خبر جالب اما در این میان آن است که گوگل توانسته جایگاه اول را در میان تولیدکنندگان برتر و پرفروش این بازار به‌دست بیاورد و رقیب بزرگش یعنی آمازون را برای اولین بار پشت سر بگذارد. به این ترتیب گوگل توانسته ۲/ ۳میلیون دستگاه از اسپیکر گوگل هوم و هوم مینی خودش را در این فصل در سراسر دنیا به فروش برساند، درحالی‌که آمازون تنها ۵/ ۲ میلیون دستگاه از اسپیکر هوشمند پرطرفدار اکو را در این فصل فروخته است. یکی دیگر از آمارهای جالبی که Canalys در این مورد منتشر کرده آن است که سهم ایالات متحده آمریکا از بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند برای اولین بار به کمتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند این اتفاق تا حدودی به‌دلیل تمرکز گوگل و آمازون روی توسعه بازارشان در خارج از مرزهای بازارهای خانگی‌شان است.

در حقیقت افزایش فعالیت و حضور پررنگ تولیدکنندگان این بازار در کشورهایی مانند چین و کره‌جنوبی باعث شده است که بازار اسپیکرهای هوشمند فضای رقابتی‌تری به خود بگیرد و تولیدکنندگان بزرگی مانند گوگل و آمازون را برای حضور در بازار کشورهای دیگر بیشتر از گذشته ترغیب کند. این آمارها نشان می‌دهد در فصل اول سال ۲۰۱۸ شرکت‌های تولیدکننده ۸/ ۱ میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند به بازار چین صادر کرده‌اند و بازار کره‌جنوبی با غلبه بر بازار انگلستان، با صادرات ۷۳۰ هزار دستگاهی به سومین بازار بزرگ اسپیکرهای هوشمند در جهان تبدیل شده است. شرکت علی‌بابا فصل اول امسال را با رسیدن به رتبه سوم به پایان رساند، درحالی‌که در بازار چین با صادرات ۱/ ۱ میلیون دستگاه جایگاه اولین تولیدکننده پرفروش را به خود اختصاص داد. «هاتی هی» یکی از کارشناسان موسسه Canalys در این مورد معتقد است: «اسپیکرهای هوشمند Tmall Genie شرکت علی‌بابا توانستند با اقبال خوبی در بازار داخلی چین مواجه شوند و فروش خوبی هم داشته باشند.

این اسپیکر هوشمند نشان داد که علی‌بابا هنوز هم قابلیت‌های خوبی در جلب نظر کاربران داخلی دارد. با این همه بازار اسپیکرهای هوشمند در چین به سرعت در حال رشد و گسترش است و با این روند باید بازیگران جدیدی به این عرصه اضافه شوند تا بازار اسپیکرهای هوشمند چین شکل رقابتی‌تری به خود بگیرد.» شیائومی که در این سال‌ها رشد خوبی در بازار موبایل‌های هوشمند کرده است، حالا به فکر توسعه بازار خود و حضور در بازار محصولات دیگر است. به این ترتیب است که اسپیکرهای هوشمند به عرصه جدیدی برای حضور پررنگ شیائومی تبدیل شده است. با این اوصاف حالا این شرکت توانسته است جایگاه چهارمین تولیدکننده برتر بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را به خود اختصاص دهد.

26 (1)