سعید رسول‌اف اظهارکرد:‌ درحالی که در چند سال گذشته شاهد رشد فرهنگ خرید انواع محتوای دیجیتالی مانند برنامه‌های کاربردی، کتاب‌های الکترونیکی یا موسیقی بودیم، اما این روزها با فراگیر شدن پیام‌رسان‌های موبایلی، اکوسیستم محتوای دیجیتالی تغییر پیدا کرده و همین امر باعث شده تا مخاطبان، بیشتر به دنبال دانلود محتوای رایگان باشند. او ادامه داد: متاسفانه اکنون نقض قانون کپی‌رایت و ارائه محتوای تولید شده داخلی به صورت رایگان در شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه محتوای دیجیتالی محسوب می‌شود؛ چرا که متاسفانه علاوه ‌بر نداشتن قوانین شفاف و به‌روز، اهرم‌ها و جرایم پیش‌بینی شده نیز آن چنان‌که باید بازدارنده نیست.

او گفت: در کنار تصویب قوانین و حمایت‌ قضایی که می‌تواند جلوی نقض قانون کپی‌رایت را بگیرد، استفاده از روش‌های جدید و جذاب فروش محتوا می‌تواند کاربران را به خرید قانونی ترغیب و تشویق کند. او با بیان این نکته که در همه دنیا صنعت تولید محتوا باعث ایجاد فرصت‌ اشتغال با هزینه کمتر می‌شود، اظهار کرد:‌ در ایران هم اشتغال‌زایی در این بخش مناسب بوده و براساس آمارهایی که از سوی نهادهای مختلف منتشر می‌شود، اکنون در بخش تولید نرم‌افزار و محتوای دیجیتالی برای تلفن همراه نزدیک به ۳۰ هزار تیم توسعه‌دهنده وجود دارد که کسب و کارهای آنها زمینه اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم حدود ۵۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران با بیان آمار فوق به برنامه‌های توسعه‌‌ای که بسیاری از کشورها در این بخش برای خود در نظر گرفته‌اند، اشاره کرد و گفت: هند در دو دهه گذشته بازار نرم‌افزار دنیا را قبضه کرده است. در حال حاضر و بر اساس خبرهای منتشر شده، کشورهای عربی با راه‌اندازی یک برنامه جامع آموزشی به دنبال پرورش و اشتغال یک میلیون توسعه‌دهنده حرفه‌ای نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی باعنوان One Million Arab Coders در سال‌های آینده هستند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هدف آنها دستیابی به یک میلیون توسعه‌دهنده حرفه‌ای است و این کار را هم با تبیین برنامه‌های آموزشی و درسی تحت پلت‌فرم‌های آنلاین شروع کرده‌اند. آنها با این برنامه، هم به دنبال تولید محتوای عربی و هم به دنبال ترویج خط و زبان خود در فضای مجازی هستند.