تلاش چین برای جذب استعداد‌های سیلیکون‌ولی

تمامی این اخبار، برای آمریکا که خودش همین حالا در صدر جدول صنعت تکنولوژی قرار دارد، اصلا خوشایند نیست. دولت ترامپ محدودیت‌های جدیدی آماده کرده که از تصاحب بازار آمریکا به دست چینی‌ها جلوگیری کند. دولت ترامپ با همین هدف تعدادی قوانین جدید آماده کرده که طبق آن شرکت‌هایی که به میزان حداقل ۲۵درصد تحت مالکیت چینی‌ها هستند، قادر نخواهند بود شرکت‌هایی را که به گفته کاخ سفید شامل «تکنولوژی‌های صنعتی مهم و به روز» هستند خریداری کنند. دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرد که ممکن است در آینده این محدودیت‌ها رفع شده و برای حفاظت از تکنولوژی‌های اصلی و مهم آمریکایی از دست چینی‌ها، ابزارهای مختلف حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. گزارش‌های مختلفی از طرف دولت ترامپ اعلام شده که در آن به کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس آقای Ye اشاره شده، کنفرانسی که شرکت‌های چینی سیلیکون ولی در آن حضور داشتند و به عقیده دولت آمریکا راه ورودی برای سوءاستفاده‌گران چینی‌ به سیلیکون ولی و وسوسه فعالان برتر در حوزه تکنولوژی آمریکایی است. قانون محدودیت در صدور روادید نیز از راهکارهای دیگر برای محدود کردن دسترسی چینی‌ها به مراکز اصلی تکنولوژی و صنعت در آمریکاست.

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و تجارت الکتریکی چینی مانند شرکت علی‌بابا و موتور جست‌وجوی بایدو، از شرکت‌های فعال و بزرگ حوزه سیلیکون ولی هستند. ساختمان‌های عظیمی برای این شرکت‌ها در سیلیکون ولی ساخته شده که پایگاهی برای جمع شدن مسوولان و سرمایه‌گذاران چینی در آمریکا محسوب می‌شود. در دورانی که کامپیوترها مسوول همه چیز هستند، محققان و مهندسان کامپیوتر بالطبع بیشترین تقاضا را در بازار کار دارند و معمولا شغل‌های خود را در فواصل کم تغییر می‌دهند. طبق نظرسنجی Paysa Inc در سال ۲۰۱۷، کارمندان برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژیک آمریکایی به‌طور متوسط در کمتر از دو سال شغل خود را تغییر می‌دهند. Gu Junli، بعد از فارغ‌التحصیلی از مقطع دکترا از دانشگاه سرشناسی در چین، به سمت سیلیکون ولی روانه شد. وی دوران اینترنی خود را در دفتر مرکزی گوگل گذراند و بعد به شرکت Advanced Micro Devices ملحق شد که در آن روی موضوعاتی مانند داده‌های عظیم و هوش مصنوعی کار کرد و بعد از آن به شرکت تسلا پیوست. وی در شرکت تسلا به‌عنوان متخصص ارشد بخش اتوپایلوت مشغول به کار شد. ۲۰ ماه بعد در اکتبر سال گذشته، خانم Gu دوباره شغل خود را عوض کرد و به یک شرکت چینی سازنده خودروهای الکتریکی به نام

Xiaopeng Motors پیوست که حامی آن شرکت علی‌بابا است. وی در شرکت جدید، سِمت نایب رئیس بخش خودروهای خودران را گرفت. به گفته وی، تجربه‌اش اولین دلیل جذب وی توسط شرکت موفق چینی بوده است. دولت چین از رویکرد متخصصان چینی(تغییر مداوم شغل) استقبال می‌کند. در مرحله بعد، استراتژی جذب متخصصان نیز در دستورکار قرار دارد تا اکثر فعالان با تجربه را به استخدام شرکت‌های چینی درآورده و دسترسی چین به طیف وسیعی از متخصصان به‌روزترین تکنولوژی‌ها دنیا مانند صنعت هواپیمایی، شبکه‌های اطلاعاتی، خودروهایی با مصرف انرژی‌های جدید و روباتیک را امکان‌پذیر کند. فعالان چینی مستقر در سیلیکون ولی، یا از دانشگاه‌های آمریکایی یا چینی فارغ‌التحصیل شده‌اند و عمدتا نقش‌های فعالی در این حوزه دارند. جذب این پرسنل حرفه‌ای و با تجربه، راهی بسیار کاربردی برای جلو راندن چین در بین دیگر رقباست.