رونمایی‌های بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی

نمایشگاه CES در لاس‌وگاس برگزار می‌شود و با توجه به وجود انبوهی از هتل‌ها و تجهیز بسیاری از آنها به سالن‌های متعدد و بزرگ مشکلی برای چندین هزار شرکت‌کننده یا بازدیدکننده در نمایشگاه و سمینارها و برنامه‌های مختلف پیش نمی‌آید. برنامه‌های نمایشگاه طی چند روز در مرکز نمایشگاهی لاس‌وگاس و همچنین چندین هتل بزرگ این شهر برگزار می‌شود اما به سنت هرساله دو روز قبل از شروع رسمی نمایشگاه شرکت‌هایی که محصولاتی را برای عرضه اولیه دارند آنها را در جلسات مطبوعاتی بزرگ به نمایش می‌گذارند و عموما نیز بزرگ‌ترین رونمایی‌ها در همین دو روز قبل از آغاز رسمی نمایشگاه رخ می‌دهد.نمایشگاه امروز افتتاح می‌شود و طی دو روز دوشنبه و سه‌شنبه چندین شرکت بزرگ جلسات مطبوعاتی خود را برگزار کردند.اینتل در ساعات اولیه دیروز جلسه مطبوعاتی خود را به جشنواره‌ای از نور و موسیقی و واقعیت مجازی تبدیل کرد. این جشن شکوهمند که Brian Krzanich مدیرعامل این شرکت روی صحنه آن را هدایت می‌کرد قدرت خود در عرصه پردازش کامپیوتری را به جنبه‌های کاربردی‌تر و ملموس‌تر برد. این شرکت که سابقه طولانی در ارائه سیستم‌های تحلیل بازی دارد سیستم‌های واقعیت مجازی جدیدی را عرضه کرد که تجربه تازه‌ای در دیدن مسابقات ورزشی به تماشاگران خانگی می‌دهد.

 با استفاده از این تکنولوژی که توسط یک مفسر ورزشی به حاضران نمایش داده شد امکان دیدن صحنه‌ها از تمامی نقاط زمین و با جلو و عقب کردن تصویر وجود خواهد داشت. تماشاگران واقعیت مجازی به کمک این سیستم شرکت اینتل قادر خواهند بود زاویه دید هر بازیکن داخل زمین و دشواری هر حرکت او را نیز ببینند و این به گفته مدیرعامل اینتل چیزی نیست که محصول دیگری در بازار الان آن را ارائه دهد.اینتل همین تکنولوژی را به نوعی به سینما هم آورده و احتمالا به زودی شاهد فیلم‌هایی خواهیم بود که نمای نقطه نظر آن از هر نقطه‌ای در صحنه می‌تواند باشد؛ یعنی تماشاگر فیلم می‌تواند مثلا حتی نمایی را که یک اسب داخل صحنه یک فیلم دارد ببیند.اینتل همچنین به کمک یک تکنولوژی قدیمی که در بازی Second life مورد استفاده قرار می‌گرفت حالا می‌خواهد فضایی را ایجاد کند که افراد با چهره خود در فضای مجازی به هرجایی بروند و با افراد دیگر (شخصیت‌های مجازی افراد) آشنا شوند.

مدیرعامل اینتل در بخش پایانی ارائه خود از پهپاد تاکسی این شرکت رونمایی کرد؛ محصولی که اینتلی‌ها آن را ولوکوپتر نام نهاده‌اند که یک پهپاد بدون راننده است و یک استارت‌آپ آلمانی آن را ساخته که اخیرا هم اینتل آن را خریداری کرده است. این شرکت اخیرا نمونه‌ای از این پهپاد را در دبی به‌عنوان تاکسی بدون راننده رونمایی کرده است. اینتل همچنین پیشرفت‌های خود در عرصه پهپادها را با عرضه یک پهپاد کوچک به نمایش گذاشت؛ پهپادی که تعداد زیادی از آن می‌تواند توسط یک کاربر کنترل شود بدون آنکه به GPS نیاز داشته باشد. اینتل در انتهای این برنامه با ارائه رقصی از این پهپادها در فضای داخلی سالن نمایش هتل مونت کارلو شکل‌های مختلفی را ایجاد کرد که شگفتی حاضران را برانگیخت.

