جهش شیائومی و اوپو در تولید گوشی تاشو

از آنجا که بازار گوشی‌های هوشمند به مرحله اشباع رسیده و شرکت‌های سازنده نیز با معرفی و افزودن قابلیت‌های جدید، دیگر نمی‌دانند باید برای جلب مشتریان بیشتر و رضایت طرفدارانشان چه کار کنند، به سمت گوشی‌های هوشمند تاشو و منعطف روی آورده‌اند تا شاید بتواند بازار راکد و بی‌تلاطم را رونق بخشد و تحولات عظیم و قابل توجهی را برای کاربران و شرکت‌های تولیدکننده موبایل به ارمغان بیاورد. اندکی پیش اخباری منتشر شد که نشان‌دهنده تلاش‌های بی‌شمار و بی‌وقفه هوآوی برای جلوزدن و سبقت گرفتن از رقیب دیرینه خود یعنی سامسونگ بود. به نظر می‌رسد که در میان شرکت‌های تولیدکننده موبایل در جهان، رقابت تنگاتنگ و سختی برای عرضه و تولید نخستین گوشی هوشمند تاشوی جهان درگرفته است و هریک از آنها در تلاشند با این اقدام، محبوبیت خود را افزایش دهند و نظر و توجه خیل عظیمی از طرفداران تکنولوژی و کاربران موبایل را به خود جلب کنند. سامسونگ پیش‌تر اعلام کرده بود که می‌خواهد گوشی هوشمند تاشوی خود را در اوایل سال آینده میلادی به بازارهای جهانی معرفی و عرضه کند و بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده بودند که این محصول در نمایشگاه MWC ۲۰۱۹ رونمایی خواهد شد.

به جرات می‌توان گفت هم اکنون بزرگ‌ترین رقیب قدرتمند سامسونگ برای عرضه گوشی‌های تاشو، شرکت چینی هوآوی است که به تازگی اعلام کرده می‌خواهد نخستین گوشی تاشوی هوشمند را همین امسال معرفی و عرضه کند. اما حالا هوآوی نیز در کشور خود، رقیبان سرسخت و قدرتمندی دارد که باید تلاش و زمان‌بندی آنها را نیز درنظر بگیرد، چراکه به تازگی شرکت‌های شیائومی و اوپو که سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند در چین و جهان را به خود اختصاص داده‌اند ، اعلام کرده‌اند می‌خواهند گوی رقابت را از هوآوی و سامسونگ برای تولید و عرضه گوشی‌های تاشو و منعطف بربایند. شرکت چینی شیائومی که به تازگی از سایر رقبای هموطن خود سبقت گرفته و با غول‌های تکنولوژی و برندهای برتر تولیدکننده گجت‌ها و گوشی‌های هوشمند به رقابت تنگاتنگی پرداخته است، سعی دارد سهم و محبوبیت خود را در بازار محصولات فناوری در جهان توسعه دهد و به نظر می‌رسد که روند طراحی و تولید این محصول را از مدت‌ها پیش آغاز کرده است.

البته هنوز اطلاعات و جزئیات دقیق دیگری درباره نحوه قیمت‌گذاری این دو شرکت چینی برای گوشی تاشوی خود منتشر نشده است اما بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند که از قیمت پایه و احتمالی گوشی هوشمند و تاشوی سامسونگ یعنی ۲هزار دلار کمتر خواهد بود. چراکه شیائومی پیش‌تر وعده داده بود حداکثر میزان سود را ۵ درصد تنظیم می‌کند تا علاوه بر ایجاد محبوبیت و تضمین کیفیت، رضایت مشتریان و کاربرانش را نیز جلب کند. این سیاست قیمت‌گذاری شیائومی بوده که تاکنون این شرکت را به رقابت تنگاتنگی با سایر غول‌های تکنولوژی نظیر سامسونگ، ال‌جی، اپل، هوآوی و... فراخوانده و موجب شده است این شرکت تقریبا تازه‌تاسیس و نوپا بتواند سهم قابل‌توجهی از محصولات فناوری در جهان را از آن خود کند. به نظر می‌رسد سال آینده میلادی سال گوشی‌های هوشمند تاشو و انعطاف‌پذیر باشد، چراکه شرکت‌های مختلف از برنامه‌های خود برای رونمایی چنین محصول جدید و شگفت‌انگیزی خبر داده‌اند. حال باید تا زمان معرفی رسمی و عرضه آنها منتظر ماند و دید که چه تغییر و تحولاتی را در بازار پررکود گوشی‌های هوشمند ایجاد خواهند کرد.