سکون در بازار کامپیوتر

فعالان این صنف معتقدند که یکی از دلایل این است که قیمت هیچ کالایی بر اساس آنچه که دولت نرخ رسمی و جدید دلار اعلام کرده کاهش نیافته و به همین زودی نیز کاهش پیدا نمی‌کند چراکه همه فروشندگان انبارهایی پر از کالاهایی دارند که در بهمن و اسفند ماه سال گذشته با دلار ۴ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری کرده‌اند. فروشندگان بازار کامپیوتر می‌گویند که هیچ‌کس کالایی با دلار ۴ هزار ۲۰۰ تومان هنوز وارد نکرده تا قیمت‌ها هم کاهش پیدا کند. بسیاری از اتفاقات در بازار کامپیوتر در چند ماه اخیر بیش از هرچیز مرتبط با قیمت دلار و نوسان‌های به‌وجود آمده در این‌خصوص بوده است. محمد فرجی یکی از فعالان بازار کامپیوتر است که می‌گوید هیچ توقفی در فروش کالایشان نداشته‌اند و با این وجود کاربران ترجیح داده‌اند دست از خرید کردن بکشند و منتظر بمانند اما در انتظار چه اتفاقی؟

او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «پس از آنکه دولت اعلام کرده که ارز با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به واردکنندگان بزرگ ارائه می‌دهد، همه منتظر کاهش قیمت‌ها هستند، این درحالی است که با چنین قیمتی هنوز کسی نه خرید کرده و نه فروش داشته است.» او ادامه می‌دهد: «همه کالاهای ما همان کالاهایی با خرید قبلی هستند که با دلار ۴ هزار ۸۰۰ تومان انجام شده است اما مشتری تصور می‌کند که با قیمت جدید دلار باید قیمت‌ها هم به همان نسبت تغییر کند.»

 او با این حال می‌گوید: «ما تغییراتی در قیمت‌هایمان در زمانی که دلار به قیمت نزدیک به ۶ هزار تومان رسید، ندادیم و در همان زمان هم کالاهایمان را با توجه به خرید قبل به فروش می‌رساندیم و امروز هم همان کار را می‌کنیم.» به گفته او حتی پرس و جو میان همکاران در این صنف هم نشان داده که وضعیت فروش کالا به یک‌پنجم روزهای قبل از سال جدید رسیده است چون هیچ خریداری یافت نمی‌شود. فرجی می‌گوید که حتی خرید بین همکار نیز صورت نمی‌گیرد چراکه این خریدها نیز در نهایت برای فروش به مصرف کننده نهایی صورت می‌گیرد که هیچ نشانی هم از آنها فعلا در بازار نیست. همه دست نگه داشته‌اند کالایی را در بازار ببینند که با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شده باشد و قیمت‌ها نیز در فروکش قیمت ارز مناسب برای وضعیت جیبشان باشد.