رویارویی صنفی در بازار بی رمق

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که از قدیمی‌ترین نهادهای صنفی در حوزه آی‌تی به حساب می‌آید طی نامه‌ای به اتحادیه کسب و کارهای مجازی که یک سال قبل توسط تعدادی از استارت‌آپ‌ها تشکیل شده اعتراض کرده که چرا یک شرکت عضو این سازمان را تحت فشار گذاشته تا از اتحادیه مجوز دریافت کند. شکایت سازمان نظام صنفی از نامه‌ای بود که هفتم مردادماه از سوی اتحادیه کسب وکارهای مجازی به یک شرکت نرم‌افزاری ارسال شده و خواسته شده که « تا تاریخ مقرر نسبت به ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف اقدام کند در صورت عدم ثبت اقدامات بعدی برابر مقررات صورت می‌پذیرد.» واکنش سازمان نظام صنفی به این نامه بسیار صریح بود و به‌صورت علنی روی سایت این سازمان منتشر شد. در نامه سازمان نظام صنفی با اشاره به اینکه شرکت مذکور عضو سازمان نظام صنفی است آمده است: « به آن اتحادیه اخطار داده می‌شود از این پس از ارسال نامه‌های تهدید آمیز به شرکت‌های عضو با عنوان موهوم اقدامات بعدی و تعیین ضرب‌الاجل و هرگونه اغتشاش در فضای کسب وکار اکیدا خودداری شود.»

این اتفاق در حوزه دیجیتال درست پس از آن صورت می‌گیرد که دو شرکت اسنپ و تپسی شنبه این هفته در محل اتحادیه کسب و کارهای مجازی جلسه مطبوعاتی مشترکی را برگزار کردند. این دو استارت‌آپ نسبت به لایحه جدید در حال بررسی دولت انتقاداتی را مطرح کردند که در صورت تصویب باعث کنترل شهرداری بر آنها و از بین رفتن فضای رقابت فعلی حوزه حمل ونقل آنلاین می‌شود. سازمان نظام صنفی به‌طور سنتی نماینده شرکت‌های قدیمی‌تر حوزه‌ آی‌تی است؛ شرکت‌هایی که سال‌هاست در حوزه انفورماتیک، نرم‌افزار و سخت‌افزار مشغول به فعالیتند. برخی فروشگاه‌ها و شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت هم عضو این سازمان هستند. طی سال‌های گذشته همواره بین این سازمان و اتحادیه‌های فعال در حوزه تکنولوژی رقابتی برای جذب و اعطای مجوز وجود داشته و در مواردی تقابل‌هایی هم به وجود آمده است. اتحادیه کسب و کارهای مجازی تازه‌ واردترین اتحادیه در این عرصه است؛ اتحادیه‌ای که با گردهم آمدن تعدادی از استارت‌آپ‌های مطرح کشور که خدمات روی اینترنت ارائه می‌دادند شکل گرفت.

سازمان نظام صنفی در زمان تشکیل این اتحادیه یکی از مخالفان اصلی آن بود و بارها بحث‌های مختلفی پیرامون وجوه قانونی ایجاد این اتحادیه به وجود آمد. ناصرعلی سعادت رئیس وقت سازمان نظام صنفی معتقد بود هر صنفی که کسب وکار آنها مبتنی بر رایانه است باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی دریافت کند. رضا الفت نسب یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه در پاسخ گفته بود که بر اساس قانون به محض عرضه یک محصول در بازار فروشنده کسب وکار باید مجوز خود را از اتحادیه دریافت کند. با این حال بعد از تاسیس و برگزاری انتخابات آتش اختلافات فروکش کرد و در همین زمان سازمان نظام صنفی نیز تلاش کرد تا به موضوع استارت‌آپ‌ها ورودجدی‌تری داشته باشد. این حضور جدی یک نهاد سنتی در نمایشگاه الکامپ نمود بیشتری یافت و به خصوص امسال بسیاری معتقد بودند الکامپ بدون حضور استارت‌آپ‌ها ( که سالن بزرگی را به آن اختصاص داده بودند) چیز چندانی برای عرضه نداشت. 

حالا و در زمانی که حوزه دیجیتال (سخت‌افزار، نرم‌افزار و استارت‌آپ‌ها)‌ در شوک وضعیت جدید اقتصادی پیش آمده قرار دارد مدیران دو نهاد قدیمی و جدید مشغول بحث و انتقاد از هم در شبکه‌های اجتماعی‌اند. بهرام اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در توییتر خود نوشته است «تهدید به بستن کسب وکارها به دلایل موهوم محکوم به شکست است. چه از طرف دولت باشد چه از طرف اتحادیه و انجمن. در کنار همکارانمان می‌ایستیم.» رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی نیز در توییتر خود نوشته‌است: «اگر مجوز سازمان نظام صنفی اعتبار واقعی داشت و جلوی پلمب استارت‌آپ‌ها را می‌گرفت نیاز به تشکیل اتحادیه نبود.» به نظر می‌رسد موضوع مجوز کسب وکارها حتی در دورانی که بازار از رمق کافی برخوردار نیست می‌تواند به یک بحث پرسروصدا تبدیل شود چه از سوی نهاد‌های صنفی و چه دولت.