 آیا شرکت Hyperloop One را واقعا فردی با نام «بورگام بامبورگان» تاسیس کرده؟

بله. البته او پس از مدتی شرکت را ترک کرد و به‌تازگی هم استارت‌آپ جدیدی با نام Arrivo تاسیس کرده که به‌صورت تخصصی روی هایپرلوپ فعالیت می‌کند. ضمنا یکسری تیم‌های آکادمیک هم در حال کار روی طرح‌های اولیه خودروهای حمل‌ونقل فوق سریع هستند.  ایده ساخت این خودروها هم توسط ایلان ماسک مطرح شده و از این تیم‌ها خواسته طرح‌های آزمایشی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهند.

 بنابراین ایلان ماسک پروژه‌هایپرلوپ را کاملا به دست شرکت‌های غریبه نسپرده است؟

خیر. شرکت «اسپیس ایکس» یک پیست آزمایشی ۶ کیلومتری را به‌تازگی ساخته و در آنجا به شرکت‌های سازنده قطارهای هایپرلوپ امکان تست طرح‌هایشان طی یکسری رقابت‌ها را می‌دهد. در این رقابت‌ها طراحی، امنیت و سرعت معیارهای اصلی انتخاب برترین‌ها محسوب می‌شوند. در سری دوم این مسابقات، تیم برنده توانست مسیر را با سرعت ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت طی کند.

 آیا پیست‌های آزمایشی دیگری هم وجود دارند؟

یک شرکت هلندی پس از برگزاری اولین دوره رقابت‌ها توسط ایلان ماسک، موفق شد یک پیست ۳۰ متری را در اروپا بنا کند. با اینکه قطر لوله هایپرلوپ در پیست آزمایشی اسپیس ایکس تنها ۲ متر است، اما لوله پیست این شرکت قادر است قطارهای فوق سریع با سایز واقعی را از درون خود عبور دهد. شرکتHyperloop One هم یک پیست آزمایشی ۵۰۰ متری با قطر لوله مناسب دارد که در حومه شهر لاس وگاس بنا شده است. در تستی که جولای امسال در پیست این شرکت انجام گرفت، رکورد ۳۰۸ کیلومتر در ساعت به ثبت رسید.

 به نظر می‌رسد تکنولوژی در این زمینه در حال پیشرفت است!

دقیقا همین‌طور است. اخیرا یک تیم تخصصی از شرکت ناسا امکان ساخت چنین قطاری را از لحاظ فنی بررسی کرده است و به این نتیجه رسیدند که انجام این کار و تحقق ایده هایپرلوپ کاملا امکان‌پذیر است. تقریبا همه به این نتیجه رسیده‌اند که در حال حاضر تکنولوژی هایپرلوپ چالش اصلی پیش روی شرکت‌ها نیست.

 پس در این میان چالش اصلی چیست؟

در حال حاضر دو چالش وجود دارد: هزینه‌ها و در اختیار داشتن زمین. در ایده‌ ارائه شده توسط ایلان ماسک گفته شده بود که هزینه هایپرلوپ از سیستم‌های حمل و نقل سریع‌السیر فعلی ارزان تر است و حال با اینکه این تکنولوژی همچنان در حال توسعه و پیشرفت است اما هنوز پیش‌بینی‌های ماسک در این زمینه محقق نشده است.

چالش بعدی هم در اختیار گرفتن زمین مناسب برای اجرای این پروژه است و به‌همین دلیل بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی به‌دنبال اجرای پروژه‌های خود در دیگر کشورها هستند. برای مثال TransPod یکی از استارت‌آپ‌های موفق در این زمینه در کانادا فعالیت می‌کند، شرکتHyperloop One با دولت دبی به توافق رسیده و کمپانی HTT هم در حال حاضر فعالیت خود را در کره جنوبی آغاز کرده است.

  این خبر مطمئنا برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است، پس چرا ماسک دست به کار نمی‌شود؟

ایلان ماسک جولای امسال در توییتر گفت که موافقت شفاهی دولت برای ساخت هایپرلوپ در زیر سواحل اقیانوس اطلس را گرفته است و به وسیله تجهیزات شرکت Boring قصد دارد در زیر زمین تونل مورد نیاز برای احداث هایپرلوپ را حفر کند.

  چه اتفاقی باعث شد ایلان ماسک خودش را دوباره درگیر پروژه هایپرلوپ کند؟

در اصل ایجاد خلأ در داخل لوله هایپرلوپ در سیاره زمین بسیار پرهزینه و چالش برانگیز است اما انجام چنین کاری روی سیاره مریخ به دلیل شرایط اتمسفری کمی راحت‌تر است. گفته می‌‌شود هایپرلوپ همان سیستم حمل و نقل عمومی مدنظر ماسک در پروژه او روی سیاره مریخ خواهد بود. به‌همین دلیل ماسک تصمیم گرفت پروژه هایپرلوپ را شخصا مدیریت کند.

 به بیان دیگر، ممکن است هایپرلوپ قبل از آمریکا، در سیاره مریخ اجرایی شود؟

خیر، شرکت اسپیس ایکس در حال حاضر قصد دارد اولین ماموریت خود به مریخ را در سال ۲۰۲۰ انجام دهد و این در حالی است که استارت‌آپ‌های مرتبط با هایپرلوپ تا آن زمان اولین خطوط هایپرلوپ خود در کشورهای مختلف را اجرایی خواهند کرد. بنابراین هایپرلوپ مطمئنا ابتدا روی کره زمین اجرایی خواهد شد.