هوش مصنوعی در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده و ابزارهای بیشتری برای تعامل با انسان‌ها یافته است. در واقع با در اختیار داشتن داده‌ها اطلاعات بیشتری‌که هر لحظه روی شبکه‌های موبایل و سیستم‌های کلاد قرار گرفته و منتقل می‌شوند، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند با سرعت و دقت بیشتر عمل کنند. این در حالی است که رشد سریع و چشمگیر استفاده از ابزارها و دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند ترموستات‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند و دیگر لوازم خانگی هوشمند، کاربرد دستیارهای صوتی دیجیتال را در زندگی روزمره افراد بیشتر و معنادارتر کرده است.

دستیارهای صوتی هوشمند هر روز پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌شوند و به این ترتیب پتانسیل موارد کاربری آنها در حوزه‌های مختلف بیشتر و بیشتر می‌شوند. به این ترتیب است که انتظار می‌رود به تدریج افراد بیشتری به استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند روی بیاورند. بررسی‌های اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از دارندگان موبایل‌های هوشمند در آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دستیارهای صوتی هوشمند بهره برده‌اند که این میزان نسبت به دو سال پیش از آن رشد ۳۰درصدی را تجربه کرده بود. این روزها اما کاربران و مصرف‌کنندگان اشتیاق بیشتری برای استفاده از اسپیکرهای هوشمند مبتنی بر دستیارهای صوتی دارند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی VoiceLabs، صادرات جهانی اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم و اکوی آمازون در سال میلادی گذشته با رشد بیش از سه برابری به میزان ۵/  ۲۴ میلیون دستگاه رسید.

اگرچه هنوز موانع مختلفی در مسیر رشد پلت‌فرم‌های دستیارهای صوتی وجود دارد، اما انتظار می‌رود این چالش‌ها به تدریج و با توسعه بیشتر این تکنولوژی مرتفع شوند. در همین راستا BI Intelligence بررسی‌ها انجام داده است که نشان می‌دهد پیشرفت‌های بیشتری در حوزه دستیارهای صوتی هوشمند ایجاد خواهد شد و به این ترتیب چالش‌های تکنولوژیک پیش روی این بخش از بین می‌روند. در واقع کارشناسان معتقدند که رشد هوش مصنوعی به بهبود شیوه تعامل انسان با کامپیوتر از طریق رابط‌هایی مانند دستیارهای صوتی هوشمند، کمک قابل توجهی می‌کند. دستیارهای صوتی هوشمند برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که به فرمان‌های صوتی برای انجام گروهی از مسوولیت‌ها و وظایف، پاسخ می‌گویند. دستیارهای صوتی می‌توانند با بررسی تقویم شخصی کاربر یک قرار ملاقات را به او یادآوری کرده، یک سفارش آنلاین برای خرید کالا انجام بدهند و همچنین به‌عنوان یک ابزار کاربردی فرآیند نوشتن و ارسال یک پیام متنی را بدون دخالت فیزیکی کاربر و تنها با فرمان صوتی او انجام بدهند.

بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام شده از سوی کارشناسان BI Intelligence نشان می‌دهد که پیشرفت‌های تکنولوژی دستیارهای صوتی هوشمند را کاربردی‌تر می‌کند. این پیشرفت‌ها دو دسته هستند؛ پیشرفت‌های هوش مصنوعی به‌خصوص فرآیند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشینی و همچنین توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و کامپیوتری مانند طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند قدرتمندتر، شبکه‌های مخابراتی بهتر و سیستم‌های پردازش ابری یا کلاد سریع‌تر.

تغییرات ایجاد شده در رفتار و عادات مصرف‌کنندگان همچنین به سمت تمایل به استفاده بیشتر از چنین تکنولوژی‌هایی است. در واقع افزایش سطح آگاهی از طرفی و تمایل بیشتر به استفاده از تکنولوژی‌هایی برای سهولت انجام امور روزمره در میان کاربران جوان‌تر، عامل مهمی برای نفوذ بیشتر هوش مصنوعی در میان مردم سراسر دنیا خواهد بود.چشم‌انداز دستیارهای صوتی دیجیتال میان موبایل‌های هوشمند و اسپیکرهای هوشمند تقسیم شده است. این چشم‌انداز اگرچه کمی محدود به نظر می‌رسد اما انتظار می‌رود به غایت در میان این دو دسته محصولات مورد استفاده و استقبال قرار بگیرد. بازیگران اولیه و مهم این عرصه در حال حاضر سیری اپل، کورتانا مایکروسافت، گوگل آسیستان، الکسا آمازون و بالاخره Viv سامسونگ هستند. سهم این بازیگران از بازار رقابتی دستیارهای صوتی هوشمند نسبتا بالاست. هرچه این دستیارها قابلیت سازگاری با پلت‌فرم‌ها و دستگاه‌های مختلف را داشته باشند، امکان محبوبیت و توسعه حاکمیتشان در این بازار بیشتر و بیشتر می‌شود.

بازار دیجیتال