مایکروسافت به دنبال توسعه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تشخیص گفتار

مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تشخیص گفتار را یکپارچه کند. به گزارش وب‌سایت تک کرانچ، مایکروسافت در جریان این رویداد اعلام کرد که قصد یکپارچه‌سازی و هماهنگی میان ابزارهای مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تشخیص گفتار انسان را دارد. این سرویس گفتاری مخصوص شامل موارد مختلفی مانند تشخیص گفتار، تبدیل متن به گفتار، تبدیل گفتار به متن، مدل‌های آوایی ویژه و خدمات ترجمه می‌شود.

اتاق جلسات آینده‌نگرانه

شرکت «مایکروسافت» در کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت که در ساختمان این شرکت برگزار شد، از «اتاق جلسات» آینده نگرانه خود رونمایی کرد. به گزارش ورج، شرکت مایکروسافت در حال کار روی نمونه اولیه بخش سخت افزاری اتاق جلسه‌ آینده نگرانه‌ای است که برگزاری این جلسات را آسان‌تر خواهد کرد. امکانات این اتاق کنفرانس چشمگیر خواهد بود. این اتاق مجهز به یک دوربین با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای است. همچنین یک میکروفن در این اتاق تعبیه شده است که می‌تواند هر فرد حاضر در جلسه را شناسایی کرده  و به آنها خوشامدگویی کند. این میکروفن حتی می‌تواند هر آنچه در طول جلسه صحبت می‌شود را دقیقا تشخیص داده، تایپ کند و صحبت‌ها را در همان لحظه ترجمه کند، زیرا این میکروفن قابلیت تشخیص تمامی زبان‌ها را دارد.

مایکروسافت سال‌هاست که روی ویژگی‌های ترجمه برنامه «Skype» کار می‌کند که این اتاق نیز شامل فناوری‌های ترجمه است. مایکروسافت می‌خواهد با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی روی صحبت‌های افراد شرکت‌کننده در جلسه کار کند. زمان دقیق راه‌اندازی این اتاق دقیقا مشخص نیست، اما نسخه آزمایشی به درستی افراد را شناسایی کرده و صحبت‌های آنها را تشخیص داده است. این در حالی است که این شرکت وعده داده است که تا نیمه نخست سال جاری، از صفحه نمایش جدیدی رونمایی کند که به نظر می‌رسد قابلیت‌های ایده‌آلی به اتاق جلسات مایکروسافت اضافه کند.

پهپادهای هوشمند مایکروسافت و DJI

خلبانان پهپاد به زودی به قابلیت ویژه دست پیدا می‌کنند. اگر شما هم یکی از پهپادهای DJI را دارید به زودی این کمپانی پهپادهای خود را به سیستم هوش‌مصنوعی مایکروسافت متصل می‌کند و از طریق این سیستم می‌توانید اطلاعات گسترده‌ای را در لحظه روی ویندوز خود ببینید. مایکروسافت تکنولوژی Azure IoT Edge خود را به پهپادهای دی‌جی‌آی اضافه کرده و در کنفرانس بیلد ۲۰۱۸ آن را به نمایش گذاشت. این یعنی هرکدام از برنامه‌نویسان آژور که از یادگیری ماشین آژور استفاده می‌کنند، می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی بسازند و آن را روی پهپاد خود پیاده کنند. به گفته یکی از مهندسان مایکروسافت پرواز پهپاد در فضای بسته کنفرانس نیاز به گواهینامه خلبانی پهپادها دارد و به همین دلیل او از یکی از خلبانان DJI دعوت کرد تا وارد سالن شود و پهپاد مویک ایر را در سالن پرواز دهد و روی چند لوله گاز ببرد. به محض اینکه دوربین پهپاد روی قسمتی از لوله قرار گرفت که مشکل دارد دور آن را یک مستطیل زرد کشید و عبارت ANOMALY را نوشت که به معنی ناهنجاری و وجود مشکل است. نکته جالب‌تر اینکه این تصاویر به‌ صورت زنده روی ویندوز نمایش داده می‌شوند و همان لحظه هم تحلیل‌های لازم انجام می‌شود.

بازگشت کینکت برای کمک به هوش مصنوعی

کینکت نمرده و تنها با یک تغییر کاربری به زندگی خود ادامه خواهد داد. این موضوعی است که مایکروسافت دوشنبه شب در بیلد ۲۰۱۸ مطرح کرده است. هرچند با توسعه فناوری واقعیت مجازی، ردموندی‌ها پروژه توسعه هدست هولو لنز را به جای کار روی افزودن قابلیت‌های جدید به دوربین کینکت کنسول ایکس‌باکس را در پیش‌گرفته‌اند، با این حال این بدان معنا نیست که مایکروسافت از ظرفیت بالای این دستگاه غافل شود چراکه به زودی قرار است با پلت‌فرم پردازش ابری Azure مایکروسافت ادغام شود.

کینکت در اصل برای استفاده در بازی‌ها توسعه‌یافته بود، اما در ادامه به کامپیوترها راه پیدا کرد و در زمینه‌های مختلف مانند پزشکی، صنعتی، روباتیک و آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. حال به نظر می‌رسد نسخه جدید این دستگاه که به مراتب از ابعاد کوچک‌تری بهره برده، قرار است در جهت ساخت روبات‌هایی با قدرت یادگیری بالا به کار گرفته شود. کینکت پکیجی از سنسورها است، شامل یک دوربین تشخیص عمق متن‌ساز، سنسور مادون قرمز همراه با سخت‌افزار آن‌بورد کامپیوتری که این بار قرار است با همراهی سیستم پردازش ابری و هوش مصنوعی Azure، ویژگی جدید از جمله یادگیری ماشینی را در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد. در سوی دیگر  برخی قابلیت‌های پایه هولولنز به نسخه جدید کینکت افزوده خواهد شد.

کینکت به مراتب کوچک‌تر از نسخه عرضه شده برای ایکس‌باکس وان بوده و اکنون به دوربین سنجش عمقی با وضوح ۱۰۲۴ در ۱۰۲۴ پیکسل تجهیز شده است؛ البته برای کارکرد صحیح آن هنوز هم باید شرایط نوری مناسب باشد. پیشرفت در فناوری همیشه به معنای خلق محصولات جدید نیست و گاهی تکمیل و ارتقای محصولات قدیمی معنی می‌شود. ترکیب فناوری‌های تشخیص عمق کینکت با سرویس‌های هوش مصنوعی آژو می‌تواند باعث تولید گجت‌های متصل به اینترنت مبتنی بر رایانش ابری و به مراتب هوشمندتر و با قابلیت یادگیری ماشینی شود.