هدف اصلی در توسعه اندروید پی «بهبود نرم‌افزارها و ظاهر آنها» است. گوگل قصد دارد نرم‌افزارها را در این سیستم‌عامل تازه به‌قدری بهبود ببخشد که کاربران آی‌فون‌های اپل هم انگیزه پیدا کنند و دستگاه‌های هوشمندشان را به گوشی‌های اندرویدی تغییر دهند. این روند که باید آن را «بازطراحی» اندروید بنامیم، احتمالا کمک می‌کند گوشی‌های اندرویدی بهتر از سال‌های گذشته به نظر برسند و به طرز چشمگیری از نظر طراحی نرم‌افزاری بهبود یابند. از طرفی گفته می‌شود اپل هم قصد دارد انتشار نسخه تازه سیستم‌عامل iOS خود را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق بیندازد و تمرکزش را روی بهبود عملکرد و پایداری سیستم در iOS۱۲ معطوف کند. کمپانی گوگل قصد دارد سیستم‌عامل اندروید تازه‌اش را با پشتیبانی از بریدگی حاشیه توسعه دهد.

همان‌طور که می‌دانید، این بریدگی حاشیه ابتدا با آی‌فون ۱۰ اپل و اسنشال فون اندی رابین معرفی شد و حالا سازندگان متعدد دیگری مایل هستند از آن در طراحی گوشی‌های آینده خود بهره ببرند. به همین خاطر گوگل در تلاش است پشتیبانی نرم‌افزاری از این نوع صفحه نمایش‌های تقریبا بدون حاشیه را به اندروید پی خود اضافه کند. درباره مشخصات این نسخه تازه همچنین گفته می‌شود که قرار است از صفحه‌نمایش‌های چندگانه و منعطف هم پشتیبانی کند. سامسونگ قصد دارد تا سال آینده اولین گوشی هوشمند اندرویدی خود را با صفحه نمایش تاشو عرضه کند و سایر سازندگان مانند اپل هم در تلاش هستند چنین گوشی نوینی را توسعه دهند. به همین خاطر پشتیبانی نرم‌افزاری از این طراحی‌ها در سیستم‌عامل بعدی اندروید اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

همچنین گوگل قصد دارد امکانات دستیار هوشمند را به شکل پیشرفته‌تری در اندروید پی امکان‌پذیر کند. این غول تکنولوژی در نظر دارد به توسعه‌دهندگان جانبی هم اجازه دهد دستیار هوشمند را به صورت مستقیم با اپلیکیشن‌های خود همگام کنند. این دستیار هوشمند ممکن است به نوار جست‌وجوی گوگل در صفحه خانه هم اضافه شود؛ اما هیچ‌کدام از این تصمیم‌ها هنوز نهایی نشده‌اند. اگر کمپانی گوگل همچنان روند پیشین خود را ادامه دهد، پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید پی را در ماه مارس معرفی می‌کند. رونمایی رسمی‌تر از این نسخه هم احتمالا در ماه مه و در خلال برگزاری Google I/ O صورت می‌گیرد و عرضه رسمی نرم‌افزار نهایی در فصل پاییز انجام خواهد شد. با توجه به سابقه‌ سیستم‌عامل اندروید در روند توسعه و انتشار، متاسفانه پیش‌بینی می‌شود که اغلب گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار به جز گوشی‌های پیکسل گوگل موفق به دریافت اندروید پی نشوند.