این شکاف به دستگاه اجازه می‌دهد که هوا را به طور موثر بدون نیاز به دمیدن آن تصفیه کند، بنابراین معضل قدیمی روشن کردن پنکه در هوای سرد حل شده است. هر چند شما همیشه می‌توانید یک نوع گرمای بالقوه را هم از این دستگاه انتظار داشته باشید. حتی یک دکمه اختصاصی برای این حالت روی ریموت کنترل آن وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه، ال‌سی‌دی دایره‌ای جدید در بالای پوشش فیلتر است که یک ارتقای بزرگ از صفحه نمایش پایه ال‌ای‌دی قدیمی است. با این ویژگی، بسیار ساده‌تر می‌توانید بگویید که دستگاه در یک لحظه و بدون باز کردن برنامه خود، چه کاری انجام دهد.

به علاوه اینکه یک جدول لحظه‌ای از میزان انواع آلاینده‌های هوا که شناسایی شده است را ارائه می‌دهد. سیستم تشخیص لحظه‌ای آلاینده‌ها به لطف حسگرهای تقویت شده «دایسون» میسر شده است، به همین دلیل تقریبا هیچ تاخیری بین شناسایی آلاینده و از بین بردن آن با پنکه وجود ندارد. تصفیه هوا با استفاده از لیزرها، ترکیبات ارگانیک فرار به اضافه نیتروژن دی‌اکسید انجام می‌شود، در حالی که دما و رطوبت را در طول مسیر نظارت می‌کند. پایه بزرگ‌تر این دستگاه عمدتا به خاطر فیلتر بلندتر و عمیق‌تر آن است که در حال حاضر در دو قسمت قرار دارد. این فیلتر جدید همچنین حاوی ۶۰ درصد «هپای» (HEPA) بیشتر و سه برابر کربن فعال بیشتر نسبت به مدل‌های قبلی است. بنابراین گازها و ذرات بیشتری را حتی تا بزرگی ۱/ ۰ میکرون با نرخ تصفیه ۹۵/ ۹۹ درصد از بین می‌برد. فیلتر «هپا» یکی از تجهیزات تصفیه هوا و از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است.

به لطف صفحه LCD فوق‌الذکر، شما همچنین می‌توانید به سرعت شرایط فیلتر را بدون نیاز به باز کردن آن بررسی کنید و از عمر باقیمانده آن مطلع شوید. سرگرم‌کننده‌ترین ویژگی این دستگاه جدید قابلیت چرخش ۳۵۰ درجه‌ای آن است که زمانی لذت‌بخش‌تر می‌شود که دستگاه را به صورت دستی بچرخانید. بنابراین تمام محدوده اطراف خود را هوای تازه می‌بخشد. «دایسون» در رقابت با دیگر شرکت‌ها در همگام‌سازی لوازم خانگی با دستیاران هوشمند عقب نمانده است و برای اولین بار شما قادر خواهید بود از الکسا برای کنترل پنکه دایسون خود، از قبیل تنظیم سرعت جریان هوا و تنظیم حالت شبانه (فن خنک‌کننده و ال‌سی‌دی) استفاده کنید. این فن در حال حاضر برای سفارش در دسترس است، در حالی که مدل بزرگ آن ۹۹/ ۵۴۹ دلار قیمت دارد و نسخه دسکتاپ کوچک‌تر آن ۱۰۰دلار ارزان‌تر است.