مقایسه سرعت شارژ سه آی‌فون با شارژرهای مختلف

آیا واقعا این کار ارزش دارد؟ ما در اینجا پنج آداپتور و سه نوع آی‌فون را بررسی کردیم و روی آنها تست‌های مختلفی انجام دادیم و راز و رمزهای جدیدی درباره شارژ سریع آی‌فون فهمیدیم. مهم‌ترین‌ آنها این است که هرچند شارژ ازطریق USB-C خیلی سریع است اما بهتر است شما شارژر اپل ۱۲W USB-A را بخرید که قیمت آن بسیار معقول ( ۱۹ دلار) و شارژ با آن بسیار سریع است. این آداپتور همان شارژری است که به همراه آی‌پد به خریدار ارائه می‌شود. آی‌فون ۱۰، آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس هر سه از شارژ با آداپتور USB-C پشتیبانی می‌کنند که در واقع پشتیبانی از تکنولوژی جدید شارژ USB با عنوان USB-PD است. این همان شکلی است که مک‌بوک‌های جدید از طریق USB-C شارژ می‌شوند. اما می‌خواهیم بدانیم استفاده از این آداپتورها تا چه حد در کاهش زمان شارژ تاثیر دارد. نکته دیگری که می‌خواهیم ببینیم این که این شارژ سریع در مقایسه با آی‌فون‌های قدیمی‌تر چه عملکردی دارد. ما در این تست سه گوشی آی‌فون ۱۰، آی‌فون ۸ پلاس و آی‌فون ۷ پلاس را بررسی کردیم.

آی‌فون ۸ پلاس و آی‌فون ۱۰ هردو از باتری با یک اندازه برخوردارند. آی‌فون ۸ از باتری ۲۶۹۱ میلی‌آمپری و آی‌فون ۱۰ از باتری ۲۷۱۶ میلی آمپری برخوردارند؛ چیزی حدود یک درصد اختلاف، به همین دلیل ما هر دو را دارای باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپری می‌خوانیم. آی‌فون ۷ پلاس دارای باتری بزرگ‌تر و بهتری است؛ یک باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپری. باتری این گوشی حدود ۸ درصد بزرگ‌تر از باتری دوگوشی دیگر است اما اختلافی که وجود دارد این است که میزان مصرف باتری ۷ پلاس بیشتر از دو گوشی دیگر است، همچنین شارژ آن هم کمی بیشتر طول می‌کشد.  ما باتری هرکدام از این گوشی‌ها را تا یک درصد خالی کردیم، همچنین مطمئن شدیم که هیچ اپلیکیشنی باتری مصرف نمی‌کند و گوشی را هم در حالت airplane قرار دادیم تا هیچ نوع مصرف باتری مثل تلاش برای به‌روزرسانی یا همسازی عکس‌ها صورت نگیرد. پس از این هرکدام از گوشی‌ها را با پنج شارژر موجود تست کردیم و هر ۵ دقیقه از نحوه شارژ هر دستگاه یادداشت‌برداری کردیم.

مطمئنا شارژر Apple ۲۹W USB-C عملکرد بسیار خوبی دارد و البته شارژر گرانقیمت Apple ۶۱W USB-C که همان شارژری است که در جعبه مک‌بوک‌پروهای ۱۳ اینچی جدید قرار دارد. اما می‌خواهیم بدانیم آی‌فون‌های جدید دقیقا چه عملکردی هنگام شارژ از طریق USBH-PD دارند. نکته اینکه شارژر ۱۸W USB-C که در جعبه گوشی گوگل پیکسل قرار دارد از ویژگی USB-PD پشتیبانی می‌کند. در تئوری این شارژر باید عملکردی مشابه سرعت آداپتورهای USB-C داشته باشد. البته شما می‌توانید آداپتورهای USB-C ارزان‌تری را با برندهای دیگر هم بخرید که ما آنها را تست نکرده‌ایم. به همراه آداپتور USB-C شما به کابل  Lightning هم نیاز دارید که خود اپل کابل یک متری آن را ۲۵ دلار و دومتری آن را ۳۵ دلار می‌فروشد. این عددها برای یک کابل واقعا بالاست. خب، اجازه بدهید نگاهی از نزدیک به عملکرد هرکدام از گوشی‌ها در هنگام شارژ با هرکدام از شارژرها بیندازیم. آی‌فون ۷ پلاس از امکان شارژ سریع USB-C پشتیبانی نمی‌کند اما نتایجی که درباره این آی‌فون به دست آمده جالب است. شارژ کامل این گوشی با آداپتور ۵ واتی که داخل جعبه قرار دارد حدود ۵/ ۳ ساعت به طول می‌انجامد. آداپتور ۱۲W و همه آداپتورهایUSB-C دیگر مورد استفاده در این تست عملکرد مشابهی را در رسیدن به ۸۵ درصد شارژ طی یک ساعت و ۲۰ دقیقه نشان می‌دهند.