سونی نیز سعی کرد همچون سال گذشته تازه‌هایی از سبد محصولات خود را به نمایش بگذارد و درعین حال برخی از تک‌محصولات پرسروصدا نیز عرضه کرده است. یکی از آن محصولات پروژکتور با کیفیت ۴K این شرکت است که البته با قیمت ۳۰ هزاردلاری خود عملا محصولی غیر قابل دسترس به شمار می‌رود. این پروژکتور که شباهت زیادی به یک میز تلویزیون دارد در فاصله ۲۵ سانتی‌متری از دیوار قرار گرفته و تصویری ۴K تا اندازه ۱۲۰ اینچ را می‌تواند روی دیوار یا پرده بیندازد. به گفته سونی حداکثر روشنایی این پروژکتور به ۲۵۰۰ لومن هم می‌رسد.سونی همچنین تلویزیون‌های سری OLED را به CES آورد. این تلویزیون‌ها طراحی نسبتا ساده‌ای داشته و در دو مدل ۵۵ و ۶۵ اینچی به بازار عرضه خواهد شد. طراحی این دو مدل نسبت به نسل قبلی مینی‌مال‌تر بوده اما پشتیبانی از اچ‌دی‌آر۱۰ و دالبی ویژن به آنها اضافه شده است. به لطف تراشه X۱ Extreme پردازش تصویر نیز برای این تلویزیون‌های ۴K بی‌نقص انجام خواهد شد.همچنین سامسونگ در این رویداد اپلیکیشینی موسوم به «SmartThings» ارائه کرده است که بسیاری از وسایل هوشمند خانه را به هم متصل می‌کند.این شرکت در جلسه مطبوعاتی خود همچنین از صفحه نمایش میکرو ال‌ای‌دی جدید خود موسوم به «دیوار» رونمایی کرد که ۱۴۶ اینچی است و مخصوص استفاده در سالن‌های سینما طراحی شده است.

اپلیکیشن SmartThings سامسونگ اکثر وسایل هوشمند داخل خانه را به یکدیگر متصل کرده و از طریق دستیار صوتی «بیکسبی»(Bixby) همه وسایل حرف شما را می‌فهمند و به آن عمل می‌کنند.سامسونگ در این جلسه چشم‌انداز خود را برای یک «جهان متصل» نشان داده و وعده داد تا همه دستگاه‌های سامسونگ را تا سال ۲۰۲۰ هوشمند کرده و برای بخشی از اینترنت اشیا بودن آماده کند.همچنین به گفته سامسونگ از این پس حیطه کاری «بیکسبی» پیشرفت بسیاری می‌کند و به جای اینکه تنها در گوشی‌های هوشمند این شرکت فعالیت کند، در همه دستگاه‌های هوشمند از تلویزیون گرفته تا یخچال و فریزر فعالیت خواهد کرد و به دستورات صوتی پاسخ خواهد داد و درخواست‌های شما را حتی قبل از اینکه چیزی بخواهید، می‌فهمد.سامسونگ همچنین محصولات جدید دیگری را معرفی کرد که شامل یک تخته وایت‌بورد دیجیتال برای محل کار یا خانه است و همچنین «سامسونگ نوت بوک ۹ قلم» را که سبک‌ترین و با دوام‌ترین رایانه ۲ در ۱ در دنیا با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه است، معرفی کرد.

 اعتراض به تبعیض CES

نمایشگاه CES ۲۰۱۸ در حالی از امروز آغاز به کار می‌کند که انتقاد از تبعیض جنسیتی برگزارکنندگان این نمایشگاه بالا گرفته است. یکی از مهم‌ترین انتقادها به برگزارکنندگان بزرگ‌ترین شوی تکنولوژی جهان این است که نام هیچ زنی در بین سخنرانان اصلی این رویداد دیده نمی‌شود و همه سخنرانان نیز مردان سفیدپوست بوده‌اند.  انجمن مصرف‌کنندگان تکنولوژی (Consumer Technology Association) حالا در پاسخ به این انتقادها می‌گوید که تلاش می‌کند صدای بیشتری از زنان در این رویداد شنیده شود.انجمن مصرف‌کنندگان تکنولوژی این پاسخ را خطاب به جینا گلانتز بنیان‌گذار Gender Avenger نوشته؛ شخصی که چند هفته قبل حملاتی را به ترکیب سخنرانان رویداد CES امسال و نبود هیچ زنی در بین آنان کرده بود.

انتقادات او با حمایت افراد سرشناسی در توییتر همراه شد از جمله Brad Jakeman رئیس سابق بخش نوشیدنی‌های پپسی کولا، Leslie Berland مدیر بخش مارکتینگ توییتر، Kristin Lemkau مدیر مارکتینگ بانک چیس مورگان و همچنین آنتونویو لوسیو مدیر مارکتینگ جهانی شرکت HP. همچنین افراد متعددی با هشتگ CESSoMale# در مورد این موضوع مطلب نوشته و واکنش نشان داده‌اند.  به نظر می‌رسد حالا نمایشگاه CES هم موضوع بحثی شده که طی یک سال اخیر در فضای تکنولوژی در مورد تبعیض‌های جنسیتی وجود داشته است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی طی سال قبل گزارش‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌داد مردان از فرصت‌های شغلی بسیار بیشتر و مناسب‌تری نسبت به زنان در این صنعت برخوردارند. در همین حال طی سال گذشته بحث رسوایی آزار جنسی زنان در بخش تکنولوژی نیز بسیار پر سروصدا بوده است.  برگزارکنندگان نمایشگاه CES ۲۰۱۸ یک ماه قبل در پاسخ به انتقادها گفته بودند انتخاب سخنرانان این نمایشگاه بر اساس واقعیت فضای تکنولوژی صورت گرفته است.بر اساس قوانین CES سخنرانان این نمایشگاه باید رئیس یا مدیرعامل شرکت باشند و نام آنها نیز در صنعت شناخته شده باشد. از آنجا که تعداد زنان مدیر در این صنعت کم است بنابراین انتخاب آنان برای سخنرانی هم به دشواری ممکن بوده است.