آنچه از اندروید پی می‌دانیم

طبق شواهد موجود، پیش‌بینی می‌شود نام آخرین نسخه اندروید با حرف P شروع شود که براساس روال معرفی دیگر نسخه‌ها، به احتمال زیاد نام نوعی دسر خواهد بود. به نام اندروید پی اولین‌بار در نسخه سیستم‌عامل Android Open Source Project اشاره شده است. در قسمت‌های مختلفی از این سیستم‌عامل، گوگل نام Android Pi را برده است که می‌تواند ابتدای اسم بسیاری از خوراکی‌های خوشمزه باشد. گوگل در ماه ژانویه اعلام کرد که کنفرانس برنامه‌نویسان I/ O قرار است در هشتم ماه مه برگزار شود و برای فهمیدن نام اصلی و کامل آخرین نسخه اندروید باید تا آن زمان صبر کنیم.

اگر همه چیز طبق برنامه و بر اساس روند گذشته گوگل پیش رود، نسخه آزمایشی بتای این سیستم‌عامل تا چند ماه آینده عرضه می‌شود و اندروید پی نیز درماه آگوست برای دارندگان گوشی‌های گوگل پیکسل ارائه خواهد شد. کاربران دیگر گوشی‌های اندرویدی نیز باید کمی بیشتر منتظر ارائه این نسخه از سوی شرکت سازنده گوشی هوشمند خود بمانند. نوکیا از همین حالا اعلام کرده است که تمام محصولات ساخته شده در سال ۲۰۱۷، نسخه اندروید پی را در سال ۲۰۱۸ دریافت خواهند کرد اما کاربران دستگاه‌های سامسونگ، سونی، ال‌جی و اچ‌تی‌سی احتمالا باید تا سال ۲۰۱۹ برای دریافت این نسخه منتظر بمانند. اما دو نکته درباره اندروید پی:

۱-  بیش از نیمی از دستگاه‌های اندروید، مدل‌های قدیمی هستند و این یعنی میلیاردها گوشی اندرویدی آخرین نسخه به‌روزرسانی شده اندروید را روی خود نصب ندارند و همین مساله آسیب‌پذیری امنیتی آنها را بالا می‌برد، پس بهتر است گوگل برای عرضه نسخه به‌روزرسانی عجله کند.

۲-  گوگل هنگام معرفی نسخه قبلی، اندروید اوریو در سال ۲۰۱۷، قابلیت Picture in Picture را معرفی کرد اما هنوز هم بسیاری از برنامه‌ها هستند که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.