ممنوعیت واردات کنسول بازی

در این لیست بلند بالا، یک مورد به صراحت به بازار بازی‌های رایانه‌ای مربوط می‌شود: ۱۱۳۱ – دسته بازی برای بازی با رایانه یا سایر کنسول‌های بازی که ظاهرا در سال ۹۶ وارداتی معادل یک میلیون و ۹۷۲ هزار و ۲۰۹ دلار داشته است. کنسول بازی‌های رایانه‌ای هم در لیست چهارم قرار دارد. این مورد در سال ۹۶ وارداتی معادل ۱۶هزار و ۳۴۳ دلار داشته است که در نوع خود عجیب است. در عین حال، قطعات سخت‌افزاری و کامپیوتر، در این لیست دیده نمی‌شود و ظاهرا در گروه سوم اولویت واردات قرار گرفته‌اند که یعنی با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و توافق تجار با وزارت صنایع همچنان به کشور وارد خواهند شد. این می‌تواند کورسوی امیدی برای بازار سخت‌افزار و تکنولوژی باشد که البته آینده آن همچنان در برزخی عجیب و سراسر در ابهام است.

قیمت توافقی

حالا که بازار تجهیزات بازی‌های کامپیوتری دستخوش اتفاقات پیش‌بینی نشده شده است گفته می‌شود تعیین قیمت کالا در آن با توجه به قیمت روز ارز و توافق خریدار و فروشنده تعیین خواهد شد. متین یوسفی یک فروشنده بازی‌های کامپیوتر و کنسول بازی است و درباره وضعیت بازارهای فروش این صنف به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که متقاضی و خریدار در بازار تجهیزات بازی‌های کامپیوتری کم نشده اما آنها در یک هفته گذشته هیچ کالایی نفروخته‌اند، چراکه دوباره قیمت ارز اوج گرفته و آنها هم منتظر ثبات قیمت نشسته‌اند.  او خبر می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها قصد داشتند برای فرزندانشان برای شروع تابستان کنسول بازی بخرند و منتظر پایان امتحانات بودند اما حالا که برای خرید آمده‌اند با اختلاف قیمت یک تا دو میلیونی در یک ماه گذشته مواجه شده‌اند.

این فروشنده بازی‌های کامپیوتری اشاره می‌کند: «قیمت یک دستگاه کنسول بازی اسلیم ۵۰۰ سونی به ۲میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده درحالی‌که قیمت آن در یک ماه گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.» او تاکید می‌کند که خرید و فروش در این بازار با قیمت دلار و درهم صورت می‌گیرد و در صورت تغییرات قیمتی این ارزها، این کالاها هم قیمت‌شان تغییرمی‌کنند.  او ادامه می‌دهد: «از ابتدای سال هیچ جنسی وارد نکرده‌ایم و برای تامین کالا از بازار داخلی و بین همکار خرید کرده‌ایم. از طرف دیگر هم بازار هم درحال خالی شدن از جنس است و بسیاری از انبارها خالی است.» حسینی فروشنده دیگری است که می‌گوید در ۶ ماه گذشته فروششان به شدت افت کرده است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید بسیاری از خانواده‌ها و بچه‌هایشان یک سال پول خود را جمع کردند تا بتوانند تابستان امسال کنسول بازی بخرند اما حالا که قیمت‌ها فراتر از پولی است که آنها در نظر گرفته‌اند، بسیاری منصرف شده‌اند و تعداد کمی از خانواده‌هایی که تمکن مالی خوبی دارند با وجود افزایش قیمت خرید می‌کنند.

  او می‌گوید: «با ممنوعیت دریافت ارز برای واردات کنسول بازی حالا باید این تجهیزات را با دلار بسیار گرانتری وارد کنیم.» حسینی معتقد است دولت درحالی واردات این کالاها را ممنوع کرده که هیچ‌یک از آنها در کشور تولید نمی‌شود. او ادامه می‌دهد: «بسیاری از این اجناس در شرایط فعلی با تغییر نرخ ارز به صورت قیمت روز فروخته می‌شود و هیچ دستورالعملی برای یک قیمت ثابت در دست نیست.» خانواده‌ها در ایران تابستان داغی را سپری می‌کنند و به‌دلیل گرانی ناگهانی تجهیزات بازی فعلا برنامه خرید کنسول بازی برای فرزندانشان به تعویق افتاده است.