به گزارش «دنیای اقتصاد» در این نشست مهدی امیری مدیرعامل همکاران سیستم با تشریح عملکرد سال گذشته شرکت، به ارزش‌آفرینی محصول راهکاران ابری برای بیش از ۱۰۰ مشتری در سال گذشته اشاره کرد. امیری در ادامه با اشاره به تاسیس شرکت «دانه» با هدف سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها گفت: همکاران سیستم به دنبال استارت‌آپ‌هایی است که چرخه کسب‌وکار شرکت را کامل کنند. سال گذشته بیش از ۲۰ استارت‌آپ را ارزیابی کرده‌ایم؛ اما تعداد شرکت‌هایی که فناوری محور و مکمل خطوط محصولی همکاران سیستم باشند، محدود هستند. وی در پاسخ به پرسشی درخصوص ورود شرکت به بازارهای بین‌المللی و شراکت با شرکت‌های خارجی، به ظرفیت همکاران سیستم برای عرضه‌ محصولات و خدمات خود در بازار منطقه و آسیای میانه اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در حال حاضر بستر ورود به این بازارها برای شرکت فراهم نیست و مذاکرات پیشین فعلا متوقف شده‌اند.

در ادامه فرید فولادی عضو هیات‌مدیره و معاون توسعه‌ محصول و بازار همکاران سیستم در پاسخ به پرسشی در زمینه‌ استقبال بازار از فناوری رایانش‌ابری گفت: به‌کارگیری رایانش ابری در بازار نرم‌افزارهای سازمانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و آگاهی‌رسانی محدودی هم دراین زمینه انجام شده است. در نتیجه بسیاری ازکسب‌وکارها هنوز با آن آشنا نیستند. براساس تجربه‌ ما، مشتریانی که با این فناوری آشنا هستند، بسیار با علاقه آن را دنبال می‌کنند. وی افزود: ما درهمکاران سیستم موضوع فرهنگ‌سازی را پیش می‌بریم و پیش‌بینی می‌کنیم در یکی دوسال آینده شاهد رشد مناسبی باشیم. همچنین در شرایطی که استفاده از سخت‌افزار هزینه‌ زیادی برای سازمان‌ها دارد، رایانش ابری می‌تواند با پیچیدگی و صرف‌هزینه کمتر، ارزش زیادی برای شرکت‌های متوسط به همراه داشته باشد. فولادی در مورد عرضه‌ ابزار مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار؛ فرایار راهکاران، گفت: از زمانی که تصمیم به تولید راهکاران گرفتیم، امکان متناسب‌سازی برای پوشش نیازهای خاص مشتریان را در معماری آن لحاظ و به‌مرور ابزارهای جدید را به آن اضافه کردیم.

 وی افزود: راهبرد دیگر ما براین استوار است که امکان استفاده از شرکت‌های IT مستقل از همکاران سیستم را هم برای این متناسب‌سازی فراهم کنیم. با پیشبرد این موضوع افزون‌بر تولید یک محصول جدید در پلت‌فرم راهکاران، شرکت‌های IT می‌توانند با عرضه‌ آن درآمد داشته باشند و از زاویه‌ مشتری هم نیازهای خاص او پوشش داده می‌شود. در ادامه این نشست، محمود نظاری رئیس هیات مدیره در پاسخ به پرسشی در مورد ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها در ایران و مقایسه آن با همکاران سیستم گفت: رشد فضای استارت‌آپی در ایران بسیار مغتنم است.‌ تفاوتی که در اکوسیستم‌های دیگر وجود دارد این است که ارزش‌گذاری در آنها توسط مراجع تخصصی انجام می‌شود، اما در ایران شاهد آن هستیم که شرکت‌ها و سازمان‌های سرمایه‌گذار خودشان قیمت‌گذاری روی خودشان انجام می‌دهند. حضور استارت‌آپ‌ها در کشور قابل تحسین است اما ورود سازمان‌های عمومی و رگولاتوری ممکن است اثر خوبی در این اکوسیستم نداشته باشد. وی افزود: در مورد قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌ها در ایران معتقدیم که مسیر دقیقی را طی نمی‌کند و نیاز به بازنگری دارد.