جدیدترین بررسی انجام‌شده ازسوی موسسه تحقیقاتی Canalys در این مورد نشان می‌دهد که اپل در فصل دوم سال ۲۰۱۸ عملکرد خوبی داشته و ۵/  ۳ میلیون دستگاه ساعت هوشمند خود را به سراسر دنیا صادر کرده که این میزان تا ۳۰ درصد بیشتر از صادرات انواع اپل‌واچ در فصل دوم سال میلادی گذشته بوده است. به‌طور کلی صادرات جهانی انواع ساعت هوشمند در فصل دوم سال‌جاری میلادی به ۱۰ میلیون دستگاه رسیده است. در واقع شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و فعال این بازار مانند Fitbit و Garmin تمرکز بیشتری روی بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند کرده و به این ترتیب، سرمایه‌گذاری خودشان در این بازار را افزایش داده‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهند.

با این اوصاف سهم اپل از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند از ۴۳ درصد در فصل اول امسال به ۳۴ درصد در فصل دوم کاهش پیدا کرده است. صادرات انواع اپل‌واچ به کشورهای آسیایی به جز ژاپن در این فصل از مرز ۲۵۰هزار دستگاه گذشته است که در این میان ساعت‌های هوشمند مبتنی بر LTE حدود ۶۰ درصد را در اختیار دارند. به این ترتیب اپل‌واچ‌های سری ۳ که امکان ارتباط سلولی و مخابراتی دارند، پرفروش‌ترین ساعت هوشمند فصل دوم امسال در کشورهای آسیایی بوده‌اند.

«جیسون لو» یکی از کارشناسان Canalys در این مورد می‌گوید: «تصمیم اپل برای گسترش نفوذش در سراسر جهان با کمک اپراتورهای مخابراتی، به سرعت در منطقه آسیای پاسیفیک موثر واقع شد. از زمان معرفی اپل‌واچ سری ۳، این شرکت با اپراتورهای مخابراتی در کشورهای استرالیا، ژاپن، سنگاپور، تایلند، هندوستان و کره‌جنوبی قرارداد همکاری بسته است. این اپراتورها در بازار ساعت‌های هوشمند امیدوارند بتوانند با فروش ابزارهای پوشیدنی هوشمند در کنار موبایل‌های هوشمند، سود بیشتری به‌‌دست بیاورند. در میان کشورهای آسیایی هندوستان با استراتژی بازار دو اپراتور Airtel و Reliance توانسته حضور پررنگی در بازار جهانی ساعت‌های هوشمند داشته باشد.»

با این همه این روزها اپل با تهدیدات رقابتی جدی از سوی شرکت‌های تولیدکننده بزرگ این بازار مواجه است؛ رقبایی که تصمیم دارند با افزایش صادرات خود در این بازار، میزان نفوذ خود را افزایش داده و سهم بیشتری به‌دست بیاورند. این شرکت‌های تولیدکننده تلاش می‌کنند با ارائه محصولاتی متنوع‌تر و کاربردی‌تر بتوانند به سلیقه کاربران برای در اختیار داشتن ابزاری مفید و به روز نزدیک‌تر شوند. بنابراین اپل باید روی ایجاد تنوع در محصولاتش و شیوه تعامل با اپراتورهای مخابراتی تمرکز بیشتری کند تا از روند رقابتی این بازار جا نماند.

26 (1)