لوایح حقوق سایبری اوایل سال آینده تقدیم مجلس می‌شود

با سیگنال‌های بسیار خوبی که از مجلس دریافت کردیم امکان اصلاح لایحه فعلی وجود دارد و احتمالا نیازی به لایحه جدید نیست. وزیر ارتباطات درباره اختصاص وام به پیام رسان‌های داخلی هم گفت: مرکز ملی فضای مجازی پیام‌رسان‌های مجاز را به ما اعلام کرده است تا وام‌هایی با سود کم، حداقل تضمین‌های لازم و بازپرداخت بلند مدت به پست‌بانک معرفی شوند و از دید ما مشکلی اکنون در این حوزه وجود ندارد. حتی ابتدا ضمانت‌نامه‌های مرسوم از آنها خواسته شده بود که ما در دو مرحله این موضوع را تقلیل دادیم و به سفته رسیده است. اکنون مشکلات حقوقی برای امضای سفته‌ها وجود دارد که خود شرکت‌ها این موضوع را حل کنند. مبالغ آماده پرداخت در پست بانک است.  آذری‌جهرمی گفت: نه تا به حال به ریاست جمهوری فکر کرده‌ام، نه ایده‌ای برای ریاست جمهوری دارم. دربی قبلی هم ورزشگاه بودم، چون پسرانم علاقه‌مندند. حالا چون رئیس فیفا آمده است می‌گویند رفته است که دیده شود.

 ارز دیجیتالی ملی

محمدجواد آذری‌جهرمی درباره ارز دیجیتالی یا ارز رمزنگاری شده ملی توضیح داد: بحث ارز، موضوع بانک مرکزی است اما وقتی دیجیتالی شد، بعد تکنولوژیکی هم پیدا می‌کند که در حوزه فناوری اطلاعات است. ما بارها اعلام کردیم در فضای مجازی، سطح دانش مردم بعضا از سطح دانش مسوولان در این حوزه بیشتر است و ما عقب افتادگی آگاهی را در میان مسوولان دست‌اندرکار در حوزه فضای مجازی مشاهده می‌کنیم. وی ادامه داد: بانک مرکزی تلاش‌ خوبی برای حمایت از فین‌تک‌ها داشته است. اما نظام بانکی ما جدا از بانک مرکزی و دستگاه‌های نظام مالی، لازم است نسبت به تحولات فین‌تک‌ها و ارز دیجیتال آگاهی داشته باشد. تعاملاتی با پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی داشته‌ایم تا نمونه‌ای از ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده و برای مسوولان کشور آن را معرفی کنیم تا با چابکی بیشتر بانک مرکزی در این حوزه عمل کند. آذری‌جهرمی افزود: مفاهیم قانونی و فقهی و نظام مبادلات را در این نمونه خواهیم دید. فراخوان اولیه منتشر شده و در ابتدای سال ۹۷ کسانی که می‌توانند به ما در این حوزه کمک کنند، انتخاب خواهند شد.

 پایان انحصار

به گفته وزیر ارتباطات برگزاری مناقصه برای تامین پهنای باند کشور از سمت زیرساخت از گذشته انجام شده است. هم‌اکنون هم همه خریدها از طریق استعلام قیمت است. در گذشته بین زیرساخت و تامین‌کنندگان پهنای باند خارجی واسطه‌هایی وجود داشتند که قیمت خرید پهنای باند را با لابی و رانت ۱۰ برابر می‌کردند. در یک سال و نیم گذشته همه این شبکه دلالی را حذف کردیم و قیمت‌ها به‌طور قابل قبولی کاهش یافته است. وی ادامه داد: انحصار زیرساخت برای تامین پهنای باند داخلی براساس مباحث حقوقی و فنی است و ما به این سمت حرکت می‌کنیم که یک روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و صرفا نقش حاکمیتی خود را ایفا کند. آذری‌جهرمی با تاکید بر اینکه فهرست سایت‌هایی که ترافیک آنها به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود، باید شفاف شود و شرکت‌ها به‌صورت سلیقه‌ای در این حوزه عمل نکنند، درباره بحث رفع فیلتر توییتر گفت: این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و نیاز به تصمیم مشترک هر سه قوه دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره وضعیت توسعه فیبر نوری تاکید کرد: شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده است. تفاهم‌نامه اولیه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد توافق شده است. شرکت MTN مکاتبه‌ای داشته است که تغییر تعرفه‌ها و تغییر نرخ ارز سبب شده تا بیزینس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در این حوزه هستند. ما این موضوع را نپذیرفتیم چرا که افزایش نرخ ارز در مرحله سرمایه‌گذاری اتفاقا به نفع آنهاست. در حوزه تعرفه‌ها هم استدلالشان را نپذیرفتیم و قرار شد در این باره گزارش مدونی بدهند. ما از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما تفاوتی میان MTN و شرکت‌های داخلی قائل نخواهیم شد.

 ارز دیجیتال تلگرام

در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی ارز دیجیتال تلگرام هم گفت: زمانی در عرصه تلگرام مسوولان امنیتی به این نتیجه رسیدند که وجود سرویس صوتی در این شبکه می‌تواند مخاطراتی داشته باشد که ما آن را فیلتر کردیم. اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب باشد، با تمام وجود دستور قانونی را اجرا خواهیم کرد و اغماضی در این حوزه نمی‌کنیم. بانک مرکزی باید نظر تخصصی در این حوزه بدهد و نظرش را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا شورای عالی امنیت ملی ارجاع دهد و ما هم دستورات آنها را حتما اجرا می‌کنیم.