بازگشت Dell به بازار سهام

سهم‌های پایه VMware تا روز جمعه گذشته ارزشی در حدود ۱۷ میلیارد دلار داشتند که در واقع بازتاب ارزش شرکت نرم‌افزاری VMware به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از Dell است. در واقع این اقدام با هدف ساده‌سازی ساختار پیچیده و آشفته شرکت Dell بدون ارزیابی در ترازنامه‌اش، انجام می‌شود.  «مایکل دل» مدیرعامل  Dell Technologies روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با CNBC اعلام کرد که صرف‌نظر از خرید سهام پایه VMware، شرکتش برنامه‌ای برای ادغام با این شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای مجازی‌سازی ندارد. در عوض هر دو شرکت مستقلا و به‌صورت گسترده‌ای فعالیت کرده و سهامشان را هم به‌طور مجزا معامله خواهند کرد. Dell Technologies در گذشته امکان ادغام معکوس با VMware را بررسی کرده بود. حالا اما Dell قرار است به کمک شرکتVMware وارد بازار عمومی سهام شود، اما به معنای آن نیست که می‌خواهد با زیرمجموعه مستقلش ادغام شود. مایکل دل در مصاحبه اخیرش گفته است که Dell Technologies به دنبال این است که ببیند آیا باید دو کسب و کار را با هم ترکیب کند یا خیر. اما در نهایت دل به این نتیجه رسیده است که VMware همچنان به‌صورت مستقل فعالیت کرده و حتی سهامش را هم به‌طور مجزا معامله کند.

مایکل دل به CNBC گفته است: «من VMware را دوست دارم. ما می‌خواهیم این شرکت به‌صورت یک شرکت سهامی عام مستقل باقی ماند، چون VMware بسیار خوب کار می‌کند». دل معتقد است تیم مدیریتی VMware و «پات گلسینگر» مدیرعامل آن کار متفاوت و هیجان‌انگیزی انجام داده‌اند و تجارت این شرکت باید کمک و حمایت بزرگی از تیم فروش قوی ۴۰ هزار نفری Dell بگیرد. Dell Technologies در حال‌حاضر ۸۱ درصد از شرکت VMware را در اختیار دارد و مایکل دل معتقد است که این شرکت در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. این روزها Dell پنج سال بعد از تبدیل شدن آن به یک شرکت خصوصی با خرید ۲۵ میلیارد دلار از سهامش توسط موسس آن (مایکل دل) و سرمایه‌گذاری شرکت Silver Lake، برای بازگشت به بازار سهام عمومی تلاش می‌کند. این شرکت در ماه‌های اخیر به فکر بازگشت دوباره به بورس افتاد و به همین دلیل احتمالات متفاوت و مختلفی را برای این کار بررسی کرد. یک سناریو این بود که Dell با یک ادغام معکوس و خریده شدن توسط شرکت کوچک‌تر VMware، اوایل سال‌جاری میلادی وارد بورس شود. تحلیلگران وال‌استریت اما چشم‌انداز مثبتی به این سناریو نداشته و انتقادات مختلفی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. به این ترتیب Dell تصمیم گرفت که به‌جای آن، سهام پایه VMware را با نماد تجاری DVMT بخرد؛ تصمیمی که روز دوشنبه آن را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

هزینه مضاعف برای مایکل دل

مایکل دل به CNBC گفته است که شرکتش این معامله را برای آن انجام می‌دهد که ساختار سرمایه بازارش را ساده‌تر کند. او گفته است: «ساختار سرمایه شرکت ما بسیار پیچیده است. ما یک تجارت فوق‌العاده داریم که بسیار خوب جلو می‌رود. ما برنده هستیم و به همین دلیل الان زمان خوبی برای ورود به بازار بورس عمومی است». او حالا قرار است به کمک یک معامله مالی با VMware، یک‌بار دیگر یک شرکت سهامی عام را مدیریت کند اما به‌عنوان بخشی از این معامله مدیرعامل میلیاردر Dell بعضی چیزهای جالب مانند داشتن حق وتو یا مخالفت با عزل خودش از سمت مدیرعاملی را از دست می‌دهد. به این ترتیب مایکل دل همچنان ۶۶ درصد حق رای در این شرکت را دارد و به این دلیل احتمال کمی دارد که از سمت مدیرعاملی عزل شود.

