آمازون، باارزش‌ترین برند جهان

۱. آمازون: آمازون که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان به شمار می‌رود، سال گذشته رشدی ۴۲ درصدی در سهام خود را تجربه کرد تا با ۸/ ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش، باارزش‌ترین برند جهان شود. علاوه بر فعالیت اصلی، آمازون در تولید فضای زیرساختی و قطعات الکترونیکی نیز فعال است.

۲. اپل: شرکت مشهوری که بیشترین درآمد خود را از محل فروش گوشی‌های آی‌فون کسب می‌کند و سهام آن طی سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافت، با ارزشی معادل ۳/ ۱۴۶ میلیارد دلار، دومین برند باارزش جهان است.

۳. گوگل: با وجود عملکرد بهتر از پیش‌بینی، گوگل از رده اول به سوم سقوط کرده است. ارزش سهام گوگل با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۹/ ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.

۴. سامسونگ: سامسونگ که سال گذشته در رتبه ششم قرار داشت، موفق شد به کمک گوشی‌های گلکسی، تبلت‌ها و لوازم خانگی خود، با ۳۹ درصد افزایش سهام به چهارمین برند برتر با ارزشی معادل ۳/ ۹۲ میلیارد دلار تبدیل شود.

۵. فیس بوک: ارزش سهام فیس بوک در سالی که گذشت ۴۵درصد افزایش یافت و به ۷/ ۸۹ میلیارد دلار رسید.

۶.‌ای تی‌اند تی: به‌رغم کاهش ۵ درصدی در ارزش سهام، این شرکت هنوز هم با ارزشی معادل ۴/ ۸۲ میلیارد دلار، ششمین برند باارزش جهان است.

۷. مایکروسافت: این شرکت هم با وجود افزایش ۶ درصدی سهام، با ارزش ۲/ ۸۱ میلیارد دلاری، امسال با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته، هفتمین برند باارزش جهان شده است.

۸. ورایزون: سهام این شرکت سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت تا ارزش آن به ۸/ ۶۲ میلیارد دلار برسد که بخش مهمی از این مساله به دلیل از دست رفتن مشتریان آن بود.

۹. والمارت: با تعطیلی حدود ۶۰ فروشگاه، چشم‌انداز این فروشگاه زنجیره‌ای نامطمئن به نظر می‌رسد اما با وجود کاهش یک درصدی سهام، ارزش این برند ۵/ ۶۱ میلیارد دلار است.

۱۰.‌ای سی بی سی: بانک صنعت و تجارت چین نیز مانند سهم خود این کشور از برندهای جهانی افزایش یافته است و با افزایش ۲۴ درصدی سهام این بانک، ارزش آن به ۲/ ۵۹ میلیارد دلار رسیده است.