واقعیت افزوده در خدمت موسسات مالی

مصورسازی اطلاعات و تصمیم‌گیری

مصورسازی اطلاعات (Data Visualization) که در واقع معادل مدرنی برای ارتباطات تصویری است، اطلاعات و داده‌ها را با ساختارهای تجسمی و شماتیک به تصویر می‌کشد. مصورسازی اطلاعات که بیشتر در بخش‌های تجاری کاربرد دارد، حالا چالش بزرگ و مهمی برای موسسات مالی است. همان‌طور که نیاز به درک سریع روندهای مالی پیچیده رو به افزایش است و میزان اطلاعات در دسترس بیشتر و بیشتر می‌شود، واقعیت افزوده به پلی میان تحلیل ماشینی اطلاعات و درک انسانی تبدیل می‌شود. سیستم‌های مصورسازی اطلاعات مبتنی بر واقعیت افزوده می‌تواند به تحلیلگران برای درک جریان‌های اطلاعاتی پیچیده کمک کرده و در نتیجه فرآیند تصمیم‌گیری را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

شرکت Salesforce به‌صورت جدی در حال کار روی ابزاری برای تحلیل داده‌ها مبتنی بر هدست ارزان‌قیمت واقعیت مجازی و افزوده Oculus Rift است. این شرکت تصمیم دارد با این کار جایگاه خود را در حوزه‌های جدید تکنولوژی تثبیت کند. درست مثل ارائه اولیه سیستم پردازش کامپیوتری این شرکت در فضای کلاد، حالا کاربران تجاری تنها کافی است هدست Oculus Rift و اطلاعاتشان را در اختیار داشته باشند. نتیجه یک محیط سه‌بعدی واقعیت افزوده است که به کاربران امکان تعامل مستقیم و بی‌واسطه با جریان‌های داده را می‌دهد. این اتفاق از نظر فنی و تکنیکی بیش از آنکه واقعیت افزوده باشد، واقعیت مجازی است. با این حال اما تکنولوژی واقعیت ترکیبی آینده برای اپلیکیشن‌هایی شبیه به این بیشتر به واقعیت افزوده متکی است؛ مخصوصا وقتی که مشکلات مربوط به عینک‌های هوشمند حل شوند. ما می‌توانیم این فرآیند را به‌صورت

( ARaaS (Augmented Reality as a Service یا واقعیت افزوده به‌عنوان سرویس تصور کنیم. هرچند شرکت Salesforce اولین قدم‌ها در این حوزه را برمی‌دارد، اما قطعا در این راه تنها نخواهد بود و در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری ابزارهای مصورسازی اطلاعات در حوزه فین‌تک ارائه خواهد شد. برای مثال، سیستم‌های ورک‌استیشن هولوگرافیک بانک بزرگ CitiBank به کسب و کارهای مبتنی بر خرید بیشتری نیاز دارد تا ابزار جدید شرکت Salesforce. سیستم جدید CitiBank روی پلت‌فرم هولولنز شرکت مایکروسافت اجرا می‌شود. CitiBank که اولین بانکی است که دستگاه‌های خودپرداز یا ATM را به دنیا معرفی کرد، به کمک تاریخچه تکنولوژیک خودش حالا تاجرانی را هدف قرار داده است که در موسسات مالی کار می‌کنند، نه تاجران خرد. داشتن بعد سوم در مصورسازی اطلاعات، امکان درک ساده‌تر پیچیدگی‌های موجود برای تحلیل داده‌ها را از روش‌های مختلف فراهم می‌آورد.

ارتباطات و اتصالات

موسسه مالی بین‌المللی Wells Fargo یک سیستم واقعیت افزوده راه‌اندازی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد با کارشناسان بانکی در یک فضای تصویرسازی شده مبتنی بر واقعیت ترکیبی، به‌صورت مستقیم تعامل داشته باشند. این اقدام باعث شده است تا بسیاری از مشتریان با خودشان بگویند‌ ای کاش سیستم‌های واقعیت افزوده با شعبه‌های فیزیکی بانک‌ها جایگزین می‌شدند. Wells Fargo همزمان اپلیکیشن‌های مبتنی بر گیم را هم ارائه کرده است که پر از بازی‌ها و پازل‌های مبتنی بر واقعیت افزوده هستند. این ابزارهای جدید Wells Fargo به کمک هدست‌های Oculus Rift قابل استفاده خواهند بود. «جنیفر کوپلند» یکی از معاونان ارشد Wells Fargo در این مورد می‌گوید: «این اپلیکیشن‌ها به ما اجازه می‌دهند تا نشان دهیم که جزئی از جامعه هستیم. این اقدامات برای ما گاهی اهمیت بیشتری از محصولات مالی و بانکی هم دارند. به کمک آنها می‌توانیم به مشتریانمان اوقات خوبی را هدیه بدهیم.»

