تلاطم قیمت در بازار کارتریج ایرانی

 یکی از فعالان بازار واردکننده قطعات کارتریج و مونتاژ می‌گوید: «قطعا دو شرکت دولتی تولید خودرو در ایران که درحال حاضر بیشترین نیاز خودروی کشور را تامین می‌کنند تحت تاثیر افزایش قیمت ارز، برای تولیداتشان افزایش قیمت داشته‌اند و خیلی عجیب نیست در بازار کارتریج نیز شاهد این افزایش قیمت باشیم، چراکه معاملات در بخش خصوصی به‌طور مستقیم از نوسانات ارز متاثر می‌شود.» به گفته شهاب موسوی در حال حاضر اگر هر شرکتی ادعای تولید کارتریج در داخل داشته باشد غیرواقعی است چراکه بخش عمده‌ای از قطعات این کالا در بیرون از کشور توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود و در نهایت بعد از ورود به کشور در ایران مونتاژ می‌شود. او ادامه می‌دهد: «تولید هرکارتریج لیزری به ۱۲ قطعه مصرفی وابسته است که تولید هریک از این قطعات خود نیازمند یک کارخانه جدا و بودجه‌های دولتی است. در حال حاضر هر قطعه از این محصول در چین تولید می‌شود و در نهایت یک شرکت همه این قطعات را مونتاژ می‌کند.»

به گفته این فعال بازار کارتریج با توجه به تغییرات جدید در ساخت پرینترها، کارتریج‌ها نیز نیازمند تغییراتی هستند ازجمله اینکه قالب پلاستیکی آنها باید تغییر کند، بنابراین کارطراحی قالب باید به صورت مجدد انجام شود.» او اضافه می‌کند: «افزایش قیمت در این بازار به‌صورت موج سونامی خودش را نشان داد به طوری‌که شکل نموداری این افزایش حاکی است که در ابتدای سال رشد ۱۰ درصدی قیمت داشتیم و دراردیبهشت‌ماه نیز با افزایش ۱۰ درصد دیگر مواجه بودیم. با این حال بررسی میزان هزینه و تولید برای واردکنندگان نشان داد که این ۲۰ درصد افزایش هم کفاف هزینه واردکنندگان را نمی‌دهد. هرچند که بازار نیز جوابگوی این افزایش قیمت‌ها نیست، اما ما نیز چاره‌ای جز استقامت نداریم چراکه در غیر این صورت باید از سود و اندوخته‌هایمان بکاهیم.»

به گفته او اتحادیه رایانه در تهران اخیرا از آنها خواسته که پس از واردات محصولات کارتریج و مونتاژ این کالا در داخل آن را با جعبه‌های متعلق به برندهای داخلی به فروش برسانند. موسوی تاکید می‌کند که در حال حاضر روی هرجعبه شماره تلفن و آدرس سایت هر شرکت با برند مشخص شده درج شده و خدمات پس از فروش و گارانتی بی قید و شرط نیز ارائه می‌شود. او می‌گوید که قیمت هرکالای اورجینال کارتریج خارجی با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است که همان کالا به صورت مونتاژ ایرانی با قیمت ۹۰ هزار تومان و گارانتی بی‌قید و شرط، پیک رایگان و خدمات پس از فروش به دستگاه‌ها ارائه می‌شود. این فعال معتقد است که ارائه این دست از خدمات و قابل رقابت بودن محصولات تولید داخل با محصولات خارجی بسیاری از ادارات و شرکت‌ها را به خرید از داخل ترغیب کرده است. به‌نظر می‌رسد بازارهای داخل در تلاش هستند با توجه به تحولات اقتصادی اخیر راهی بهینه برای بقای خود بیابند و بازار کارتریج در داخل نیز به‌سمت جلب اعتماد بازار مصرف‌کننده گام برمی‌دارد.