اگرچه به‌نظر نمی‌رسد اشمیت بیش از حد در مورد این موضوع نگران باشد، زیرا او فکر می‌کند که بشریت قادر به کنترل این موجودات وحشتناک خواهد بود. اشمیت در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: من با اطمینان می‌توانم پیش‌بینی کنم که روبات‌های قاتل یک تا دو دهه دیگر پدیدار می‌شوند، بنابراین باید در مورد آنها نگران باشیم. وی افزود: اجازه دهید واضح صحبت کنم؛ انسان‌ها مسوول هوش مصنوعی باقی خواهند ماند، نکته دیگر که من می‌خواهم به همه یادآوری کنم این است که این تکنولوژی‌ها خطاهای جدی دارند و نباید آنها را در تصمیمات حیاتی دخیل کرد. بنابراین به شخصه نمی‌خواهم در یک هواپیما باشم که در آن کامپیوتر تمام تصمیمات عمومی را در مورد پرواز انجام داده است. حرف من این است که تکنولوژی فقط به اندازه کافی قابل‌اعتماد نیست.

خطاهای زیادی در استفاده از آن وجود دارد. این مشاوره من است، هوش مصنوعی شما را هوشمندتر می‌کند و مزایای زیاد دیگری دارد، اما من هیچ‌گاه آن را مسوول فرمان و کنترل نخواهم کرد. «الون ماسک»، مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس‌ایکس و شرکت فناوری تسلا نیز درباره خطر هوش‌مصنوعی و واقعیت روبات‌های قاتل هشدار می‌دهد. این کارآفرین میلیاردر سال گذشته گفت که بشریت با وجود رشد و پیشرفت ماشین‌ها، تنها یک در ۱۰ یا حتی یک در ۲۰ شانس زنده ماندن خواهد داشت. دانشمندان همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که در سال‌های نخست دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰، هوش مصنوعی تقریبا به‌طور کامل همه وظایف انسان را بر عهده خواهد گرفت، به عنوان مثال در مورد ترجمه زبان سال ۲۰۲۴، نوشتن مقاله سال ۲۰۲۶ و بارگذاری و راندن کامیون در سال ۲۰۲۷ میسر خواهد بود.

هوش مصنوعی به زمان بیشتری نیاز دارد تا کارهایی را انجام دهد که نیاز به تعامل عمیق‌تر با انسان دارند. به اعتقاد دانشمندان، سال ۲۰۴۹ سال شکوفایی هوش مصنوعی است، چراکه با وجود پیشرفت‌های بسیار در استفاده از ابزارهای کامپیوتری در عرصه جراحی، به عنوان جراح مستقل عمل خواهد کرد. تحولات و توسعه در هوش مصنوعی توجه مقامات ایالات‌متحده آمریکا را جلب کرده است. چین نیز در حال‌حاضر با برنامه هوش مصنوعی در حال پیشرفت است. این کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهانی در این زمینه شود. اشمیت می‌گوید: این برای چین یک برنامه ملی است. آنطور که من فهمیدم، چین به دنبال این است که صدها هزار مهندس در زمینه هوش مصنوعی تربیت کرده و آموزش دهد. اشمیت بار دیگر تاکید کرد که چین احتمالا در زمینه هوش مصنوعی از آمریکا پیشی گرفته است. اگر آمریکا بخواهد از این وضعیت جلوگیری کند، آنگاه باید یک برنامه حرکت ملی در زمینه هوش مصنوعی راه‌اندازی کند و تغییراتی در سیاست مهاجرتی خود در نظر بگیرد.