بالاخره ماه‌ها شایعه و حدس و گمان درباره اهداف مایکل دل برای VMware به پایان رسید. بعد از احتمال ادغام معکوس و خریده شدن توسط VMware، در عوض شرکت مادر Dell اجازه داد این شرکت نرم‌افزاری کوچک به‌صورت مستقل فعالیت‌هایش را ادامه بدهد.  با این کار هر دو این شرکت‌ها از سهام پایه بلاتکلیف و آشفته VMware رها شده و یک معامله برد- برد را رقم زدند. ایده انجام این معامله را شرکت Dell برای کمک به پرداخت هزینه خرید بخش بزرگی از سهام EMC، عملی کرد. وقتی Dell شرکت EMC را خرید، بیشترین قدرت کنترل روی VMware –که متعلق به EMC بود- را هم به‌دست آورد.

با انجام این معامله جدید شرکت Dell به دارندگان سهام پایه VMware –که Dell آن را به‌زودی می‌خرد تا وارد بورس شود- امکان انتخاب ۱۰۹ دلار نقدی برای هر سهم یا ۳۵/ ۱سهم از سهام کلاس C شرکت Dell Technologies را می‌دهد. این به معنای آن است که Dell دوباره یک شرکت سهامی عامل می‌شود. این معامله یک هزینه مضاعف و البته جالب دیگری هم برای مایکل دل خواهد داشت. در حالی که او قبلا مدیرعامل یک شرکت خصوصی بود، می‌دانست که برای تمام عمر این شغل را خواهد داشت. حالا اما بعد از انجام این معامله مایکل دل حق مخالفت با عزل او از سمت مدیرعامل را از دست می‌دهد. مایکل دل مالک بیشترین میزان سهام کلاس A این شرکت است، در حالی که شرکای حقوقی و خصوصی او یعنی Silver Lake Partners، بیشترین میزان سهام کلاس B این شرکت را در اختیار دارند.

سهام کلاس A شرکت Dell بعضی امتیازات خاص شامل کنترل سه صندلی از هیات‌مدیره و یک قانون ویژه برای داشتن حق وتو یا مخالفت با هر تلاشی جهت عزل مدیرعامل یا محروم کردن او از سمت ریاست هیات‌مدیره، است. به عبارت دیگر تنها شخصی که می‌توانست مایکل دل را از سمت مدیرعاملی یا رئیس هیات‌مدیره عزل کند، خودش بود. اما این قانون ویژه دو شرط داشت؛ اول اینکه مایکل دل باید زنده و سالم باشد؛ دوم اینکه شرکت Dell Technologies نمی‌توانست سهامش را به عرضه عمومی برساند. حالا اما با انجام این معامله جدید و ورود این شرکت به بازار بورس عمومی، یکی از این شروط به خودی خود از بین می‌رود تا آن قانون ویژه را باطل کند. با این اوصاف بعد از تکمیل این معامله جدید، سهامداران کلاس A شرکت Dell دیگر حق وتو یا مخالفت با عزل مایکل دل به‌عنوان مدیرعامل این شرکت را ندارند. از آنجایی که خود مایکل دل بزرگ‌ترین سهامدار کلاس A این شرکت است، دیگر توانایی مخالفت با عزل فرضی خودش را نخواهد داشت. از طرف دیگر او دیگر کنترلی بر سه صندلی از هیات‌مدیره را نخواهد داشت.

به این ترتیب تمام سهامداران شرکت Dell می‌توانند برای انتخاب مدیران رای بدهند. با این همه تمام سهامداران کلاس A شرکت Dell همچنان ۱۰ حق رای به ازای هر سهم دارند؛ درست مانند Silver Lake که بزرگ‌ترین سهامدار کلاس B این شرکت است. همچنین مایکل دل ۴۹ درصد از سهام این شرکت و ۶۶درصد حق رای خواهد داشت  بنابراین هنوز هم عزل مایکل دل از مدیرعاملی شرکتش کمی دور از ذهن خواهد بود. او در این مورد گفته است: «این معامله و ورود به بازار بورس عمومی تاثیر جزئی در روال کاری ما خواهد داشت. ما به‌عنوان یک شرکت سهامی عام همچنان روی همان استراتژی رشد بلندمدت متمرکز هستیم که به ما برای بهبود و قدرت گرفتن تجارت‌مان کمک می‌کند».