حدود 5/ 1 میلیارد گوشی در سال ۲۰۱۷ فروخته شد

طبق این آمار، سامسونگ که در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز در صدر فهرست پرفروش‌ترین برند سال جای گرفته بود، با حفظ جایگاه نخست خود در سال ۲۰۱۷ نیز به همین عنوان شناخته شد و در رتبه نخست رده‌بندی در جهان ایستاد. این دو موسسه آماری گزارش‌های مختلفی از فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماه پایانی و مجموع کل سال ۲۰۱۷ منتشر کرده‌اند. گزارش سه ماه چهارم و پایانی سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی حاکی از آن است که شرکت آمریکایی اپل با فروش ۳/ ۷۷ میلیون دستگاه گوشی آی‌فون توانسته است بیشترین میزان فروش را در این سه ماه پایانی سال از آنِ خود کند. این در حالی است که گزارش سالانه این موسسات آماری نشان‌دهنده آن است که رقیب کره‌ای آن یعنی سامسونگ توانسته است با فروش ۳۱۷ میلیون دستگاه گوشی همانند سال ۲۰۱۶، همچنان در رتبه نخست پرفروش‌ترین‌ها جای بگیرد.

در این گزارش، برندی که عملکرد بسیار متفاوتی داشت، شرکت چینی شیائومی بود که تقریبا با دو برابر کردن میزان فروش محصولات خود توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. این به آن معناست که این برند چینی که در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۶ میلادی تنها ۳/ ۱۴ میلیون گوشی فروخته بود، در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۷ موفق شد ۱/ ۲۸ میلیون دستگاه گوشی را به فروش برساند. همچنین فصل پایانی و سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ به‌رغم فصل تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، برای تمامی غول‌های تکنولوژی در جهان فصل خوبی از لحاظ میزان فروش نبوده است و اکثر آنها با پدیده کاهش فروش محصولات خود مواجه شده‌اند. به گونه‌ای که در فصل چهارم سال ۲۰۱۷ میزان فروش ۴۰۰میلیون دستگاه ثبت شده است درحالی‌که مجموع گوشی‌های فروخته‌شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ به میزان ۴۳۸ میلیون دستگاه بود.

بر اساس آمار این دو موسسه تحقیقاتی، از هر پنج گوشی فروخته شده در سال ۲۰۱۷ یک گوشی از برند سامسونگ بوده است. پس از سامسونگ، اپل با اختصاص دادن ۷/ ۱۴ درصد از سهم بازار به خود، در رتبه دوم این فهرست جای گرفته است. شرکت‌های چینی هوآوی و اوپو نیز به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ که دقیقا به همین منوال بود، بار دیگر در سال ۲۰۱۷ هم تکرار شد. در اینجا باید گفت با اینکه آمار به‌دست آمده و منتشر شده از سوی این دو موسسه تحقیقاتی اندکی با هم تفاوت دارد، اما به‌طور کلی مجموع کل گوشی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ به فروش رفته است، حدود ۵/ ۱ میلیارد دستگاه گزارش شده است که این مقدار تقریبا برابر با همان آمار سال ۲۰۱۶ است که خود نشان‌دهنده آن است که بازار گوشی‌های هوشمند اشباع شده است.