حالا سوال این است که آیا راحتی انجام امور بانکی با تعامل مستقیم با کارمندان بانک از هر جایی و در هر زمانی، برای غلبه بر بی‌میلی افراد به استفاده از تکنولوژی‌های جدید کفایت می‌کند؟ شرکت لهستانی Comarch که در زمینه فین‌تک فعالیت می‌کند، با استفاده از ترکیب ابزارهای پوشیدنی هوشمند و هدست Oculus Rift یک اکوسیستم واقعیت افزوده را برای سرمایه‌گذاران خرد و مالکان کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری ایجاد کرده است. ارتباطات از طریق ساعت‌ها و موبایل‌های هوشمند برقرار شده و اطلاعات و داده‌ها می‌توانند در جلسات مجازی از طریق هدست‌های Oculus Rift ارائه شوند. با توجه به گسترش نفوذ تکنولوژی‌های جدید در میان افراد مختلف، کارشناسان انتظار دارند مردم راحت‌تر عادت‌های تکنولوژیک جدید را بپذیرند. رواج چشمگیر موبایل‌های هوشمند به معنای این است که کاربران راحت‌تر می‌توانند تجربه تعامل با تکنولوژی واقعیت افزوده را بپذیرند، وقتی که پلت‌فرم آن را در جیب‌شان دارند. برای باور این موضوع بهتر است نگاهی به روند گسترش و نفوذ بازی پوکمون‌گو بیندازیم. این بازی آنقدر سریع در میان کاربران سراسر دنیا نفوذ کرد که حتی کاربران در بعضی کشورها قبل از عرضه رسمی آن را بازی می‌کردند.

در واقع همان‌طور که انتظار می‌رود تکنولوژی‌های جدید در میان کاربران نوجوان و جوان‌تر که اغلب ترجیح می‌دهند از گوگل، پی‌پال و اپل برای انجام امور بانکی خودشان استفاده کنند تا مراجعه به بانک‌ها، سریع‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرد. در واقع پیش‌بینی می‌شود ۳۳درصد از کاربران در این گروه سنی امور بانکی و مالی خودشان را بدون مراجعه به شعب سنتی بانک‌ها انجام دهند. اگر موسسات مالی انتظار دارند در دنیای تکنولوژی رقابت کنند، باید از ابزارهای واقعیت افزوده متناسب با مشتریان مختلف استفاده کنند. این به معنای آن است که احتمالا آینده سیستم‌های پرداخت و ابزارهای بازاریابی مبتنی بر واقعیت افزوده روشن‌تر از حالا خواهد بود.

شرکت بزرگ ارائه خدمات مالی Visa در اروپا هم یک اپلیکیشن مبتنی بر واقعیت افزوده را با نام Blippar ایجاد کرده است که امکان خرید پوشاک را به‌صورت مستقیم و سریع به کاربرانش می‌دهد. «هندریکز کلینزمید» از نمایندگی Visa در اروپا در این مورد می‌گوید: کاربران به راحتی دستگاه‌های موبایل‌شان را روی یک مورد لباس نگه می‌دارند، روی نمایشگر می‌زنند و این اپلیکیشن آن کالا را شناسایی کرده و در نهایت امکان خرید آن را به کمک انجام پیش‌پرداخت با کارت‌های اعتباری Visa، برای آنها فراهم می‌کند. تمام این ابزارها یعنی موبایل هوشمند و کارت اعتباری در جیب‌های کاربران هستند، بنابراین تجربه واقعیت افزوده بسیار ساده‌تر خواهد شد. با این اوصاف انتظار می‌رود احتمالا سیستم‌های پرداخت اولین تجربه مواجهه مشتریان بانک‌ها با واقعیت افزوده باشد.

واقعیت افزوده به سرعت در حال همه‌گیر شدن است و از طرفی می‌تواند به راحتی نیازهای صنعت فین‌تک در دنیای مدرن امروزه را برآورده کند. گویا این تکنولوژی در زمانی مناسب به صنعت فین‌تک رسیده است. با این اوصاف انتظار می‌رود در دنیایی که حجم اطلاعات هر روز بیشتر شده و طبیعتا پردازش و تحلیل آنها هم پیچیدگی‌های بیشتری خواهد داشت، تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده بتوانند کمک زیادی به افراد مختلف برای مواجهه با این پیچیدگی‌ها بکنند.