رفع مشکلات واردکنندگان کالاهای کامپیوتری

اخیرا اتحادیه کامپیوتر تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده درصدد است که مشکلات در زمینه گمرک یا واردات و ارز تجار واردکننده کالاهای کامپیوتری را با رایزنی بین وزارت صنعت برطرف کند. در آخرین جلسه اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با قائم‌مقام وزیر صنعت و پس از مطرح شدن برخی مسائل پیش آمده، رئیس اتحادیه رایانه تهران خبر داده که بازرگانان صنف کامپیوتر می‌توانند با اعلام وضعیت خود به این اتحادیه در پی حل مشکلات خود باشند. 

براساس اطلاعیه‌ای که اتحادیه کامپیوتر تهران منتشر کرده برخی از واردکنندگان مانند آن دسته از کسانی که قبل از تاریخ ۲۰فروردین ثبت سفارش کالا انجام داده و خرید کالا قبل از ۲۰ فروردین داشته‌اند ولی در سال ۹۷ کالا وارد گمرک شده است و نیز آن دسته از کسانی که کالا را به‌صورت اعتباری خرید کرده و یا حتی بدون انتقال ارز کالا وارد کرده ولی در حال حاضر کالایشان در گمرک متوقف شده است، می‌توانند مدارک کالارا به‌صورت کامل به اتحادیه تحویل دهند تا ارز مورد نیازشان تامین و کالایشان از گمرک ترخیص شود. بر اساس اعلام اتحادیه کامپیوتر تهران همچنین کسانی که کالا وارد کرده‌اند ولی با مالیات گمرک اختلاف دلاری یا ریالی دارند، می‌توانند از کمک‌های اتحادیه برای دریافت ارز استفاده کنند. شرایط این دسته افراد دارای دو مرحله است؛ اول آن دسته از کسانی که در حال حاضر کالا در گمرک دارند و به خاطر این اختلاف نتوانسته‌اند کالایشان را وارد کنند و در مرحله دیگر کسانی قرار دارند که کالایشان را وارد کرده اما پرونده ما به التفاوت از طرف گمرک در دست اقدام است. این افراد نیز می‌ توانند با اعلام وضعیت به اتحادیه برای حل مشکل خود اقدام کنند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است همچنین آن دسته از کسانی که ثبت سفارش انجام داده و در سامانه نیما هم تایید شده و حتی مبلغ سپرده و نیز ۳۵ درصد ضمانت را نیز پرداخت شده و به بانک یا صرافی نیز ارجاع داده شده‌اند، اما تاکنون هیچ ارزی به درخواست آنها تخصیص داده نشده می‌توانند برای رفع مشکل خود مدارکشان را به اتحادیه تحویل دهید. همچنین آن دسته از واردکنندگان نیز که ثبت سفارش انجام داده و در سامانه نیز تایید و به بانک یا صرافی نیز اعلام شده است، اما بانک یا صرافی اعلام می‌کند باید با نرخ آزاد دلار خود را تهیه کنند نیز می‌توانند با ارائه مدارک از این اتحادیه درخواست کمک کنند.