اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک

این موشک همچنین دو ماهواره دیگر را همراه خواهد برد: دو نمونه اولیه روبات کاوشگری که از سوی اسپیس ایکس ساخته شده و برای بررسی امکان ارسال اینترنت در فضا پرتاب می‌شوند. هفته گذشته در جریان جلسه مطبوعاتی پرتاب فالکون هوی ایلان ماسک بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس در پاسخ به خبرنگاری که درباره اینترنت ماهواره‌ای پرسید گفت که سوال خارج از موضوع است اما به نظر می‌رسد حالا نوبت همان خارج از موضوع است.  پرتاب دو کاوشگر که Microsat-۲a و Microsat-۲b نام دارند، قدم بزرگی است که اسپیس ایکس در راستای هدف بلند مدت خود یعنی ایجاد اینترنت ماهواره‌ای برمی‌دارد. این شرکت قصد دارد نوعی صورت فلکی عظیم ایجاد کند که شامل ۱۲ هزار ماهواره می‌شود و هرکدام از ماهواره‌ها در مدار تعیین شده خود، بالای سطح زمین حرکت می‌کنند و وظیفه آنها ارسال اینترنت به رسیورها یا دریافت کننده‌های موجود در روی زمین است. تمامی این ماهواره‌ها به صورت مرتب دور زمین می‌چرخند و بنا به ادعایی مطرح شده، تمام نقاط زمین را همیشه پوشش خواهند داد.

سیستمی که اسپیس ایکس تصمیم به ساخت آن دارد، قرار است Starlink نام بگیرد و شکی نیست که به یک منبع درآمد عظیم تبدیل خواهد شد. طبق گزارش وال استریت، شرکت اسپیس ایکس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ میلیون کاربر از این سرویس استفاده خواهند کرد و درآمد سالانه‌ای معادل ۳۰ میلیارد دلار برای شرکت به ارمغان خواهند آورد. البته برای رسیدن به این هدف، اسپیس ایکس با راه پیچیده و پر چالشی روبه‌رو است. طراحی، اعزام، قرارگیری و مدیریت این تعداد عظیم از ماهواره‌ها که یک جا بند نیستند، کار ساده‌ای نیست. به علاوه خود تکنولوژی ارسال اینترنت به آنتن‌های دریافت‌کننده روی زمین نیز به نوبه خود پیچیده است. اسپیس ایکس قرار بود اعزام این موشک را روز شنبه انجام دهد ولی تصمیم گرفت زمان بیشتری برای بازبینی سیستم این موشک اختصاص دهد. این موشک همچنین دقیقا هنگام طلوع خورشید پرتاب خواهد شد تا دود ناشی از پرتاب، کمتر دیده شده و مردم را نترساند، اتفاقی که دفعه قبل در ماه دسامبر هنگام پرتاب موشک دیگری در لس‌آنجلس روی داد.

اینترنت ماهواره‌ای البته تکنولوژی جدیدی نیست و از سال‌ها قبل اتصال از طریق ماهواره به‌عنوان یکی از راه‌های دسترسی به اینترنت مطرح بوده اما با توجه به پیشرفت مسیرهای دیگر مدل‌های ارزان جای آن را گرفته است. با این حال هنوز در برخی بخش‌ها از جمله هنگام پرواز با هواپیماهای مسافربری می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای بهره گرفت هرچند هزینه آن نسبت به اینترنت عادی بسیار گران است.  سوال دیگری که مردم از هم‌اکنون با آن مواجه هستند این است که اینترنت ماهواره‌ای با چه سرعتی ارائه خواهد شد؟ بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی آکامی هم‌اکنون سرعت اینترنت ماهواره‌ای حدود ۶/ ۵مگابیت بر ثانیه است. این سرعت یک صدو هشتادم سرعتی است که اسپیس ایکس قول ارائه آن را داده است. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ جزئیاتی از میزان هزینه دسترسی به اینترنت هم اعلام کرد و گفت که هزینه دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه کوچکی صورت می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای کاربر هزینه دارد.

 یک پروژه اینترنت فضایی دیگر

البته استارلینک تنها پروژه اینترنتی فضایی نیست و شرکت‌های دیگری نیز ایده‌های مشابهی را در سر دارند. یکی از پروژه‌های اینترنت فضایی از سوی یک کارآفرین مشهور دیگر یعنی جف بزوس – مدیرعامل آمازون – دنبال می‌شود. نام این پروژه OneWeb است. در عین حال شرکت‌های کوچک دیگری هم این موضوع را پیش می‌برند از جمله آنها شرکت Quika متعلق به اپراتور ماهواره‌ای Talia است که گفته نیمه دوم ۲۰۱۸ اینترنت پرسرعتی را روی کشورهای خاورمیانه و شمال‌آفریقا می‌فرستد. دیتای اینترنتی این ماهواره روی Ka-band تعریف شده و مناطق فاقد زیرساخت برای اتصال به اینترنت در اولویت قرار خواهند گرفت. قرار است کشورهای بیشتری تحت پوشش ماهواره‌ای کوئیکا قرار گیرند.

طبق تعریف انجام شده کاربران برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای باید سخت‌افزار مرتبط را خریداری کرده و در خانه نصب کنند. اینکه کاربران تا چه میزان می‌توانند اینترنت استفاده کنند، هنوز معلوم نیست اما هدف‌گذاری اولیه بر مبنای عرضه اینترنت رایگان برای مردم محروم بوده است. این خدمت در مرحله اول برای ساکنان کشورهای خاورمیانه و آفریقا عرضه می‌شود و در ادامه به برخی دیگر از کشورهای این مناطق خواهد رسید. با این شرایط ممکن است بخش دوم این طرح کشورهایی مثل ایران را نیز در بر بگیرد. مدیر ارشد اجرای این شرکت می‌گوید: به اعتقاد ما تمام جوامع و مناطقی که در آنها توازن وجود ندارد، از رشد فناوری و اقتصادی عقب می‌مانند. ما قصد داریم روی این شکاف دیجیتالی و اقتصادی پلی بزنیم. ۹/ ۳ میلیارد نفر (۵۳ درصد جمعیت جهان) هنوز به اینترنت دسترسی ندارند. اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت در سه ماه دوم ۲۰۱۸ میلادی برای تمام افراد و کسب‌وکارهای مستقر در آفریقا و خاورمیانه به‌طور رایگان عرضه می‌شود. پس از این مرحله اینترنت مذکور برای کشورهای در حال توسعه دیگر عرضه می‌شود.