قطر سریع‌ترین اینترنت همراه جهان را دارد

نتایج آزمایش‌های موسسه تحقیقاتی Ookla که در وب‌سایت رسمی آن نیز قابل مشاهده است، نشان می‌دهد قطر میزبان سریع‌ترین اینترنت همراه در جهان است، چراکه سرعت دانلود آن تا ۲۲/ ۶۳ مگابیت بر ثانیه نیز رسیده که این تقریبا سه برابر میانگین جهانی (۵۴/ ۲۳ مگابیت بر ثانیه) است. این موفقیت تا حد زیادی مرهون تلاش و فعالیت‌های گسترده یکی از اپراتورهای مخابراتی بزرگ و فعال در دوحه قطر، اریدو (Ooredoo) است که با ارائه جدیدترین خدمات و سرویس‌های مخابراتی و ارتباطی نظیر پوشش‌دهی کامل اینترنت ۴G و ۵/ ۴G در سراسر این کشور سعی داشته است بستر مناسبی را برای برقراری اینترنت پرسرعت و امکان دسترسی شهروندان قطری به آن فراهم کند. این اپراتور بزرگ همچنین پروژه‌های تجاری و آزمایشی برقراری و راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت همراه ۵G را در دست دارد تا بتواند قطر را همگام با سایر کشورهای پیشرفته در جهان پیش ببرد.

از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت ۵G در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگ‌ترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌اند. اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. درنتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به‌دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره‌جنوبی، ژاپن، چین، ایالات‌متحده آمریکا، استرالیا و ... هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هوآوی و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم ۵G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن در کنار برخی از کشورهای اروپایی با همکاری بزرگ‌ترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.