وضعیت ثابت ایران در شاخص‌ توسعه ICT

سایر دستاوردهای گزارش ITU

همان‌طور که در گزارش ITU آمده، شبکه‌های تلفن همراه به طور فزاینده‌ای فراگیر شده و در حال حاضر بازار ارائه خدمات مخابراتی را تسخیر کرده‌اند. اگر چه بسیاری از افراد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، هنوز هم از تلفن همراه استفاده نمی کنند؛ با این حال، تعداد اشتراک‌های تلفن همراه در سراسر جهان در حال حاضر بیش از جمعیت جهانی است. تعداد اشتراک های تلفنی ثابت همچنان سقوط کرده و به کمتر از یک میلیارد دلار در سراسر جهان کاهش یافته است. خدمات پهنای باند همچنان با رشد سریع در حال رشد است. تعداد اشتراک های پهنای باند تلفن همراه در سراسر جهان در حال حاضر بیش از ۵۰ در میان هر ۱۰۰ نفر است که امکان دسترسی بهتر به اینترنت و خدمات آنلاین را فراهم می کند. البته معرفی تکنولوژی های جدید تلفن همراه این روند را تسریع می کند مانند LTE که در حال حاضر برای اکثر کاربران تلفن همراه در دسترس است. در حال حاضر تعداد اشتراک های ثابت باند در سراسر جهان، در حال افزایش است، این رقم به میزان قابل توجهی از خطوط تلفن ثابت فراتر رفته است.

شکاف دیجیتالی قابل توجهی بین کشورها و مناطق و بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته وجود دارد. تعداد اشتراک های پهنای باند موبایل در کشورهای توسعه یافته دو برابر بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. البته این در حالی بوده که شکاف میان کشورهای در حال توسعه بیشتر و کشورهای توسعه نیافته در سال های اخیر افزایش یافته است. نرخ اشتراک اینترنت موبایل در اروپا و آمریکا بسیار بیشتر از سایر مناطق بوده، برای نمونه این رقم بیش از سه برابر در آفریقا است. مشترکان در کشورهای توسعه یافته تمایل دارند از پهنای باند بیشتری نسبت به کشورهای در حال توسعه بهره مند شوند. شکاف دیجیتالی در استفاده از اینترنت و همین‌طور اتصال نیز مشهود است. در حال حاضر با وجود کاهش نرخ رشد سالانه، بیش از نیمی از خانوارهای جهان در حال دسترسی به اینترنت هستند. تعداد خانوارهای آنلاین در کشورهای پیشرفته تقریبا دو برابر کشورهای در حال توسعه و بیش از پنج برابر کشورهای توسعه نیافته است. این اختلاف در نرخ دسترسی برای کاربران فردی وجود دارد. ساکنان اروپا سه برابر بیشتر آفریقایی‌ها به طور مستقیم به اینترنت دسترسی دارند، البته این در حالی است که سرعت اینترنت در کشورهای اروپایی به مراتب بالاتر از کشورهای قاره آفریقا است.  

گزارش اتحادیه جهانی مخابرات همچنان از وجود شکاف دیجیتالی جنسیتی قابل توجهی حکایت می کند به طوری که داده های جمع‌آوری شده توسط ITU نشان می دهد از بین هر هفت زن، تنها یکی از آنها به اینترنت دسترسی دارد، این رقم در بین مردان پنج است، یعنی از هر ۵ مرد، یکی از آنها امکان استفاده از اینترنت را دارد. این شکاف جنسیتی دیجیتال در کشورهای توسعه یافته نسبتا کوچک بوده و بیشتر شامل کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته است به طوری که شکاف دیجیتالی جنسیتی در آفریقا در پنج سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین میزان استفاده از اینترنت در میان جوانان بسیار بیشتر از میانسالان و سن‎‌های بالاتر است. نسبت افراد ۱۵تا ۲۴ساله که در اینترنت هستند، بیش از ۷۰درصد در سراسر جهان تخمین زده می شود.

نتایج شاخص‌های IDI

IDI یک شاخص منحصر به فرد از سطح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای جهان است. این معیار، ترکیبی از یازده شاخص‌ مانند دسترسی، استفاده و مهارت های ICT و ... بوده که امکان مقایسه پیشرفت‌های دیجیتالی کشورها در زمان‌های مختلف را فراهم می‌کند. براساس آن، بهترین جایگاه رده‌بندی از لحاظ توسعه ICT در سال ۲۰۱۷ به ایسلند تعلق دارد که ارزش IDI برای آن ۹۸/ ۸ امتیاز است. در این رده‌بندی ۶ کشور دیگر از اروپا و سه کشور از آسیا است که بازارهای رقابتی ICT را تجربه کرده‌اند و سال‌هاست سرمایه گذاری و نوآوری بالایی در حوزه ICT داشته اند. همچنین این کشورها، دارای سطوح بالایی از رونق اقتصادی، سوادآموزی و سایر مهارت‌های ‌ICT هستند که شهروندان را قادر می‌سازد تا از دسترسی کامل به ارتباطات بهره‌مند شوند. براساس شاخص IDI، کاهش شکاف دیجیتالی بین کشورها همچنان قابل توجه است به طوری که شکاف میان کشورهای دارای بالاترین امتیاز IDI در سال ۲۰۱۷ و پایین‌ترین آن، از ۱۰ به ۰۲/ ۸ رسیده است که به نظر می‌رسد، گام مثبتی در ارتقای درجه توسعه‌یافتگی کشورها در حوزه دیجیتال است. همچنین این گزارش ITU نشان می‌دهد ارتباطی قوی بین توسعه اقتصادی و توسعه ICT کشورها وجود دارد به طوری که در کشورهای کمتر توسعه یافته، شاخص IDI وضعیت خوبی ندارد و معمولا این کشورها در قعر جدول اتحادیه جهانی مخابرات قرار دارند. 

بازار دیجیتال