این یعنی یک ساعت شارژ سریع‌تر. آداپتور پیکسل حتی عملکرد بهتری از آداپتور داخل جعبه آی‌فون دارد، هرچند از آداپتور ۱۲W آی‌پد و سایر آداپتورهای USB-C مورد استفاده در این تست کندتر این گوشی را شارژ می‌کند. شارژ آی‌فون ۸پلاس با آداپتور ۱۲W آی‌پد نیز مشابه ۷‌پلاس است. اما این گوشی با آداپتور پیکسل سریع‌تر یا مشابه آداپتورهای USB-C دیگر مورد استفاده در این تست شارژ می‌شود. نتایج کاملا واضح است که آی‌فون‌های جدید با استاندارد USB-PD از طریق پورت USB-C ارتباط سریع‌تری را با شارژر برقرار می‌کنند. اما نکته واضح در مورد همین گوشی هم این است که آداپتور ارزان قیمت ۱۲W‌‌آی‌پد که نیازی به خرید هیچ سیمی ( USB-C ) هم ندارد بازهم عملکرد بسیار خوبی دارد و ۲۰ تا ۲۵ درصد سریع‌تر است. داستان شارژ آی‌فون ۱۰ نیز مشابه آی‌فون ۸ پلاس است. با شارژرهای USB-C می‌توان طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد شارژ در این گوشی فراهم کرد و شارژ کامل آن زیر دوساعت به طول می‌انجامد. شارژ با آداپتور ۱۲W آی‌پد ۲۰ دقیقه بیشتر طول می‌کشد. کاملا واضح است که آی‌فون‌های جدید از قابلیت‌های شارژ USB-C بهتر استفاده می‌کنند.

شارژر ۵W که در جعبه آی‌فون عرضه می‌شود، به شکل عذاب آوری کند است و اصلا مهم نیست که چه نوع گوشی را با آن شارژ می‌کنید. این شارژر هر دقیقه ۶ دهم درصد باتری را شارژ می‌کند یعنی حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا باتری با آن به ۸۵ درصد شارژ برسد.  شارژر ۱۲W با قیمت ۱۹ دلار حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد تا باتری را تا ۸۵ درصد شارژ کند. این حدود ۷۰ درصد سریع‌تر از آداپتورهای ۵W داخل جعبه آی‌فون است. ارزان‌ترین آداپتور USB-C اپل ۴۹ دلار قیمت دارد و برای استفاده از آن باید کابل ۲۵ دلاری هم بخرید. در مقابل چه مزیتی نصیب شما می‌شود؟ در آی‌فون ۷ پلاس تقریبا هیچ و عملکرد آن مشابه آداپتور ۱۲W است. اگر آی‌فون ۸ پلاس یا آی‌فون ۱۰ داشته باشید، رسیدن به ۸۵ درصد شارژ بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سریع‌تر انجام می‌گیرد. ادعای اپل در مورد رسیدن به ۵۰ درصد شارژ طی ۳۰ دقیقه در آی‌فون ۸ و ۱۰ با استفاده از آداپتورهای USB-C ادعای درستی است. این آداپتورها همچنان که گفتیم از استاندارد USB-PD بهره می‌برند. اگر از شارژر داخل جعبه برای این‌دو گوشی استفاده کنید، زمان شارژ شما برای رسیدن به ۵۰ درصد شارژ حدود ۱۰ دقیقه بیشتر می‌شود.

شارژ گوشی با آداپتورهای گران‌‌تر از جمله شارژرهای مک‌بوک هم تقریبا زمان مشابهی را می‌دهد؛ البته شارژر مک‌بوک پرو. USB-C وضعیت بهتری دارد. آداپتور ۱۸W پیکسل ۳۵ دلار قیمت دارد و برای استفاده از آن باید کابل هم بخریدکه نسخه یک متری آن ۲۵ دلار و دومتری ۳۵ دلار است. سرعت شارژ آی‌فون با این آداپتور گوگل تقریبا مشابه شارژ با شارژرهای USB-C اپل است اما در مورد آی‌فون ۷ پلاس نتایج متفاوت است. در حالی که آی‌فون ۷ پلاس با آداپتور USB-C این آی‌فون سریع‌تر شارژ می‌شود با شارژر پیکسل که از همان استاندارد استفاده می‌کند زمان شارژ این گوشی کندتر است. در واقع همچنان بهتر است برای آی‌فون ۷ پلاس از شارژر ۱۲W استفاده کنید.

بهترین انتخاب

همچنان که در تمامی این تست متوجه شدیدآداپتور ۱۲W اپل که اتفاقا از تکنولوژی USB-C پشتیبانی نمی‌کند و در واقع کابل لایتنینگ USB-A می‌خواهد و با قیمت ۱۹ دلاری خود، همان مزیت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شارژرهای جدید و دارای تکنولوژی شارژ سریع فراهم می‌کنند. شارژرهای USB-C در ازای ۱۵ دقیقه زمان شارژ کمتر مبلغ زیادی را به کاربر تحمیل می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه اپل در ازای گوشی ۸۰۰ دلاری آی‌فون ۸ و ۸ پلاس و گوشی ۱۰۰۰ دلاری آی‌فون ۱۰ کابل و شارژر تاریخ گذشته‌ای را داخل جعبه قرار داده است.