ورود اسپیکرهای هوشمند محبوب به بورس

شرکت Sonos برای طرفداران موسیقی برندی شناخته شده است. با حرکت بازار اسپیکر به سمت دستیارهای صوتی هوشمند که توسط آمازون و گوگل ارائه شدند، این شرکت هم اولین اسپیکر هوشمندش با نام Sonos One را در سال گذشته میلادی روانه بازار کرد. Sonos در حالی که دو شرکت سازنده اسپیکرهای ساده و رایج Bose و Samsung را رقیب خودش می‌داند، اما با اسپیکرهای هوشمند شرکت‌های اپل، آمازون و گوگل هم رقابت می‌کند؛ شرکت‌هایی که اگرچه رقیب، اما شرکای ارزشمندی هم هستند. اسپیکرهای هوشمند Sonos می‌توانند با سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی آمازون، اپل و گوگل هم سازگار بشوند. «پاتریک اسپنس» مدیرعامل شرکت Sonos در این مورد می‌گوید: «کسی فکرش را نمی‌کرد که ما تمام سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی رقیب را روی یک پلت‌فرم ارائه بدهیم. من فکر کردم هیچ دلیلی وجود ندارد که این شرکا نخواهند سرویس‌هایشان روی بهترین سیستم چند رسانه‌ای خانگی بازار وجود نداشته باشد.»

حالا Sonos بعد از ارائه چند محصول باکیفیت و رده بالا در نیمه اول سال ۲۰۱۸، وارد بازار بورس شده است. سرمایه‌گذاران وال‌استریت هنوز هم اشتیاق زیادی برای تکنولوژی‌های دنیای موسیقی دارند. افزایش ۳۳ درصدی قیمت هر سهم Sonos بعد از عرضه اولیه سهام آن، نشانه خوبی برای تمایل و اشتیاق سرمایه‌گذاران وال‌استریت به این تکنولوژی‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده آنها است. این تولیدکننده اسپیکرهای بی‌سیم با کیفیت و مجهز به قابلیت تشخیص صدا، روز پنجشنبه بازار سهام را با قیمت ۱۹ دلار برای هر سهم ترک کرد تا در نهایت ارزش بازار این شرکت ۱۶ ساله به ۹۵/ ۱ میلیارد دلار برسد.

حالا کارشناسان امیدوارند که Sonos بتواند برخلاف شرکت‌هایی مانند Fitbit و GoPro ارزش بازار و قیمت سهام خودش را همچنان بعد از ورود به بازار سهام و رشد قابل‌قبولش، حفظ کند. به گفته مدیران این شرکت، محصولات Sonos برخلاف موبایل‌های هوشمند و هدفون‌ها، وابستگی شدیدی به چرخه‌های به روزرسانی ندارند. معاون مالی شرکت Sonos در این مورد به وب‌سایت تحلیل بازار Marketwatch گفته است: «مردم عادت دارند کالاهای تکنولوژی را بخرند که باید عوض و جایگزین شوند. اما ما متفاوت هستیم، چون محصولاتمان عملکردی مداوم و مناسب دارند.»

کاربران محصولات Sonos به این برند احساس وفاداری می‌کنند، چون سیستم‌های این شرکت کیفیت بالایی داشته و به سادگی امکان سازگاری و هماهنگی با سیستم‌های موجود را دارند. بر اساس اعلام این شرکت، ۲۷ درصد از کاربران محصولات Sonos چهار محصول  این شرکت یا بیشتر را داشته و بیش از ۶۱ درصد آنها بیش از یک محصول این شرکت را دارند. مدیران این شرکت معتقدند هر وقت که محصولات Sonos نیاز به تعویض و جایگزینی دارند، به دلیل عدم پشتیبانی سخت‌افزار این محصولات از پیشرفت‌های ایجاد شده در تکنولوژی‌های پخش موسیقی است. آنها معتقدند کاربران‌شان را به استفاده از محصولات قدیمی و از مد افتاده مجبور نمی‌کنند. کارشناسان بازار هم معتقدند وفاداری بلندمدت کاربران به محصولات این شرکت، دلیل مهم رشد قیمت سهام و ارزش بازار Sonos در ابتدای ورود آن به بازار بورس بوده است.

با این حال مشکلی که ممکن است پیش‌روی Sonos قرار بگیرد، شراکت مهم آن با سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی آمازون، اپل، گوگل و اسپاتیفای است؛ شرکت‌هایی که ممکن است تصمیم به حرکت به سمت تجارت سخت‌افزار بگیرند. این یکی از دلایل نگرانی کارشناسان درباره افت عملکرد و قیمت سهام این شرکت و تجربه‌ای مانند شرکت Fitbit در بازار بورس است.

آسیب‌پذیری این شرکت در برابر آمازون اوایل ماه گذشته مطرح شد، وقتی که Sonos مدعی شد غول تجارت الکترونیکی جهان می‌تواند تکنولوژی تشخیص صدای الکسا را با اطلاع‌رسانی محدود روی اسپیکرهای این شرکت غیرفعال کند. Sonos همچنین اعلام کرد آمازون نه تنها می‌تواند دسترسی به الکسا را روی اسپیکرهای این شرکت غیرفعال کند، بلکه می‌تواند برای استفاده از دستیار صوتی هوشمندش درخواست حق اشتراک بکند که این می‌تواند به عملکرد Sonos ضربه بزند.  آخرین بررسی‌های Morgan Stanley در این زمینه نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ درصد از خانواده‌های آمریکایی یک اسپیکر هوشمند مبتنی بر قابلیت‌های فرمان صوتی خواهند داشت و نیمی از تمام جست‌وجوهای اینترنتی با فرمان صوتی انجام خواهند شد.